kastbodem met nieuwe inzichten ?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

kastbodem met nieuwe inzichten ?

Bericht door hans hoogendoorn » zo 23 jul 2006, 09:56

Inzichten over de kastbodem.

In de jaren 70 werden de bodems van kasten voorzien van een zgn varroa-bodem.
Een gaasbodem aan de onderzijde waardoor de varoa valt met daaronder een lade om ze te kunnen tellen.
Mooi meegenomen, reisraam niet meer nodig. De bodem zorgt met verwijderde lade meteen voor de nodige ventilatie tijdens het reizen.

Toch een paar kanttekeningen bij de gaasbodem :

1. De kastbodem is aan de onderkant kwetsbaar. Gewas kan naar binnen groeien door het gaas, dat dan kapotgetrokken kan worden bij het wegpakken van de kast. Bij het neerzetten van de kast kan het gaas doorgeprikt worden of losscheuren.
Er gaan dagen voorbij dat het niet gebeurd. Maar het kan knap lastig zijn als je je volken van verweg komt halen.
En ...
2. Bijen zijn niet altijd blij met die gaasbodem en kitten hem dicht. Soms tot ver over de helft.
Vals licht, valse trek, tocht. Maakt niet uit, op de ventilatiegrootte kun je niet ongezien rekenen.


Tijdens een discussie over de segeberger kast kwam de Celle-bodem ter sprake.
Buiten het forum om is een enthousiaste email-discussie ontstaan tussen Ivar, Stefaan en ik.
Het voorlopige resultaat daarvan willen we het forum niet onthouden.
Ivar heeft wat foto’s gemaakt voor een kleine impressie.

Het principe is voor elke kast geschikt. Voor de werktekening zie nogmaals :
http://cdl.niedersachsen.de/blob/images ... 71_L20.pdf

Wat direct opvalt aan de Celle-bodem :

1. De verhoogde bodem is aan de onderzijde dicht.
De reden zou zijn, dat varoa-controle niet het hele jaar hoeft te gebeuren.
Hiervoor kan een losse bak of vel papier tijdelijk op de bodem geschoven worden via het luikje aan de achterzijde.

2. De achterzijde kan naar keuze met een gaasraampje, plankje of combinatie(omkeerbaar) afgesloten worden.
De ventilatieeigenschappen kun je dus makkelijk regelen.
Het is tevens een toegangsluikje voor de &'˜varoa-bak’, snelle controle op volksgrootte, voeren etc.

3. De voorzijde kan op dezelfde manier afgesloten worden bij b.v. reizen

4. Het vlieggat-bord is 6 cm naar achteren geplaatst met mogelijkheid
tot snelle aanpassingen aan de omstandigheden, zoals verkleinen, muizengaas etc.
De voor-aanblik van de kast verandert daarbij miniem voor de bijen.

5. Er zijn 2 vlieggaten. Bovenaan in het bord is een spleet gevreest.
Waarschijnlijk voor de eerste fase een volkje in ontwikkeling. De onderste wordt in dat geval voorlopig dichtgehouden.
(Op de floriade stond een grote observatiekast met een dikke buis naar buiten. De inkomende bijen gingen toen duidelijk lopend over de bodem. De uitgaande bijen vlogen bovenlangs. Zo hinderden zij elkaar niet. Misschien heeft 2 vlieggaten ook zo'n functie).

6. De onderruimte kennen we al van de segeberger. Hierin kunnen de bijen naar harterlust uitzakken.
Een houten plaat (bousperre) kan wildbouw aan de onderlatten van de ramen voorkomen. Is niet per se nodig.
De klosjes zorgen, dat deze niet verschuift en dat er een kier open blijft voor de vrije doorgang voor de bijen.

We noemen hem de Echte-Cellebodem. Hij is niet in de handel.
Dat wordt zelf (laten) timmeren dus.
De Cellebodem, die we in de handel gezien hebben, heeft wel de naam, maar niet de eigenschappen !
In Celle is vast en zeker lang en goed nagedacht over deze bodem.

Het zou leuk zijn als medeforumers een aanvulling hebben
op dit ontwerp of onze interpretatie.


met vriendelijke groet
Hans Hoogendoorn.

Afbeelding
de echte Celle-bodem. let op, werktekening en fotoos tonen kleine verschillen.

jack
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kastbodem met nieuwe inzichten ?

Bericht door jack » ma 24 jul 2006, 18:22

Hallo Hans,
Omdat niemand reageert zal ik eens proberen om iets over de Echte te schrijven. Ik heb eerst nog maar eens een paar duitse filmpjes bekeken zodat ik er een beeld bij heb.
Er zitten een aantal goede punten aan de nieuwe bodem. Geen gaas aan de onderkant, maar aan de achterkant. Het gaas kan afgesloten worden in bv het koude voorjaar. Contole op varoa is eenvoudig. Bijvoeren en afvoeren onder de bausperre is goed te doen.
Wat mij in negatieve zin opviel was dat ik de bodem erg lelijk vind. Ook de constructie lijkt mij niet echt je dat.

Graag nu iemand anders wat dit is voor mij echt een opgave.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: kastbodem met nieuwe inzichten ?

Bericht door marc » ma 24 jul 2006, 22:04

Ik vraag me af of bijvoeren in de bodem roverij niet in de hand werkt, ik zie alvast het treintje mieren voor me.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: kastbodem met nieuwe inzichten ?

Bericht door hans hoogendoorn » di 25 jul 2006, 07:30

Marc : Bijvoeren doe je niet 'nat' maar droog met b.v. een chinabakje gevuld met droge kristalsuiker waarvan de toplaag vochtig gemaakt is.
Suikerdeeg in een stevige plastic zak met gaatje kan ook.
Dit wordt niet opgeslagen in de honing en alleen gebruikt bij schaarse dracht.
Extra kans op roverij en mieren is er niet.

En Jack : Ik vind de bodem ook niet mooi, maar wel heel praktisch.
Ik hoop inderdaad op aanvullingen, maar het delen is ook een doel.
Het is geen timmer- maar wel vakantietijd.

Nog even wachten. Ik zie de reacties met praktijk ervaringen al voor me. [;)]
Zoals bijvoorbeeld : Ik klik daar mijn wieltjes aan en de kast is net als de vuilnisbak makkelijk te verplaatsen.
Of : Ik heb er eentje voor thuis zo gemaakt, dat mijn natte honingraapjes daar veilig uitgelikt kunnen worden zonder kans op roverij of wasmot.
Of : Bedankt jonges voor de tip, ik wilde met mijn houten kasten overgaan op warmbouw en deze nieuwe bodem was een goeie gelegenheid.
Of : Ik heb het zo gedaan en toen ging er dat mis.


Wij zelf zijn al begonnen met timmeren. Mijn constructie wordt simpeler en voldoende stevig.
Eerst voor proef onder de thuisvolken, dan komen er extra 'mooie' vrij voor de Heidevolken ......


Afbeelding

foto : Originele varoabodem. Geen lade. Geen zwermneiging. Warme dag geweest 6.00 uur in de ochtend. Volk staat op 4 broedbakken.
De bodemventilatie controleren nog even voor de reis is lastig.
Met de 'echte' is het zo gepiept.

ivar
Berichten: 88
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 23:54
Locatie: Germany
Contacteer:

Re: kastbodem met nieuwe inzichten ?

Bericht door ivar » za 29 jul 2006, 23:20

hallo jack



waarom vind je de bodem niet mooi, ik heb een franke beute op de "echte" staan en ik vind het maar weer wat anders. wij zijn normaal de klassieke kasten gewent en deze ziet er net even anders uit.
maar het gaat niet alleen om het mooie ook hoe er mee te werken is. ik zie ook een paar voordelen die andere bodems niet hebben. de frankebeute /dadant bevalt me goed, of ik met dadant blijf werken weet ik nog niet maar met de frankenbeute blijf ik (denk ik)verder imkeren

hans

a land flowing with milk and honey

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: kastbodem met nieuwe inzichten ?

Bericht door H.J.Booij » zo 08 mar 2020, 13:44

Wie o wie heeft praktische ervaring met deze bodem? Op internet is hierover weinig te vinden?

Graag hoor ik de voor en nadelen van deze bodem.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: kastbodem met nieuwe inzichten ?

Bericht door Tieme » wo 11 mar 2020, 08:07

Ik heb deze bodems in gebruik gezien in België in combinatie met DN stryropor kasten. De imker daar vond het voordeel dat hij volken kon opstarten met een kunstzwerm die hij in deze bodem eerst aan de moer liet wennen. Daarvoor had hij een speciaal afsluit gaasraam.
Voor de rest zit er geen enkel voordeel aan deze kast ten opzichte van de gewone gaasbodems. Tenminste, met mijn gebrekkige fantasie kan ik het niet verzinnen. Het uithangen van de bijen tijdens de reizen waar de film uit Celle het over heeft is onnodig als je ook een bovenreisraam gebruikt. En dar is bij een goed geïsoleerde kast altijd een goed idee tegen warmlopen. Het lijkt me dat een bodem te grote van een honingkamer toch vooral veel in de weg zit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten