Wat gebeurt er?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Geert
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 28 mar 2007, 07:04
Locatie: Belgie
Contacteer:

Wat gebeurt er?

Bericht door Geert » ma 13 aug 2007, 09:55

Dag allen,

Ik heb een vraag over één van mijn kasten: het betreft een kast met een koningin van 2006 die dit jaar een explosief nest voortgebracht heeft. De ontwikkeling van het nest was enorm en steeds 'volgens het boekje' behalve nu ... De bijen zijn de laatste dagen bijzonder prikkelbaar en verdragen niet dat er aan de kast geraakt wordt. Hun gedrag was ook 'anders' dan normaal. Veel zenuwachtiger, moeilijk om uit te leggen, maar dit was altijd mijn meest rustige kast en de laatste dagen was dit duidelijk niet zo. Een vlugge inspectie gisteren leerde mij dat er bijzonder weinig broed in de kast zat en dat het ook nog eens vrij verspreid darrenbroed was. Ik vreesde dus voor leggende werksters en een verongelukte koningin.
Daarom heb ik vanochtend de kast eens op mijn gemak helemaal doorgebladerd en wat blijkt:
- Allereerst waren de bijen nu wel degelijk erg werkbaar en merkelijk veel rustiger dan de vorige dagen.
- De (gemerkte) koningin is wel degelijk nog steeds in de kast aanwezig en ziet er goed uit: groot, beweeglijk en niets abnormaals te zien.
- Er zitten nog steeds erg veel bijen in de kast, de grootte van het volk is nog steeds merkelijk groter dan mijn andere kasten.
- Het aanwezige broednest is erg klein: slechts op 1 raam aan beide zijden een klein broednest in de bovenste BK. Verder hier en daar een klein groepje of wat verloren verzegelde cellen (meestal wat darren). In de onderste BK - waar de koningin zat - ook een tweetal ramen met verspreid wat broed. Wat niet normaal is: het broednest is een mix van werksters- en darrenbroed door elkaar.
- De kast heeft ook nog voldoende voedsel: er is veel stuifmeel opgeslagen in de zijraten en er zit ook nog redelijk wat nectar in diverse raten (ik heb enkel de HK geslingerd; BK's met rust gelaten), echter geen verzegelde raten. De bijen vliegen ook goed.

- En last but not least: in een verloren hoek van de kast (letterlijk), vier raten ver van het kleine broednest verwijderd, één grote koninginnedop maar: de dop is een beetje open en je ziet de koningin zitten en ze beweegt niet! Er is maar één dop aanwezig in de hele kast en ze beweegt echt niet. Ofwel is het nog een larve die niet helemaal verzegeld is, kan dat?

Ik heb hiervan een paar foto's (die mijn liefste echtgenote heeft gemaakt terwijl ik de raten vasthield). Zie:

http://picasaweb.google.com/Geert.Naess ... enmysterie

Op de eerste foto zie je de aanwezige koningin. Op foto 2 en 3 zie je de koninginnedop waarbij je op foto 3 duidelijk ziet dat de cel open is! Op foto 4 en 5 de voor- en achterkant van het enige raam met een duidelijk mini broednest met zowel werksters- als darrenbroed door elkaar. Er is wel duidelijk meer werksters- dan darrenbroed aanwezig, maar toch door elkaar. Er zitten ook larven in, jonge larven en eitjes, dus Mevrouw is wel degelijk aan de leg. Ik heb zelfs de sterke indruk dat er meer eitjes en jonge larven zijn dan oudere larven en verzegelde cellen.

Ik heb de hele zaak zo gelaten want ik vermoed dat de bijen een stille moerwissel proberen op te zetten of dit geprobeerd hebben, maar ofwel is dat proces nog bezig ofwel is het mislukt en is de koningin in die dop dood (maar zouden ze die dop dan niet verwijderd hebben? Maar waarom is ze dan open?).
Misschien heeft de koningin een tijdelijke stop in haar eiproductie gehad en 'komt ze nu weer op dreef' met het produceren van winterbijen?

Kortom een heleboel vragen. Wat kan er in deze kast aan de hand zijn? Iemand een idee? Moet ik iets doen of laat ik de zaak op zijn beloop en kijk wat er verder gebeurt?

Vriendelijke groeten, Geert

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er?

Bericht door LWPisa » ma 13 aug 2007, 11:09

Ik heb ook een dergelijke situatie nu met net zo'n soort carnica achtig volk...ik denk dat er id. een mislukte stille wisseling is geweest waarbij een darrenbroedige moer zou moeten worden omgewisseld.

