Niet achter, maar in de Rhododendron!

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Plaats reactie
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Niet achter, maar in de Rhododendron!

Bericht door Piet Jager »

Afbeelding

geachte heer Jager,

kunt u bij mij in Apeldoorn een korf verwijderen, deze zit op 1.20 hoogte in de Rhododendron. ik ben bereikbaar via 06-..........

Vriendelijke groet,

..............

!Piet ( ....het zou toch geen nest van een hoornaar zijn?)
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Niet achter, maar in de Rhododendron!

Bericht door Hans van der Post. »

Nee Piet heb het even opgezocht; het is de Saksische wesp die bovengronds haar nest maakt.
Is niet agressief ook niet in de directe nestomgeving.
Uit: Gids van Bijen, Wespen en Mieren,
Heiko Bellmann. blz. 125
Hans
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Niet achter, maar in de Rhododendron!

Bericht door Bart de Coo »

Iemand een goeie tip hoe je zo'n nest verwijdert?

Ik heb het twee weken geleden geprobeerd, maar het ging mis. Ik probeerde het volgende.

's Avonds om 23.00 uur op een keukentrappetje het nest vrij gemaakt door de takken die eromheen zaten met een snoeischaar weg te knippen - ook dat wespennest zat in een haag. Nest ondersteboevn in een korf geplaatst en een vleespen door de korf en het nest gedreven.

Maar helaas, er gingen drie dingen mis: 1. toen ik rondom het nest begon te knippen liepen alle wespen naar buiten, op een enkeling na, waaronder de koningin. 2. het nest scheurde gedeeltelijk kapot. 3. het nest had onvoldoende houvast aan de vleespen dus toen ik naar huis reed met de auto en thuis aankwam, was het nest losgeraakt.

Ik had zo graag het nest in een bijenkorf ergens anders neergezet, om ze daar verder te laten bouwen, maar helaas, in plaats daarvan heb ik het nest om zeep geholpen.

Iemand een goeie tip hoe je zo'n nest verwijdert? Zo'n nest als op de foto bijvoorbeeld?

Groet,


Bart
DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Niet achter, maar in de Rhododendron!

Bericht door DaanL »

Plastic zak eronder, afsnijden, zak dichtknopen, in de vriezer of in de brand.
Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Niet achter, maar in de Rhododendron!

Bericht door Erik Speksnijder »

DaanL schreef:
Plastic zak eronder, afsnijden, zak dichtknopen, in de vriezer of in de brand.


Waarom? Pas als er daadwerkelijke overlast is (informeren en voorlichting geven), ga je over tot zo'n daad. Een poging tot het verwijderen van het nest (indien mogelijk) lijkt me ook dan echter nog een eerste optie.
Ik verwacht dat een imker toch iets minder kortzichtig is. Het is niet alleen bijen, wat de klok slaat; er zijn op deze wereld nog meer beestjes, die een nuttige functie vervullen. Als wij als liefhebbers van één van de angeldragers hier al geen oog meer voor hebben.......

Maar ja,
Piet, het kan ook de middelste wesp (kleine hoornaar - de koningin lijkt op een hoornaar) zijn. Deze maakt z'n nest graag in struiken. Hij is alleen pittig in de directe buurt van z'n nest, verder levert dit dier geen problemen op.



Erik
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Niet achter, maar in de Rhododendron!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Plastic zak eronder, afsnijden, zak dichtknopen, in de vriezer of in de brand.


Dit is toch wel zo'n onzinnige opmerking. Ik sluit me aan bij Erik, wat hij hierover zegt.

Verder: wat betreft the neststransfer: misschien kan je een prop watten in de vliegopening losjes duwen. De wespen kunnen er dan niet meer uit. Vervolgens het nest losknippen. In een korf laten zaken en met jute doek erom heeb vervoeren. Op de stand met pennen het nest vast zien te zetten (niet door heen spijlen. Blijft een lastig iets maar niet onmogelijk lijt me.

jp
Geert
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 28 mar 2007, 07:04
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Niet achter, maar in de Rhododendron!

Bericht door Geert »

Indien het nest geen overlast bezorgt, kan je het toch ook gewoon laten zitten?
Toen ik nog thuis woonde, hadden wij op een jaar ook eens zo'n nest zitten in de struiken vlak langs de oprit. De auto reed dagelijks op amper 40 cm van het nest een paar keer heen en weer. Er liepen toen vier (kleine) kinderen dagelijks tientallen keren langs het nest (we wisten wel dat het er was, maar lieten het met rust) en je kon van op de oprit gewoon kijken naar de wespen die in- en uitvlogen en het nest verder opbouwden.
Nooit is er ook maar één wesp geweest die nog maar aanstalten maakte om nog maar in onze richting te komen.

Deze nesten worden trouwens gewoonlijk ook niet al te groot. Het nest bij ons thuis is uiteindelijk een kleine 17 cm diameter geworden en was tegen eind augustus alweer verlaten op een natuurlijke manier. Ik heb toen alle wespen weg waren het nest uit de struiken gehaald nadien het nest nog jaren bewaard in een plastic emmertje als docu-materiaal, maar uiteindelijk is het toch beginnen verpulveren en heb ik het dan weggedaan.

Als je deze beesten gewoon laat waar ze zitten, kunnen ze geen kwaad, zeker niet in een rhododendronstruik achteraan in de tuin ...

Groeten, Geert
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Niet achter, maar in de Rhododendron!

Bericht door hans hoogendoorn »

Laten hangen blijft natuurlijk de eerste optie.
Vorig jaar hebben we dat zelfs gedaan op een zolder-overloop bij de slaapkamers van kinderen (6 jr).
In overleg natuurlijk. De kinderen vonden het alleen maar interessant.
Heeft geen problemen gegeven.


Ik vind de prop watten in de vliegopening geen aanrader.
Te veel gefoezel. En het papiermache verpulvert makkelijk. Is het niet meteen, dan tijdens transport.
De wespen komen dan massaal naar buiten en zijn 'not amused'.
En de operatie is mislukt.

Ik heb goede ervaringen met een donkere plastic vuilniszak.
Of het nest nou aan een tak hangt of aan een plafond maakt niet uit.

Zak rustig vanonderen af om het nest schuiven naar de plek van bevestiging.
De paar wespen, die naar buiten komen vinden bovenkant zak niet zo vlug.
Wel daar zo goed mogelijk gesloten houden, maar dat is niet moeilijk.
Dan rustig losknippen of met een plamuurmes losschrapen.

Zak goed dicht maken en tegen beschadiging het geheel in een ruime doos of iets dergelijks vervoeren.

Tenslotte elders herhuisvesten. Zonder plastic zak natuurlijk.
Weet iemand iets over de minimale afstand tussen oude en nieuwe plek ivm terugvliegen ?

PS. Wel laat op de avond of vroeg in de ochtend doen,
dan zijn de meeste wespen thuis.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten