in winteren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

ivar
Berichten: 88
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 23:54
Locatie: Germany
Contacteer:

in winteren

Bericht door ivar » wo 08 aug 2007, 23:11

ik weet niet hoe jullie er over denken, maar ik begin met inwinteren

a land flowing with milk and honey

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door Jaap v.Popering » do 09 aug 2007, 16:20

Ik begin NOOIT voor half september met inwinteren . De reden hiervoor is dat de bijen om deze tijd het meeste voer nog omzetten in broed .

Jaap v P

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door buckfast_beekeeper » do 09 aug 2007, 17:38

Jaap v.Popering schreef:
Ik begin NOOIT voor half september met inwinteren . De reden hiervoor is dat de bijen om deze tijd het meeste voer nog omzetten in broed .

Jaap v P
Hallo Jaap,

Is er een bepaalde reden waarom je niet veel broed wil om deze tijd? Veel broed geeft toch veel winterbijen.

Hier heeft het vandaag weer gans de dag flink geregend. Ik denk dat de bijen nu gelukkig zijn met een bak suikerwater.

Als ze het omzetten in broed, krijgen ze wel wat extra.

Ik ben begonnen met inwinteren eind juli na de zomer oogst 0,5l/dag 66%. De honing in de broedramen is heilig en werd dan ook niet geslingerd. Eind augustus hebben ze hun portie dan wel gehad.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door Dirk Blanken » do 09 aug 2007, 19:24

Ivar, Ik vind het nog te vroeg.
Ik heb vandaag bij een aantal volken nu een BHK ondergezet en dat was nodig want onder de onderste BK hing een 8 cm bijen precies in de vorm van de verdiepte segebergerbodem.
De beide bakken bevatten totaal zo'n 14 a 16 broed waar moet dat heen als er geen dracht is.
Gelukkig begint de zeeaster te bloeien ook 1 1/2 week vroeger dan normaal, ze moeten op pad anders is er weer kans op zwermstemming.
Ik denk dat ik een aantal volken een kunstraat BHK opzet dan hebben ze wat te doen en bovendien heb ik weinig uitgebouwde honigkamerramen voor het koolzaad volgend jaar, eind augustus/ begin september moet ik toch slingeren vlak voor het voeren.
Als ik deze volken nu zou inwinteren waar moeten ze dan het voer opslaan met 9 broed in de bovenste BK en een rand met voer en de kantramen vol?
Ik wacht nog een ruime 3 weken
De ev.honing die er dan inzit voer ik gewoon terug
Deze volken hebben als start 1/3 koolzaadvolk gehad en de koninginnen waren eind juni aan de leg, ze hebben dus eigelijk 3 BK's nodig om alles normaal te houden.
Een ander oplossing zou zijn om ze nu een extra BK op te zetten met een paar broed erin en dan wel te gaan voeren.
Dan hebben ze ruimte om te bouwen en op te slaan en kunnen ze lekker doorbroeden want stuifmeel is in voldoende mate aanwezig.
Ik moet wennen aan deze segebergerkasten maar ik los het wel weer op.
Dirk

dertiende

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door buckfast_beekeeper » do 09 aug 2007, 19:49

Hallo Dirk,

Dit is jou situatie in jou drachtgebied. Vermits Ivar in Wangen (Algau in de buurt van Ravensburg) woont, heeft hij vermoedelijk geen zeeaster. Rond deze tijd is de dracht daar dacht ik vooral geconcentreerd rond "wald honig". Vermits het volgens de nieuwsberichten in Zuidelijk Duitsland zeer slecht weer is, valt deze "Wald Honig" letterlijk in het water.

Een 3-tal jaar geleden was ik midden juli bij Franz & Klaus Fehrenbach in Ravensburg. Zij vroegen zich toen reeds af of ze zouden starten met inwinteren of dat ze nog maximaal een week gingen wachten of de dennen luis toch voor de zo begeerde honing ging zorgen.

Hun landklimaat is niet te vergelijken met ons zeeklimaat. Tijdens het seizoen is de dracht wel een stuk gevarieerder. De koolzaadvelden zijn er ook wel wat groter als hier te lande.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door Jaap v.Popering » do 09 aug 2007, 20:28

Theo wat noem je veel broed. Mijn bijen staan nog op 30 ramen, waarvan 14 tot16 ramen broed .
De theunisbloem bloeit nog maar net , de lamsoor is net uitgebloeid die honing moet er nog af , dan komt de zeeaster nog , en bovendien bloeid in de tuintjes nog zoveel.
Bij ons heeft het ook de gehele dag geregend , maar morgen schijnt mischien de zon wel weer.
Als er niet veel dracht is kan je best een bak suikerwater geven , maar dat is nog geen inwinteren.
Als je nu inwinterd hoeveel suiker moet je dan wel niet geven ?? bovendien moeten zij het voer dan verplaatsen , om in december het voedsel kort bij het broednest te hebben.
Half september kijk ik hoeveel honing er nog in zit , en dat vul ik dan aan tot een kilo of 15 . en ik heb weinig problemen .

Jaap v P

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door buckfast_beekeeper » do 09 aug 2007, 21:09

Die luxe kent spijtig genoeg niet iedereen. Weiland (10-tallen ha), maïs (eveneens 10-tallen ha), diverse granen, kastanje (wilde & tamme), wilg, ... kan je bezwaarlijk nu nog dracht noemen. Van de tuinen heb ik weinig te verwachten. De grootste tuin van de buurt is volledig ingericht met bamboe. Ook niet bepaald een drachtplant. Voor het overige staan hier zeer weinig huizen.

In een straal van 3km staan dan nog eens met zekerheid meer dan 100 kasten. [:(] Waarom denk je dat ik van maart tot juli reis met de bijen? Na mijn verlof was alle niet verzegelde honing van de linde weer verdwenen. Is dit geen afdoende bewijs dat er echt gevoederd dient te worden? Op het ogenblik er bij mij de suikerbak op gaat, wordt er niet meer geoogst.

15liter suikerstroop 66%/kast is tot op heden meer dan voldoende gebleken om in te winteren. De meeste volken hebben nog meerdere raten volledig verzegeld bij het begin van de fruitdracht.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door Bart de Coo » do 09 aug 2007, 22:49

Besten,

Leuke discussie dit. Het komt er duidelijk op neer dat het moment van inwinteren sterk afhankelijk is van de lokale drachtomstandigheden. Wat een inkoppertje is natuurlijk, maar toch aardig om even aan herinnerd te worden.

Het grootste deel van mijn bijen staat nu op de heide. Eén van de volken die nog thuis staan, is een ronde korf met een nazwerm van juni. Mijn bijen staan aan de rand van een groot dorp met zeer vlakbij uitgestrekte velden bladrammenas en ander zaaigoed. Het leuke van de zo'n volk is, dat je de ontwikkeling ervan op de voet kunt volgen. Om een of andere reden is dat volk weer fanatiek aan het bouwen geslagen, terwijl het een paar weken lang stilstond.

Uit nieuwsgierigheid heb ik de korf op 1 augustus opgehangen aan een 'ünzer' - zo heet zo'n ding geloof ik, je weet wel, zo'n weeghaak. De korf woog zeven kilo. Gisteren nog eens omgedraaid en ik weet bijna zeker dat de korf zwaarder is geworden. En zoals ik al zei, ze bouwen weer.

De toename van de dracht is goed te verklaren als je bedenkt hoe veel volken er opeens niet meer zijn: die zijn immers afgevoerd naar de hei. Maar mijn punt is natuurlijk dat ik er niet over pieker om mijn bijen op de thuisstand te gaan bijvoeren.

Jaap van Popering schrijft: 'Half september kijk ik hoeveel honing er nog in zit , en dat vul ik dan aan tot een kilo of 15 . en ik heb weinig problemen .' En daar zou ik mij volledig bij willen aansluiten. Als die korf begin september 10 kilo weegt, dan geloof ik het wel.

Maar er is misschien nog iets waarover we het zouden moeten hebben met betrekking tot het inwinteren: de varroabestrijding. In het laatste nummer van Bijenhouden (juli/augustus) staat een artikel van Lonne Gerritsen en anderen namens PPO Bijen over de relatie tussen varroabestrijding - in déze tijd van het jaar - en wintersterfte. Lezen! Dan hebben we weer wat leuks om over te praten. Inwinteren en varroabestrijding/-controle/-beheersing, moeten in één adem genoemd worden, vind ik.


Groet,


Bart de Coo

ivar
Berichten: 88
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 23:54
Locatie: Germany
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door ivar » vr 10 aug 2007, 00:23

yep, onze hoofddracht is eigenlijk de wald en daar is al een tijdje niets te halen dus hou ik het voor genoeg dit jaar. jammer het had zo leuk kunnen zijn, maar de nektar kunnen we niet dwingen. ik wacht al weken dat er weer een paar raampjes gesloten worden maar dat gebeurd niet dus komt er suiker op en dan worden ze eruit gehaald voor volgend jaar, en dan hopen we op maar wat meer wald.

a land flowing with milk and honey

Roeland
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door Roeland » zo 12 aug 2007, 18:55

Hoe kan je het beste inwinteren, op een of twee BK bakken?
Mij is verteld om twee te doen omdat anders de bijen te weinig ruimte hebben om het broed en het suikerwater te kunnen opbergen, maar als ik dat dan doe moet de hele onderste BK dan ook gevuld zijn met uitgebouwde ramen of kan het ook met vijf ramen in het midden en de rest opvullen met sluitramen?
En moeten de ramen aan de zijkant nu wel of niet weg in verband met ventilatie?

Met vriendelijke groet,

Roeland

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 56 gasten