De nieuwe wisselmoer ziet er dood uit.

Wat je nu precies kan doen weet ik niet, bij mij zijn de 2 aanwezige moerdoppen net gesloten. Afwachten of er nog doppen worden aangezet? Als je geen risico wilt lopen zou ik de moer weghalen en verenigen met een goed volk, als je wil weten wat er gebeurt zou ik afwachten...


L.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er?

Bericht door A.A. Staals » ma 13 aug 2007, 12:11

Geert
Zo te zien aan de foto is de koningin darrebroedig. Je kunt het best de koningin wegnemen en een nieuwe invoeren als je die hebt of kunt krijgen. Afkloppen en op een ander volk aflaten vliegen is ,omdat het nu rijkelijk laat is om nog een nieuwe koningin te telen , een andere optie.

ad staals

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er?

Bericht door Dirk Blanken » ma 13 aug 2007, 17:32

Geert,
Ad heeft gelijk van deze koningin is het zaadblaasje leeg.
Als je een ander volk hebt met een goede koningin, liefst nog op 1 bak op 2 bakken kan ook kan je dat verenigen m.b.v. een doorprikte krant.
Het in te voeren volk direct naast het grote volk zetten of op een andere plaats zodat het afvliegt en er alleen jonge bijen overblijven, er zitten genoeg oude bijen in het grote volk en de vereniging met jonge bijen is probleemloos
Ik zou eerst de oude koningin van 2006 opzoeken en die in een kooitje tussen de ramen doen, kast weer dicht en alles een paar uur tot rust laten komen.
Dan het kooitje uitnemen de randen en de ramen met water besproeien en de krant er op, die waait dan niet weg met een scherp mes gaatjes in de krant prikken.
Het andere volk erop,na een paar dagen alles in passen tot 2 of 3 bakken.
Zo'n groot volk waarvan de koningin niet meer goed aan de leg is heeft vaak veel stuifmeel, dat zou ik boven in zetten.
Bij dat inpassen kan je zien of alles OK is, dus veel eitjes
Ik zou dan gelijk gaan invoeren.
Het vele stuifmeel komt onder het voer en dat kunnen ze dan in het voorjaar gebruiken, beneden zou het gaan schimmelen zeker als je het volk op 3 bakken laat.
Als er een HK op de twee volken staat kan je die zonder meer op andere volken zetten want daar zitten alleen maar jonge bijen in.
Dirk

dertiende

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er?

Bericht door Dirk Blanken » ma 13 aug 2007, 17:37

Geert, ik zou bij het opzoeken van de oude koningin ook de ev nieuwe dopjes verstoren.
Dirk

dertiende

Geert
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 28 mar 2007, 07:04
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er?

Bericht door Geert » di 28 aug 2007, 20:47

Allereerst bedankt voor de tips. Intussen heb ik de zaak wat op zijn beloop gelaten en gekeken wat er gebeurde, maar er komt niets van [:(]

De darrenbroedige koningin legt wel degelijk nog, maar niet veel. Het kleine broednest blijft voor minstens 3/4 bestaan uit darrenbroed. Een poging om een moerwissel op te zetten lijkt grandioos mislukt; de eerste koningin zat dood in de dop en een tweede poging lijkt er niet direct aan te komen. Ik zie ook geen enkel teken dat er op wijst dat er een nieuwe jonge koningin in de kast zou aanwezig zijn. Een nieuwe dop trekken is nu alleszins geen optie meer.

Maar: ik heb een nieuwe koningin kunnen vinden die hier donderdagavond zal arriveren [:)]

Echter is nu mijn nieuwe vraag: hoe pak ik dat het beste aan? Ik kan alleen maar morgenavond en donderdagavond aan de bijen werken, overdag kan ik niet. Mijn bedoeling zou zijn dat ik morgenavond de oude koningin opzoek en deze uit de kast haal. De bijen zijn dan één dag moerloos en dan zou ik donderdagavond de nieuwe koningin invoeren (uiteraard in een kooitje en met suikerdeeg). Of zijn er alternatieven die beter zijn (rekening houdende met mijn beschikbare tijd).

Vriendelijke groeten en alvast bedankt voor de tips. Geert.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er?

Bericht door Dirk Blanken » wo 29 aug 2007, 18:29

Geert,
Zet de oude koningin in een kooitje bovenin.
De volgende dag in jouw geval kooitje met de oude koningin eruit.
Oude koningin uit het kooitje halen, een reep krantenpapier om het kooitje zodat de koningin zich kan terugtrekken en de bijen haar niet aan de poten gaan trekken.
Nieuwe koningin erin en suikerdeeg aanbrengen.
Dan blijft het volk in rust tijdens de vereniging.
Als je ze een dag moerloos laat, rennen ze als gekken door de kast.
Dat is natuurlijk wel een goede controle dan weet je zeker dat er geen stillemoer in zit.
Misschien is de dode moer in de dop wel doodgestoken door een eerder uitgelopen moer.
Zo,n nog kleine jonge moer is moeilijk in een groot volk te zoeken ze kan overal zitten.
Een andere methode is: oude moer eruit en kijken of ze ook redcellen aanzetten. ev een raam met jong broed van een ander volk erin zetten als je twijfelt of er nog jong werksterbroed aanwezig is.
Als ze doppen aanzetten kan je na het verwijderen van het raam en de kast nog een keer nagekeken te hebben op andere dopjes( alles afslaan) de nieuwe koningin invoeren.
De jonge koningin kan je zolang in een 6 ramer zetten met de bijen uit het zelfde volk( kooitje met suikerdeeg voor de zekerheid) doe er flink wat bijen in want 2/3 vliegt terug.
Beter is om de koningin later op te halen.
Succes met je leuke hobby.

Dirk

dertiende

Geert
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 28 mar 2007, 07:04
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er?

Bericht door Geert » do 30 aug 2007, 11:06

Dirk,

Dank voor de tip: zo gezegd, zo gedaan. Oude moer gevangen in kooitje, kooitje in bovenste BK. Dan raam voor raam afgeklopt, weinige verspreide darrenbroed uitgesneden en raam per raam overgehangen in nieuwe BK. De twee BK's zo afgelopen. Dat liep dus vlot '“ dacht ik '¦
Maar het verhaal krijgt een staart: dé verrassing van de avond was '“ maar intussen heb ik al door dat imkeren vol met verrassingen zit - dat er op de lege BK een pak bijen bleven '˜plakken'. Deze voorzichtig beginnen afkloppen waarop ze terugvlogen op de kast tot plots tot mijn verbijstering een jonge wisselmoer naar beneden viel '¦
Blijkbaar is dus de door mij als '˜dood' aanziene koninginnedop tóch uitgelopen! Deze jonge moer vloog tot twee keer toe even op en landde op de kast waar ik ze vlug kon vangen.

Na telefonisch overleg met veel ervarener imkers kom ik tot volgende conclusies:
- De oude moer zit nog in de kast dus: de jonge moer kan nog niet aan de leg zijn.
- De jonge wisselmoer moet minstens 14 dagen oud zijn, de vraag is dan ook waarom ze nog aan de leg niet is? Is ze niet bevrucht? Moet ze nog op bruidsvlucht of is ze daarmee bezig: maar het weer zat en zit niet echt mee daarvoor! Misschien is ze intussen te oud om nog op bruidvlucht te gaan? Maar waarom houden ze haar dan in leven?
- Ik heb sowieso een nieuwe moer die vanavond komt en die raszuiver is, aan de leg is en zachtaardig is. Van de wisselmoer weet ik niet veel, behalve dat ze nog niet legt.

Het is dan ook het meest logisch te besluiten om geen risico's te nemen en de nieuwe moer die vanavond arriveert, in te voeren. Echter blijf ik met een dubbel gevoel zitten hierbij. Ik heb dan ook voorlopig de wisselmoer nog éven tot vanavond respijt gegeven en een derde BK onder de eerste twee gezet met vier uitgebouwde raten erin én gescheiden van de bovenste door een koninginnerooster. Zo moet ik vanavond niet lang zoeken om de wisselmoer te vinden. Mijn bedoeling is te kijken of ze toevallig vandaag niet aan de leg zou gaan '¦

In het negatieve geval kan ik haast niet anders dan ze te vernietigen, wat ik dan weer jammer vind, maar dit is verstandelijk de beste oplossing. Gevoelsmatig blijft het wat knagen. Zijn er andere mogelijkheden? Zou ik kunnen / durven de kast splitsen en de wisselmoer op mijn stand houden terwijl ik de nieuwe in te voeren koningin elders plaats? Ik moet dat wel zo doen want intussen zijn alle bijen op de kast zo goed als zeker vliegbijen, dus ze op mijn stand houden heeft niet veel zin: ze zouden linea directa terugkeren naar hun '˜oude' thuis. Op die manier kan ik de wisselmoer wel nog een week of twee in de gaten houden om te zien of ze toch aan de leg gaat, maar zelfs dan speelt de tijd volledig tegen mij, we zijn dan al flink in september '¦ Het darrenbroedige volk zou een splitsing echter wel aankunnen, want het is nog steeds een erg groot volk.

