linde
Moderator: maartenkleijne
linde
Bij mij hier voor de deur: in Laren n.h staan de eerste lindebomen voorzichtig te bloeien. dat lijkt mij met de voorspelde warmte een goede zaak.[:)]
-
- Contacteer:
Re: linde
dag Bart,
Ik ben van plan om dit weekend een kast naar een plaats te verhuizen waar veel lindebomen staan. Gisteravond zag ik in de drachtplantegids dat de bloeiperiode mei en juni is, ik dacht dus dat ik te laat was.
Uit jouw bericht begrijp ik dat het toch nog moet kunnen.
Zijn er meerdere soorten lindes die op verschillende tijdstippen bloeien of is de linde laat door het koude voorjaar?
groet,
Hennie
Ik ben van plan om dit weekend een kast naar een plaats te verhuizen waar veel lindebomen staan. Gisteravond zag ik in de drachtplantegids dat de bloeiperiode mei en juni is, ik dacht dus dat ik te laat was.
Uit jouw bericht begrijp ik dat het toch nog moet kunnen.
Zijn er meerdere soorten lindes die op verschillende tijdstippen bloeien of is de linde laat door het koude voorjaar?
groet,
Hennie
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hoi Hennie,
De Linde is een zomerbloeier; verschillende soorten bloeien na elkaar; de eerste Lindes gaan nu beginnen en dat is mooi op tijd.
Om te honingen moet het warm zijn en de boom moet natte voeten hebben; aan beide voorwaarden wordt vanaf het weekend voldaan: vol verwachtng dus klopt het hart...[:)]...
hennie oes

De Linde is een zomerbloeier; verschillende soorten bloeien na elkaar; de eerste Lindes gaan nu beginnen en dat is mooi op tijd.
Om te honingen moet het warm zijn en de boom moet natte voeten hebben; aan beide voorwaarden wordt vanaf het weekend voldaan: vol verwachtng dus klopt het hart...[:)]...
hennie oes

- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Hennie, Zoals Hennie zegt 'dit jaar bloeit de linde normaal', namelijk van half juni tot half juli, de laatste misschien wel tot eind juli, afhankelijk van het weer.
Dat is w.s. te danken aan de koude in maart.
De afgelopen jaren was het 'normaal' dat de linde al eind mei begon en eind juni klaar was, dit door het klimaat.
Dat is w.s. te danken aan de koude in maart.
De afgelopen jaren was het 'normaal' dat de linde al eind mei begon en eind juni klaar was, dit door het klimaat.
- croy
- Imker sinds: 1995
- Aantal volken: 35
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
In Aarle-Rixtel Brabant bloeien ze volop en wordt er flink gevlogen de nectargeur hangt achter de kasten dus nu maar hopen dat HK vol geraakt.
Croy
Croy
bart vos schreef:
Bij mij hier voor de deur: in Laren n.h staan de eerste lindebomen voorzichtig te bloeien. dat lijkt mij met de voorspelde warmte een goede zaak.[:)]
-
- Contacteer:
Mij hebben ze altijd verteld dat Linde met zijn voeten in het water moest staan om honing te geven. Zijn er personen die hier meer ervaring mee hebben?Theo schreef:
Mij is altijd verteld dat de linde het beste geeft op zandachtige gronden. Ik heb een vaste standplaats, praktisch onder de linden. Deze staan echter in de betuwse klei. En hoe mooi ze dan ook bloeien de honingopbrengst valt vaak tegen.
Theo
Ben dit jaar voor het eerst na het fruit (van pruimen via kers en kriek naar appel) op mijn vertrouwde plek blijven staan. Tussen de appel en de Linde hebben ze reeds een vol honinghoogsel (Simplex BK-formaat) bij elkaar gehaald. Waarschijnlijk van brem en cotoneaster. De omliggende bedrijven zijn bijna volledig aangeplant met cotoneaster omdat dit voor hun onderhoudsvriendelijk is.
Nu bloeit daar ongeveer over 2km Linde. Langs bijde zijden van de weg 1 rij ongeveer 10 à 15m hoog. Het is daar nu vrij droog maar in het voorjaar kan het daar behoorlijk nat zijn. Weet niet dat dit ideaal is.
mvg
buckfast_beekeeper
-
Vochtige warmte zou nodig zijn.
De afgelopen twee dagen (en ook morgen) zijn niet goed voor bijen die bloeiende lindebomen bezoeken. Het is nu stralend blauw en kurkdroog weer, waardoor het vocht in de bloem verdampt.
Gelukkig is wel.., dat de lindebloemen omgekeerd hangen en er daardoor minder vochtverlies optreedt.
Ooit zag ik het vocht(nectar) in de bloempjes zitten; als ik toen bij was geweest, zou ik diepgelukkig zijn geworden.
(Het was weer waarbij je naar drie stappen wandelen..al begon te zweten !)
De afgelopen twee dagen (en ook morgen) zijn niet goed voor bijen die bloeiende lindebomen bezoeken. Het is nu stralend blauw en kurkdroog weer, waardoor het vocht in de bloem verdampt.
Gelukkig is wel.., dat de lindebloemen omgekeerd hangen en er daardoor minder vochtverlies optreedt.
Ooit zag ik het vocht(nectar) in de bloempjes zitten; als ik toen bij was geweest, zou ik diepgelukkig zijn geworden.
(Het was weer waarbij je naar drie stappen wandelen..al begon te zweten !)
De lindes aan drukke wegen geven nauwelijks nectar omdat de wortels in de droge grond onder het wegdek komen.
De lindes (o.a. winter- Hollandse, Amerikaanse, Krimlinde, zilverlinde en zomerlinde) doen het het beste wanneer de wortels veel bodemvocht hebben.
De lindes geven dan volgens mij maar enkele malen per dag, bepaalde periodes op de dag dus, nectar.
Groeten,
Pim Lemmers
De lindes (o.a. winter- Hollandse, Amerikaanse, Krimlinde, zilverlinde en zomerlinde) doen het het beste wanneer de wortels veel bodemvocht hebben.
De lindes geven dan volgens mij maar enkele malen per dag, bepaalde periodes op de dag dus, nectar.
Groeten,
Pim Lemmers