Voor u gelezen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Æbe
Contacteer:

Voor u gelezen

Bericht door Æbe »

De opwarming van de aarde begon al in1934

Voor u gelezen

in DE WANDELAAR,GEILLUSTREERD MAANDBLAD, februari 1935 staat een bijdrage van een lezer over
DE LENTE '“ACHTIGE WINTER,

Merkwaardig zacht is de temperatuur dit najaar geweest en zelfs nu ook nog in den aangebroken winter! Een beetje sneeuw kregen wij op den tweeden November en een flinke nachtvorst in den nacht van 21 op 22 November,maar daarmee hebben we dan ook alle lage temperaturen gehad.de ochtend van den22sten November maakte een eind aan de bladeren welkenog zoo veelvuldigaan de meeste boomen zaten; rijp had er zich 's nachts op gezet en toen 's ochtends tegeneen uur of negende heldere zon haar verwarmende stralendeed gevoelen, werd al het blad , dat ging ontdooien,in een half uur tijd afgestooten . Een ware blad-regen!
De weilanden zien werkelijk nog ,, zo groen als gras'', vele planten en heesters beginnen reeds uit te botten of zijn zelfs al zoo ver, dat zij in bloei staan.
De volgende bloeiende planten kwam ik de laatste week tegen: Madeliefje, Paardenbloem, Havikskriud, Kruiskruid, Jacopskruiskruid, Melksistel, Sneeuwklokjes, Kerstrozen, Dotterbloem, Muur, witte en paarse Doovenetel, Hoornbloem, Herderstasje, scherpe Boterbloem, Dagkoekoeksbloem, Duizendblad, wildePeen,Bereklauw.
Van de inlandsche heesters trof ik slechts de hazelaar en gaspeldoorn bloeiend aan; van de winterharde, uitheemse soorten en hybriden zag ik in bloei: Rhodondendrum ponticum, en Rodondendrum hybride. Chrismas cheer ( bloeit zoals de naam aan geeft, in het zuiden van Engenland vaak op kerstmis), Spirea arguta (bloeit gewoonlijk in April). Hamamelis mollis
( meest eind januari- februari.) Jasminum nudiflorum ( vertoont om dezen tijd meest een enkel bloempje, doch nu geheel in bloei), peperboompje ( Daphne mezereum, bloeit meestal in Maart met zeer welriekende witte of roode met bloemen), Calycanthus praecox ( heester uit de middelandse zee gebied, waarvan hier meestal de bloemknoppen bevriezen, doch nu rijkelijk getooid met de was- gele heerlijk geurende bloemen.) een struik kamperfolie Lonicera fragantissima, bloeit met witte welriekende bloemen, welke wij meestal in Maart te zien krijgen; de winterheide, Erica carnea en mediterranea, is geheel over laden met roze bloemetjes.
Ten stotte zou ik nog even willen wijzen op de herfstbloeiende Prunus(sierkers), welke uit Japan tot ons gekomen is en o.a.in het Zuiderpark te DenHaag reeds enkele weken lang in bloei staat-het is de Prunus subhirtella var.autumnale,welke met haar rose bloesems bijzonder de aandacht trekt.
Nu vraagt men zich natuurlijk af,of de planten nu niet geweldig geteisterd zullen worden,als er eens een flinke vorst invalt, hetgeen toch wel te wachten zal zijn. .Nu , enkele jonge blaadjes,bloemknoppen en bloempjes zullen het slachtoffer worden, de planten zullen er niet veel hinder van hebben; die bloeien in het voorjaar dan minder , maar nieuwe takken zullen spoedig elk spoor van schade wegvagen.
De vogelwereld is er ook vroeg bij : gisteren hoorde ik de Merel en de Boomklever zingen en heden ochtend zoowaar de Heggemusch.

Groenekan,28 Dec.1934 . Henk Vink

Æ.
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Re: Voor u gelezen

Bericht door Els Kleijnendorst »

Aebe,
leuk artikel, vooral omdat het park waar mijn bijen staan erin genoemd wordt.
Het geeft ook hoop dat de elfstedentochten niet voor altijd tot het verleden behoren. :D

Groet,
Els
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Æbe schreef:

De opwarming van de aarde begon al in1934
Æ.
Maar ik denk dat het probleem nu véél ernstiger is,toen was er nog geen sprake van het afsmelten van de ijskap dat nu in een ijltempo gebeurd.

roger
Æbe
Contacteer:

Bericht door Æbe »

We worden voortdurend bestookt met verontrustende berichten over de opwarming van de aarde. Orkanen nemen toe in frequentie en kracht, de ijsbedekking van Groenland en Antarctica smelten resulterend in een toename van het zeeniveau. De ijskap van de Noordpool smelt, droogtes zijn overduidelijk aanwezig en mensen sterven van de hitte enz.

De opwarming van de aarde zou zelfs resulteren in hogere giftgehaltes en grotere giftige klimplanten (zoals bv. gifsumak). Dit alles wordt veroorzaakt doordat de mens meer en meer CO2 uitstoot door het verbranden van fossiele brandstof en de vernietiging van tropische regenwouden. De aanhangers van dit doemscenario beweren dat we onmiddellijk moeten handelen, anders zullen we overrompeld worden door een ontoombare hittegolf. Dit is het standpunt van de onheilsprofeten. Andere beweren dat de mondiale opwarming de Golfstroom in de Atlantische Oceaan tot stilstand zal brengen en de aarde op korte termijn in een volgende ijstijd zal brengen. Het noordwaartse warmte transport van de Golfstroom zou al 30% zijn afgenomen!

Er zijn ook wetenschappers die geloven, dat de opwarming van de aarde tot dusver maar gering is geweest. Zij zijn van mening dat de onheilsprofeten geen bewijs hebben voor hun zaak; een reusachtige temperatuursstijging bij een verdubbeling van de koolstofdioxide. Zij zijn van mening dat de verhoogde koolstofdioxide een netto gunstig effect kan hebben. Feitelijk hebben 20.000 wetenschappers, die in staat zijn om iets van de mondiale opwarming kwestie te begrijpen, de volgende verklaring ondertekend. Onder hen zijn ongeveer 2.700 natuurkundigen, geofysici, klimatologen, meteorologen, oceanografen en milieuwetenschappers:

Er is geen overtuigend wetenschappelijk bewijsmateriaal dat de door de mens veroorzaakte emissie van koolstofdioxide, methaan, of andere broeikasgassen nu of in de nabije toekomst, catastrofale opwarming van de atmosfeer en verstoring van het klimaat op aarde zal veroorzaken. Ook is er aanzienlijk wetenschappelijk bewijsmateriaal dat verhoging van koolstofdioxide in de atmosfeer vele gunstige effecten heeft op de flora en fauna op aarde.
Ook ik hang dit standpunt aan en bepleit verder doordacht onderzoek, dat tevens voorziet in een forum voor de meningen van zowel verdedigers als tegenstanders van door de mens veroorzaakte extreme mondiale opwarming. Door al het negatieve nieuws en de veelheid aan standpunten in deze kwestie, is het geen wonder dat de verwarring groot lijkt te zijn. Opiniepeilingen wijzen uit dat de meeste mensen er van overtuigd zijn geraakt dat de mondiale opwarming een ernstig probleem is. Dit is waarschijnlijk toe te schrijven aan de hevige media offensief. De enige vraag die voor de meeste mensen overblijft, is wat doen we eraan? Moeten we met man en macht de mondiale opwarming bestrijden, doen we het stapsgewijs met geleidelijke maatregelen, of is er tijd voor meer onderzoek?

Æ.
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

..Feitelijk hebben 20.000 wetenschappers, die in staat zijn om iets van de mondiale opwarming kwestie te begrijpen, de volgende verklaring ondertekend. Onder hen zijn ongeveer 2.700 natuurkundigen, geofysici, klimatologen, meteorologen, oceanografen en milieuwetenschappers:
"Er is geen overtuigend wetenschappelijk bewijsmateriaal dat de door de mens veroorzaakte emissie van koolstofdioxide, methaan, of andere broeikasgassen nu of in de nabije toekomst, catastrofale opwarming van de atmosfeer en verstoring van het klimaat op aarde zal veroorzaken. Ook is er aanzienlijk wetenschappelijk bewijsmateriaal dat verhoging van koolstofdioxide in de atmosfeer vele gunstige effecten heeft op de flora en fauna op aarde".
Æ.
Waar heb je dit verhaal gevonden? Gaat het hier om Amerikaanse wetenschappers? ('republikeinen' of ècht waardenvrij?) Het is immers ook bekend dat de wereld-nieuwsvoorziening in Amerika zo slecht is, dat nog steeds meer dan driekwart van de Amerikanen gelooft dat Saddam Hoessein de WTC-aanslag heeft georganiseerd...
Neem me niet kwalijk dat ik zo ver van de bijen afdwaal, maar het moest me even van het hart.
Het millieu verandert en de vraag is of de bijen het kunnen bijbenen.
Astrid.
Æbe
Contacteer:

Bericht door Æbe »

Het millieu verandert en de vraag is of de bijen het kunnen bijbenen.
daar maak ik mij ook geen zorgen om ,de bijen zijn er ook al zolang de aarde bestaat

Æ.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/electrapis.jpg[/img]
Electrapis, onze "" Barnsteenbij", leefde in Nrd. Europa, Oostzee, nu 40 miljoen jaar geleden. Het klimaat was indertijd tropisch.
Tijdens de IJstijden was er in heel Nrd Europa geen bij te bekennen.
Einde IJstijden, 10.000 v.c, trok het ijs terug; loofwouden kwamen weer op en de Apis mellifera mellifera (Zwarte bij) nestelde zich tot in Scandinavie. Geloof maar niet, dat het anders zal gaan, als de (sub-) tropen, in onze streken terugkeren.De kans, dat er geen imkers meer zijn, is natuurlijk levensgroot. Dat zal de bij een worst wezen.
over Electrapis zie: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=533.

hennie oes
jjmvaningen
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Contacteer:

Bericht door jjmvaningen »

Afrika was de graanschuur van de romeinen en da's 2000 jr geleden.
Waarschijnlijk komt het door het vele marcheren&vechten van de romeinse legioenen dat de aarde opwarmt.

Voor wat betreft de bij in barnsteen (prachtig exemplaar overeigens!!!!!): niets is zo tijdelijk als de mens.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Over ijssmelting gesproken:
-op Groenland neemt het ijs trendmatig af en men maakt zich zorgen at er zou kunnen gebeuren als dat meer wordt.
-op Antarctica neemt het totale ijs toe door versterking van de sneeuwval, maar men maakt zich zorgen over de mogelijkheid dat de ijstoename tijdelijk zou kunnen zijn en opeens het smelten de overhand krijgt.
-de warme golfstroom wortd veroorzaakt door het afzinken van extreem koud water bij de noordpool, dus als het bij de noordpool wat warmer wordt gaat de golfstroom ook wat minder. Niemand weeet wat dat betekent.

In Nederland is er een clubje wetenschappers dat 'zeker weet' dat in 2012 half Nederland onder komt te staan, maar er zijn ook wetenschappers die beweren dat de Noordzee weer droog komt te staan als de sneeuwval op de Zuidpool blijft toenemen en de grondwaterstand in de Sahara en in Midden-Oosten steeds verder toeneemt.
Voorlopig is het vandaag lekker weertje, dat vind ik en mijn bijen vinden het ook.
Lekker thuiskomen uit Israelische zomertemperaturen.
Plaats reactie