bijenmuntje

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Beecoin
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

bijenmuntje

Bericht door Beecoin » zo 10 dec 2006, 20:05

Hallo vrienden imkers uit het noorden,

mag ik even storen? Ik heb een vraagje, het heeft niet rechtstreeks met bijen te maken maar misschien dat iemand me verder kan helpen. Ik was vanmiddag op de internationale muntenbeurs te Herentals en heb daar bij een Nederlandse handelaar onderstaande medaille gekocht.
Afbeelding Afbeelding
op het bijgevoegde kaartje stond:"1688 Utrecht. Ontvangst van de gevluchte Franse protestanten", op de voorzijde staat een leeuw die een bijenkorf vertrappelt, uit de bijenkorf komen nog enkele raten. Ik ben niet zo goed thuis in de Nederlandse geschiedenis en nu was de vraag of er mij iemand kan helpen waar ik meer info kan vinden over deze gebeurtenis.
Een medaille zit meestal vol symboliek zo veronderstel ik dat de leeuw de protestanten voorstelt en de pijlenbundel aan zijn linker poot "eendracht maakt macht". Maar wat de bijenkorf voorsteld is nog niet 100% zeker. Mijn verondrstelling is dat de bijenkorf de Franse staat voorstelt die vertrapeld wordt door de leeuw? In de numismatiek wordt een bijenkorf regelmatig gebruikt om een stad of staat voor te stellen. Maar genoeg geleutert, is er iemand die met zou kunnen verderhelpen in de goede richting? Wie kent zijn vaderlandse geschiedenis goed of wie weet waar ik meer info kan vinden.
Een munt verzamelen is mooi, maar zolang je de geschiedenis achter het maken van de medaille niet kent, blijft het maar een gewoon object, van zodra je de geschiedenis kent wordt het plots een schat.
Alvast bedankt, Piet

Voortwis
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 05 mei 2003, 22:39
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: bijenmuntje

Bericht door Voortwis » ma 11 dec 2006, 00:31

Dag Piet,
In dit geval stelt de "Byencorf" ws. de Heilige Roomse Kerk voor. die vertrappelt wordt door de Nederlandse protestantse leeuw. Lees hiervoor eens http://www.dbnl.org/tekst/marn001bien01 ... 01_001.htm , "De bijencorf der heilige roomse kerke" van de protestantse criticaster, schrijver, dichter van het Wilhelmus Marnix van St Aldegonde, en alles zal helder worden.
Groet,
Dick te Voortwis

tineke w.
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 17 okt 2005, 10:50
Contacteer:

Re: bijenmuntje

Bericht door tineke w. » ma 11 dec 2006, 07:37

De Hollandse Leeuw heeft de pijlenbundel in zijn klauw van de 7 verenigde Nederlanden.

Gebruikersavatar
Beecoin
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: bijenmuntje

Bericht door Beecoin » ma 11 dec 2006, 21:37

Prachtig Dick, hartelijk dank, nu wordt het zoals je zegt zeer veel duidelijker.
Een tijd geleden heb ik een Engelse medaille gezien waar een leeuw een bisschopshoed en een pauselijke tiara vertrappelde. Nu de Protestantse leeuw den byencorf der H. Roomsche Kercke. Hartelijk dank voor de info. Zulk een forum is toch prachtig niet. Zoveel mensen die zoveel meer weten, kunnen je onmiddellijk helpen.
Hartelijk dank, Piet

Kees van Rij
Berichten: 9
Lid geworden op: za 28 sep 2002, 11:42
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: bijenmuntje

Bericht door Kees van Rij » ma 11 dec 2006, 21:51

Piet,
en het jaartal 1688 zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hugenoten

groet,
Kees van Rij (die van de honingpotten)

Gebruikersavatar
Beecoin
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: bijenmuntje

Bericht door Beecoin » ma 11 dec 2006, 22:09

hallo Tineke, natuurlijk dat is het. Je vindt vele Nederlandse munten en penningen met een pijlenbundel maar ik had nog nooit de pijlen geteld.
Ik kende alleen het verhaal van de Scythenkoning die 9 zonen had en ernstig ziek was. Hij verdeelde zijn rijk in 9 provincies en gaf elke zoon een provincie. Maar geen tijd later waren de zonen onder elkaar al aan het oorlog voeren om meer land te bemachtigen. Toen riep de koning zijn zonen bij elkaar en hij nam 10 pijlen. Eén ervan greep hij vast en zonder problemen brak hij de pijl. Dan nam hij de overige 9 pijlen en hield ze in een bundel. Nu probeert hij de pijlenbundel te breken, wat hem niet lukte. Zo maakte hij zijn zoons duidelijk dat ze veel sterker stonden samen dan elk apart. En zo is het ook met de Nederlandse Provinciën. Er zit zoveel meer achter deze symboliek dan ik op eerste zicht dacht.
Hartelijk dank, Piet

Gebruikersavatar
Beecoin
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: bijenmuntje

Bericht door Beecoin » ma 11 dec 2006, 22:18

Hallo Kees, gegroet, lang geleden dat we elkaar nog gezien hebben. Nu ben ik echt volledig op weg. Alles nog eens een keertje goed herlezen en de externe links op Wikipedia geven nog meer info, hartelijk dank, ook aan de anderen ik kan nu echt wel verder met mijn werk.
Groetjes, Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten