Records worden weer gebroken .

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
de vos roger
Contacteer:

Records worden weer gebroken .

Bericht door de vos roger »

Vandaag in Vlaanderen temperaturen tot 30°
alle vorige records gaan weer sneuvelen !
Laat ze maar doen zou ik zeggen ,liever zo'n weertje dan de vroegere koude en natte aprilse grillen. [;)]

roger
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: Records worden weer gebroken .

Bericht door Dirk Blanken »

Natuurlijk Roger heerlijk weer en ze vliegen als gekken, maar als je wat doordenkt dan is het niet zo positief.
Binnen 14 dagen bloeit alles wat bij normaal april weer niet gebeurd.
Ik denk dat we straks een langere periode krijgen met een arme dracht.
Normaal is juni een arme periode nu zou het vanaf 1/2 mei wel eens armoede kunnen zijn zeker als het niet wil regenen.
Ik denk dat ik toch maar 14 dagen eerder dan normaal de 1e koninginnenteelt ga beginnen, er vliegen hier ook al voldoende darren en binnen 14 dagen is er een explosie van jonge bijen die ik daarbij goed kan gebruiken.
Dirk

dertiende
de vos roger
Contacteer:

Ja dat ga ik ook doen wat vroeger aan de koninginneteelt beginnen,ik heb daarvoor al de nodige voorbereidingen getroffen om aanstaande donderdag te beginnen omlarven.Vanavond rond zeven uur zag ik bij enkele kasten reeds baardvorming op de vliegplanken,nog nooit meegemaakt die tijd van het jaar.De nectar stroomt binnen dezer dagen,vorig jaar slingerde ik de eerste week van mei, het zou kunnen dat het dit jaar eind april is. [;)]

roger
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Dirk schreef: .....binnen 14 dagen is er een explosie van jonge bijen ....

Vandaag mijn bijen nagezien, inderdaad wordt er een overdaad aan nectar binnengebracht.
Bij de grotere volken wordt iedere beschikbare lege cel door de werksters volgestouwd met nectar; onder, boven en in het broednest en ook de honingkamers zijn al aanzienlijk gevuld.
Maar ik heb zo mijn twijfels of er wel een explosie van jonge bijen zal komen. Ergo, of de volken niet geheel tot prutsvolkjes gereduceerd zullen worden. De bijen die nu de meeste nectar binnenbrengen zijn immers oude bijen van vorig jaar en zullen binnen zeer korte tijd sterven. En de moeren hebben de laatste week door al die nectar niet voldoende legruimte.
Ik ben dus bang dat het niet tot een volksexplosie zal komen.

Els
de vos roger
Contacteer:

Ja Els dat zag ik hier gisteren ook,ieder beschikbaar celletje van de twee broedkamers en honingzolder zat te blinken van de nectar.Geen plaats meer voor de de eitjes.Dus een natuurlijke broedbeperking dringt zich op met minder jonge bijen in t'verschiet.

roger
Bieboerke
Contacteer:

Bericht door Bieboerke »

de vos roger schreef:
ik zag hier gisteren ook,ieder beschikbaar celletje van de twee broedkamers en honingzolder zat te blinken van de nectar.Geen plaats meer voor de de eitjes.Dus een natuurlijke broedbeperking dringt zich op met minder jonge bijen in t'verschiet.
roger
De moer moet maar 's nachts leggen want dan komen veel cellen in de broedkamer terug vrij. De binnengekomen nectar in de broedraten wordt nog verplaatstst naar de honingkamer en ingedikt in de loop van de komende nacht. Dat zijn "mannen van de nacht" die bijen! :D
Marco
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Ik gebruik als broed gedeelte 2 1/2 BK dan houden ze eerder onder ruimte over om dunne nectar op te slaan en wordt het broednest amper gebruikt voor opslag en verwerking van nectar.
Eergisteren de 1e 8 Golzkasten de voorjaarsinspectie uitgevoerd meest 8 a 10 ramen gesloten broed( ramen zijn 1 1/2 keer zo groot als een spaarkastraam) , die explosie komt er.
Daarom behalve 4 Kunstraat naast het broednest ook de 1e HK 17 ramen achter gezet met 6 KR om ze straks bezig te houden.
Maar de normale temperaturen zijn welkom, het gaat me veeel te hard
Eind deze week de 1e koninginnenteelt beginnen, met jonge bijen uit de HK's.
In de stapelkasten Segebergers heb ik sinds het koolzaadklaarmaken niet meer gekeken, volgende week ga ik alleen kiepen( kijken tussen de broedkamers of er doppen aangezet zijn)
Als er doppen zijn gaat de koningin er van af en de doppen gebroken dan worden er redcellen aangezet die na 8 a 9 dagen weer gebroken worden, dan komen er rijpe doppen van de konigninnenteelt in ongeveer 2 a 3 stuks controle uitlopen en er kan bevrucht worden.
Nooit last gehad van bruidszwermen
Dirk

dertiende
Plaats reactie