Of: en dat weet ik niet: kan ik de wisselmoer mét een (kleiner) deel van de bijen verplaatsen naar een plaats op meerdere km van mijn stand? Als die wisselmoer al gevlogen zou hebben en ze is nog steeds op bruidsvlucht; oriënteert die zich dan ook opnieuw als je de kast meerdere km verzet? Concreet zou ik de mogelijkheid hebben die kast bij mijn vader te zetten die 25 km verder woont.

Iemand?

Vriendelijke groeten, Geert

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er?

Bericht door buckfast_beekeeper » do 30 aug 2007, 11:28

Hallo Geert,

Imkeren zit inderdaad vol verrassingen. Ik zeg altijd dat we de bijen proberen te sturen, maar dat ze steeds hun eigen zin doen.

Dat moeren 14 dagen oud dienen te zijn, kan ik echter volledig ontkennen. De meeste moeren in bevruchtingsvolkjes zijn in de regel na 12 dagen allemaal aan de leg, zelfs vroeger is geen uitzondering. Het weer kan dit wel eens beïnvloeden.

In de regel gaat een jonge moer niet aan de leg zolang er broed van haar voorgangster aanwezig is. Ook dit jaar had ik weer een volk waar 2 moeren naast elkaar aan de leg waren. 1 op de meest linkse raten en 1 op de meest rechtse raten.

Dat het volk nog voldoende groot is, wil echter niet zeggen dat het een splitsing zomaar kan overleven. In verhouding zitten er nu zeer veel "oude" bijen tussen die de winter niet overleven. De bijen die nu nog moeten geboren worden zullen in de lente de dienst uitmaken.

Wat ik in dit geval zou doen? Inderdaad starten met 2 volken. Als de wisselmoer toch aan de leg gaat heb je broed van 2 moeren. Op korte tijd dus meer broed. Eind september zou ik dan verenigen. Waarbij je de wisselmoer verwijdert. Nog enkele dagen goed inwinteren en hopelijk lukt het.

Zoals je al schreef. De tijd van het jaar zit tegen. We zullen half september reeds gepasseerd zijn voor de eerste bijtjes weer uitlopen.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er?

Bericht door Kroese » do 30 aug 2007, 11:37

Geert schreef:

Of: en dat weet ik niet: kan ik de wisselmoer mét een (kleiner) deel van de bijen verplaatsen naar een plaats op meerdere km van mijn stand? Als die wisselmoer al gevlogen zou hebben en ze is nog steeds op bruidsvlucht; oriënteert die zich dan ook opnieuw als je de kast meerdere km verzet? Concreet zou ik de mogelijkheid hebben die kast bij mijn vader te zetten die 25 km verder woont.

Iemand?

Vriendelijke groeten, Geert
Geert, als het een groot volk is, is dat een mogelijkheid, maar het bezwaar is dat de moer nieuw moet invliegen.

Wat ook kan is de onderbak op de zelfde plaats laten staan, met de wisselmoer. De bovenbak gescheiden door een seperator plaatsen, boven op plaatsen. Daar de bevruchte "rasmoer" invoeren.
Zo veel mogelijk bijen in de bovenbak doen, omdat daar 2/3 weer van naar beneden vliegt naar hun eigen moer. Het afgevlogen deel heeft dan alleen huisbijen over, en accepteerd de nieuwe moer bijna altijd.
Als ze beide aan de leg zijn, en gesloten broed hebben, kun je alsnog een keus maken welke je wilt over houden. Je moet dan wel verenigen, omdat het afgevlogen deel geen bijen genoeg over heeft om zelfstandig in te winteren.

Je kunt om het afvliegen te voorkomen ook de bovenbak wegbrengen, en daar de nieuwe moer invoeren. Laat het plaatje er dan misschien wat langer in het kooitje zitten, om ze wat langer te laten wennen.
Zijn de individule kastjes nog groot genoeg, kun je ze evt ook afzonderlijk inwinteren.

Groeten,
Hennie....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten