wedstrijdfoto

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
grasmus
Berichten:18
Lid geworden op:za 26 jun 2004, 21:43
Locatie:Belgium
Contacteer:
wedstrijdfoto

Bericht door grasmus » di 22 aug 2006, 16:24

http://www.hier.nu/site/index.php?fusea ... pic_id=913

heb hier foto ingestuurd om te laten zien dat de voedselketen zonder bijen wel degelijk geschaad wordt.
chantal

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wedstrijdfoto

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 25 aug 2006, 12:14

Een prachtige foto, maar wat een onzin dat de voedselketen geschaad wordt!

jp

kat
Berichten:23
Lid geworden op:zo 06 nov 2005, 23:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wedstrijdfoto

Bericht door kat » za 26 aug 2006, 15:00

ja, inderdaad, de foto levert geen bewijs van het schaden van de voedselketen (wel mooi beeld!)
maar ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat de afwezigheid van bijen of van welke schakel in de keten dan ook, zijn negatieve invloed heeft (vandaar ook de naam schakel, bij het ontbreken van één ervan valt alles uit elkaar)
einstein (toch niet te onderschatten) zei al over onze bijtjes: if bees were to disappear, man would only have a few years to live en no bees, no food for mankind, the bee is the basis of life on this earth
en nog een goeie van einstein om af te sluiten: two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
dus onze toekomst hangt aan een zijden draadje [;)]

kat

grasmus
Berichten:18
Lid geworden op:za 26 jun 2004, 21:43
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: wedstrijdfoto

Bericht door grasmus » do 31 aug 2006, 21:41

Wel, het was de bedoeling om te laten zien dat een bij niet in storm thuishoort. Als er zowat in alle seizoenen stormen veroorzaakt worden door de opwarming van de aarde zullen nog maar weinig insecten overleven en dus minder bestuiving en dus minder planten ,groenten en fruit zijn. Maar ja het komt dus niet zo over. De vraag was om een aspect(negatief of positief) van de milieuvervuiling van de aarde aan te tonen met foto en iedereen ziet dat nu eenmaal anders. Al goed anders zouden alle fotos dezelfde zijn hé.
groetjes, grasmus

hylke
Berichten:23
Lid geworden op:do 26 mei 2005, 11:36
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wedstrijdfoto

Bericht door hylke » do 31 aug 2006, 22:03

Einstein heeft ooit eens gezegd dat wanneer de bij uitsterft, de mens 50 jaar later volgt.[:0]

Hylke

grasmus
Berichten:18
Lid geworden op:za 26 jun 2004, 21:43
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: wedstrijdfoto

Bericht door grasmus » do 31 aug 2006, 22:29

Hoezo? "maar wat een onzin dat de voedselketen geschaad wordt!"
een bij hoort toch niet in storm thuis, die heeft licht,warmte en geen regen nodig.

kat
Berichten:23
Lid geworden op:zo 06 nov 2005, 23:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wedstrijdfoto

Bericht door kat » za 02 sep 2006, 16:17

Einstein heeft ooit eens gezegd dat wanneer de bij uitsterft, de mens 50 jaar later volgt.


hylke,
had ik ook al aangehaald, zie twee reacties boven die van jou
maar ik meen dat 'a few years' wel een ietsje minder lang zijn dan 50 jaar [;)]

kat

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: wedstrijdfoto

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 03 sep 2006, 00:22

beste,

Wat ik schrijf is geen onzin. Als de honingbij uitsterft wat het geval in grote delen van west europa is maar ook bijvoorbeeld in amerika dat is dat helemaal niet erg. Inheemse of liever gezegd wilde insecten kunnen dat prima over nemen. Honingbijen spelen een marginale rol in het bestuiven van wilde planten. Ik durf dan ook te beweren dat einstein er faliekant naast zat; het wordt anders als hij heeft gezegd dat als alle bijen zouden uitsterven. Ik denk dat als alle wilde bijen die toch als betere bestuivers mogen worden aangestipt uitsterven er wel eens een probleem zou kunnen ontstaan. jp

ps einstein heeft ook gezegd dat grote wereldproblemen niet kunnen worden opgelost door de veroorzakers. Iets wat niet per definitie waar hoeft te zijn.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: wedstrijdfoto

Bericht door maartenkleijne » zo 03 sep 2006, 06:16

Doet mij denken aan een onderzoek in een duitse deelstaat waarbij bleek dat het aantal wilde bloemen (én het aantal wilde bijen) drastisch afneemt zodra honingbijen uit het landschap geweerd worden.
Voor de deelstaat regering destijds aanleiding om het weren van bijen in natuurgebieden om te zetten in het bevorderen van bijen.
Ik heb het gelezen maar weet de bron niet meer. Wie wel?

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: wedstrijdfoto

Bericht door de vos roger » zo 03 sep 2006, 09:09

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
beste,

Honingbijen spelen een marginale rol in het bestuiven van wilde planten.

Dat zou kunnen Pieter omdat daar ook nogal wat windbestuivers bij zijn ,maar voor een goede fruitoogst zijn honingbijen als kruisbestuivers onontbeerlijk ,en kunnen de wilde bijen het daar het onvoldoende overnemen.

roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten