in winteren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Roeland
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door Roeland » zo 19 aug 2007, 21:18

Om te voorkomen dat er in de onderste bak broed komt kan ik er dan geen koningenrooster tussen leggen of raakt dan de koningin afgezonderd van het volk
Ik wil er geen broed in hebben omdat ik met de Renson methode in het voorjaar de onderste bak moet verwijderen.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door Dirk Blanken » zo 19 aug 2007, 23:19

Roeland, als je een klein volk wilt uitwinteren moet je dat beslist doen.
De onderste BK hebben ze nog even nodig voor de winterbijen die tot oktober worden geboren.
De bovenste BK wordt met 15 tot 20 kg bijna geheel gevuld met voer.
Wat betreft het voeren kan je de eerste keer voeren beter wat voer morsen via het stijggat daarna vinden ze het wel.
Ik heb voor de eerste keer een aantal segebergers met voerbakken die in het midden een voerapparaat hebben met een afgeknotte kegel erop.
Ik vind dat volken er lang overdoen om 5 liter suiker water op te nemen soms wel 4 a 5 dagen.
Het voer kan dan gaan schimmel vormen dus nu voer ik per keer maar 3 liter en zorg dat de bijen de bak steeds nadat het voer op is de bak kunnen schoonlikken maar wat een ellende.
Ze bouwen de trechter ook nog vol met raat wat ook gevuld wordt met voer.
Er zijn maar enkele volken die de bakken vrij snel legen d.w.z. ongeveer 3 liter per dag.
Of de bakken kloppen niet of er is iets anders aan de hand.
Het vreemde is dat ik bij mijn miniplus verzamelkasten zo'n zelfde voerinstallatie heb maar ze nemen het voer sneller op, binnen 2 dagen is 5 liter weg.
Daarbij is alles wat smaller en er wordt ook niet in gebouwd.
IK heb de indruk dat ontwerpers van kasten en voerapparaten etc.hun producten zonder het voldoende uit te testen op de markt zetten om de portemonnee zo snel mogelijk te vullen.
Zeer dom overigens want slechte ervaringen veroorzaakt dat de verkoop stagneerd.
Daarom zal ik iedereen die op een nieuw systeem, nieuwe kasten wil overgaan adviseren om eerst er 2 te kopen en daar de meest productieve volken in te zetten om ze uit te testen want verkopers en ontwerpers zijn geen echte imkers maar vaak alleen maar zakkenvullers.
Nieuwe kasten moet je bevolken met volken met zeer goede koninginnen en ze op 2 bakken laten staan dam merk je wat er niet klopt.
Ik heb 50 kasten gekocht en ben nu 4 x zolang bezig om een kast na te kijken als voordien omdat de bijenafstand blijvend niet klopt.
Styropor kasten krimpen dus als je ziet dat de afstand wat groot is denk je dat komt weer goed nee dus.
Mijn kasten hebben een bijen afstand van 13 mm i.p.v. 8 mm.
Dus de goede volken bouwen alles vast met broed of voer erin.
Een geweldig geklieder met roverij en andere irritatie.
Hebben andere imkers hier ervaringen mee?
Dirk




dertiende

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door willem » ma 20 aug 2007, 20:10

Dirk Blanken schreef: IK heb de indruk dat ontwerpers van kasten en voerapparaten etc.hun producten zonder het voldoende uit te testen op de markt zetten om de portemonnee zo snel mogelijk te vullen.
..... want verkopers en ontwerpers zijn geen echte imkers maar vaak alleen maar zakkenvullers.
De Segebergers zijn zo'n 40 jaar geleden ontwikkeld door de imkermeesters Petersen en Schundau in opdracht van het "Landesverbandes Schleswig-Holsteinischer und Hamburger Imker e.V."
Hoezo zakkenvullers? De Combi-Beute is trouwens ook door een imker ontwikkeld.
Styropor kasten krimpen dus als je ziet dat de afstand wat groot is denk je dat komt weer goed nee dus.
Mijn kasten hebben een bijen afstand van 13 mm i.p.v. 8 mm.
Dirk , je hebt de juiste kasten maar de verkeerde ramen, dan kan je dit soort problemen verwachten. Daar hebben we het op dit forum al eens eerder over gehad.
Van de zes verenigingsvolken nemen er vier hun voer gewoon op, de twee anderen doen dat on halve snelheid. Ik heb wel eens gehoord dat er een relatie is tussen snel voeropnemen en (veel)honing halen. Weet iemand daar meer van?

Roeland
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 21:36
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door Roeland » ma 20 aug 2007, 21:03

Nee Dirk ik wil op die manier al mijn mijn volken inwinteren groot en klein, dus gewoon de hele winter met een moerrooster tussen de broedkamers en dus de koningin in de bovenste broedkamer ?kan dat?.

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 20 aug 2007, 21:50

Roeland schreef:
Om te voorkomen dat er in de onderste bak broed komt kan ik er dan geen koningenrooster tussen leggen of raakt dan de koningin afgezonderd van het volk
Ik wil er geen broed in hebben omdat ik met de Renson methode in het voorjaar de onderste bak moet verwijderen.
Hallo Roeland,

Bij "Renson" worden geen broedkamers verwijderd. In het voorjaar is het zelfs zeer belangrijk dat de koningin voldoende aan de leg kan. Dus zeker nu geen rooster plaatsen.

In het kort hoe Renson werkt. Voor meer uitleg de zoekfunctie eens hanteren. Er is zeker reeds over geschreven.
Half april wordt de koningin gezocht en boven een rooster geplaatst. Voor Simplex, een 6 à 7 raten + 1 darrenraat. Zorg dat er bias is. Anders krijg je gegarandeerd nadien miserie (zwermen wegens alle broed gesloten). Het leggen van de koningin wordt zo beperkt. De darrenraat hang ik nadat ze belegd is in de onderbak zodat de darren de rooster niet kunnen verstoppen. Ze krijgen dan weer een nieuw darrenraat. De onderbak moet zeker blijven staan omdat het volk anders geen plaats heeft om stuifmeel te stockeren. Je gaat dan weer de zwermstemming versnellen. In de onderbak kan je ook een rest gesloten wintereten kwijt. Zo zullen de volken niet snel verhongeren. Einde juni de koningin terug de vrijheid geven.

In het voorjaar kan het in een goed volk wat moeilijker zijn de koningin te vinden. Geen probleem. Rooster gewoon plaatsen en na 3 dagen kijken in welk hoogsel er eitjes zijn.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

StefaanDeputter
Berichten: 84
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 21:15
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door StefaanDeputter » di 21 aug 2007, 12:36

De darrenraat hang ik nadat ze belegd is in de onderbak zodat de darren de rooster niet kunnen verstoppen.
Waarom het gesloten darrenraat niet uitsnijden en aan de kippen geven ter bestrijding van de varroamijt?

Stefaan

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: in winteren

Bericht door buckfast_beekeeper » di 21 aug 2007, 13:06

StefaanDeputter schreef:
De darrenraat hang ik nadat ze belegd is in de onderbak zodat de darren de rooster niet kunnen verstoppen.
Waarom het gesloten darrenraat niet uitsnijden en aan de kippen geven ter bestrijding van de varroamijt?

Stefaan
Omdat we te veel off-topic zouden gaan, een nieuwe gestart. http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7780

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten