Aalsteren 2007; discussie pagina

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 18 nov 2006, 17:47

Ok hier de discussie cq toevoegingen svp

jp

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Dirk Blanken » za 18 nov 2006, 21:09

Jelte hallo
Af en toe aalster ik ook wel eens als het zo uitkomt.
Wat ik dan altijd doe is twee maal breken.
De eerste keer na 5 a 6 dagen alleen de gesloten doppen en verder gewoon de 13e dag, vaak zijn er dan bij mijn volken nog geen koninginnen uitgelopen en moet ik de 14e of zelfs de 15e dag breken.
Hoe dat komt weet ik niet, wel weet ik dat als er de 5e dag al dichte doppen zijn deze opgezet zijn van een larve die ouder is dan een dag, en dat wil ik voorkomen.
Een koningin die voortkomt uit een hele jonge larve heeft beter ontwikkelde ovarias dan koninginnen voortkomend uit oudere larven.
Toch begrijp ik niet helemaal waarom je voor de aalstermethode kiest als uitgangspositie.
Waarschijnlijk wil je van de volgroeide volken een kunstzwerm afslaan op volledig kunstraat met een raam met zeer jong broed en dan de 13e of 14e dag breken.
Ik kweek altijd koninginnen vanuit tenminste een 3 ramer dus een echt volkje waarin de koningin kan opgroeien ook met uitbreiding met kunstraat.
Ik denk dat het belangrijk is dat je de 35 mm raatafstand aanhoudt i.p.v. 38 mm en als je weinig volken hebt ook de volken op kleinere cellen laat bouwen, ik heb dat een paar jaar geleden geprobeerd door alleen strookjes kunstraat in te zetten zowel boven als aan de zijkant, maar het werd een puinhoop veel ongeveer 50 procent darrenraat
Misschien had ik moeten doorzetten en steeds de raten die niet goed waren uitnemen en opnieuw laten bouwen, totdat je doorhebt wanneer je de raten zonder kunstraat moet aanbieden.
Of vanuit een echte zwerm die zeker werksterraat zal bouwen.
Misschien kan dat ook met een afgeslagen kunstzwerm en die dan direct verplaatsen zodat de vliegbijen behouden blijven want als er honinghalers zijn bouwen ze veel beter dat kan je met voeren niet copieren.
Net als jij interreseer ik me niet zo voor veel honing, de uitwinteringsgrootte is voor mij het belangrijkste, dat zegt iets over de ziektebestendigheid.
Natuurlijk is de zachtaardigheid ook heel belangrijk, ik werk altijd zonder handschoenen dus daarop hoef ik niet extra te controleren.
Een imker moet werken zonder handschoenen of hij moet allergisch zijn dan weet hij pas echt iets over z'n bijen.
Steeds de grootste volken na inwintering aanhouden is volgens mij een heel belangrijke maatregel.
Dat is als je 50 a 60 volken inwinterd veel eenvoudiger dan als je 2 a 6 volken hebt.
Maar jij wilt volken hebben die de varroa zonder bestrijding de baas kunnen en alleen door ze de meest ideale omstandigheden te bieden.
Ik wens je veek succes maar ik denk dat je dat alleen met aalsteren zeker niet lukt.
Tot nog toe heb ik sterke volken uitgewinterd.
Ik denk dat veel mensen niet beseffen dat het hele seizoen de varroadruk moet worden bestreden wil je sterke en voldoende winterbijen inwinteren.
Zeer consequent zomers ook behandelen is belangrijk, dat heb ik de laatste jaren gemerkt.
Expirimenteer maar lekker door, misschien worden we er allemaal nog eens wijzer van.

Dirk




dertiende

J.L.Trip
Berichten: 69
Lid geworden op: do 30 okt 2003, 10:28
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door J.L.Trip » za 18 nov 2006, 21:43

Dirk Blanken schreef:

Ik denk dat veel mensen niet beseffen dat het hele seizoen de varroadruk moet worden bestreden wil je sterke en voldoende winterbijen inwinteren.
Zeer consequent zomers ook behandelen is belangrijk, dat heb ik de laatste jaren gemerkt.

Het ging JP er toch om juist niet te bestrijden

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door apiario » zo 19 nov 2006, 09:31

Een imker moet werken zonder handschoenen of hij moet allergisch zijn dan weet hij pas echt iets over z'n bijen.
Wat een onzin!!!!

Heel de zomer bestrijden? nou..nou....Is het tegendeel dan ook al niet bewezen Dirk?


Bertus

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door hans hoogendoorn » zo 19 nov 2006, 12:26

JP en de anderen.

De discussies o.m. over diversiteit en aanpassing elders op het forum geven genoeg reden tot overdenken. Deze sluit er perfect bij aan.
De roep naar het weer Aalsteren klinkt al een tijdje. Niet alleen ivm met ziektes maar voor het bijen- en imkerwelzijn.
Met elkaar goed en open naar de voor en nadelen kijken, perfect ! Dan ligt de echte oplossing vaak voor de hand.
Vandaar mijn bijdrage.


Ergens in 92 ben ik mijn imkerloopbaan begonnen. Ik vond een mentor in mijn dorp en kocht twee volken in spaarkasten bestaande uit een broed en honingkamer. Die bijenruimte paste ook in zijn manier van bedrijfsvoeren. :
Aalsteren volgens de regelmatig geraadpleegde Speelziek. Over die methode hebben ik het.
Onze zwarte bijen waren zeer grillig in hun humeur en in mei al niet meer van het zwermen af te houden.

Ter zwermverhindering werden half mei (voor de laatste week koolzaad) alle koninginnen verzamelen in 6-ramers en tellen. 13e dag na 16.30 uur doppen breken en enkele maagdelijke koninginnen in het volk zien lopen. Vervolgens een maand niet verstoren en afwachten.

De methode heeft een aantal voordelen mbt zwermverhindering. Kortgezegd, je bent er van af, maar een enkele jonge koningin wil in augsutus nog wel eens vertrekken.
Ik heb het enkele jaren toegepast.

Mijn stand groeide naar meer en ik stuitte op nadelen. Het was of ik op 1 paard wedde.
Allereerst liet ik de thuisvolken natuurzwermen. Mijn produktievolken werden geAalsterd en ik kwam de volgende nadelen tegen :

1. Het weer zat vaak tegen. We hebben wel doppen gebroken met donkere onweerswolken en tussen de buien door.
Van de 6 volken kwamen de koninginnen niet aan de leg.
2. Het was lastig om raat te vernieuwen in die ene broedkamer. De jonge moer wacht wel met eitjes leggen tot alle broed is uitgelopen,
dat geeft wel een kans, maar de niet leggende koningin is erg kwetsbaar.
3. De volken kwamen moeilijk weer op gang en waren meestal nog niet klaar voor b.v. de lindedracht.
4. De oude koninginnen in de kleine 3-ramers hadden in mei last van de dan nog koude nachten. Het was te vroeg in het seizoen.
5. Zekerheid in je produktievolk kreeg je nooit. (Een poot van de Aalster methode)
De maagelijke koningin kon ook gaan zwermen. Wat in augustus bij uitzondering wel kon gebeuren.

Hierna mijn oplossing in een notedop, zo kort mogelijk. Allesbehalve kompleet.
Voor hier en nu genoeg of mogelijk zelfs te vroeg.


Mijn mentor loste deze problemen op met zwermen, die hij her en der in de gemeente schepte. De oude koninginnen houdt hij zelfs niet aan.
Ik ben al snel mijn eigen weg gegaan en heb intussen gaandeweg andere oplossingen gevonden. Elk jaar een stapje.

1. De maagdelijke koninginnen laat ik niet meer aanparen vanuit de produktievolken maar in 3of6-ramers.
Dit geeft ook een broedstop. En op kunstraat zelfs lekker schoon.
2. De broedkamer heb ik er eentje bijgegeven waardoor ik makkelijker kan manipuleren.
3. Ik heb gaandeweg mijn stand van wat Buckfast materiaal voorzien van imkers een dorp verderop. (de Tsunami ... [;)])
Daardoor zag ik gaandeweg een verschuiving van de zwermtijd ook bij mijn oude mentor. (vlak voor de lindebloei is ook niet zo gunstig)
4. Als een volk in zwermstemming komt breek ik eerst doppen en deel het op voor de teelt van jonge koninginnen. De meesten gaan door zonder te zwermen.

Mogelijk is hierin een aanpassing in te vinden.
Een lans breken voor het Aalsteren. Een goed uitgangspunt.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door apiario » zo 19 nov 2006, 17:43

hoi Jelte

Mijn bijdrage hier in:

We hebben hier alleen voorjaarsdracht. De laatste 2jaar ook een beetje
zomerdracht. Ik reis niet.
De methode heeft een aantal voordelen mbt zwermverhindering. Kortgezegd, je bent er van af, maar een enkele jonge koningin wil in augsutus nog wel eens vertrekken.
Ik heb het enkele jaren toegepast.
Het aalsteren doe ik al 30 jaar

Geen probleem en het past hier goed in de omgeving.Ik zorg dat de koningin in de onderbak komt rooster er tussen na een paar dagen schuif in de onderbak er naast.Op tijd de doppen breken Op de vliegplank zie ik al of de nieuwe aan de leg is en ik kom er niet meer aan dan in augustus.

Ja wat moet ik nou meer klooiojen Ik houd bijen voor mijn plezier en niet voor mijn brood. Een potje meer of minder het kan de pret niet drukken.

Maar vanaf vorig jaar heb ik dan voor het eerst die draaiers. Daar ben ik nog niet los van ,dat ga ik dit jaar voort zetten maar met 2 kasten met ramen van minimaal 40cm

Bertus

Gert Schreuder
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 25 jun 2003, 22:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Gert Schreuder » zo 19 nov 2006, 18:10


Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 19 nov 2006, 20:06

Voordat ik uitgebreider reageer dit even:
Het ging JP er toch om juist niet te bestrijden
Om alle misverstanden uit de wereld te helpen. Ik pas al enkele jaren geen bestrijdng meer toe net zoals Romee en Maarten. Wat mij betreft zou methodisch gezien dan ook de nadruk moet verschuiven van bestrijden naar niet bestrijden (plus controle), maar....... toch wil ik niet alle imkers maar aanraden om zo maar met bestrijding op te houden. Het zou te riskant zijn voor bijen als ook voor de imker. Aan de hand van enkele metingen wil ik proberen er achter te komen wanneer het beste varroa kan worden bestreden tijdens het Aalsteren.
Hopelijk is dit punt nu duidelijk.

jepe

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door hans hoogendoorn » zo 19 nov 2006, 23:41

Bertus,

Je noemt een belangrijk punt. Plaatselijke dracht en klimaatomstandigheden, maar ook je persoonlijke keuzes mbt het imkeren spelen een rol.
Misschien kom ik verkeerd over. Ik ben niet tegen Aalsteren.

Even ingaand op je citaat. Ik bedoelde : Een jonge (mei)koningin in een produktievolk kan (bij uitzondering) in/na augustus op de vleugels gaan tegen de Aalster-regels in. Peanuts, maar dat maakt de methode minder blind-betrouwbaar en dat was dacht ik ook een doel. Weinig inspecties in de volken.
Met het superzachte najaar de laatste tijd en mogelijk in de toekomst wordt dat gevaar alleen maar groter. En zo'n late (vertrokken)zwerm is niet leuk voor het inwinteren.

Verder is honing ook niet mijn hoogste doel. Het gaat mij om de volksontwikkeling. Ontwikkeling en vitaliteit gaan volgens mij hand in hand.
Het halen van honing is de kroon op het werk. Mits er dracht aanwezig is en stuifmeel niet vergeten.
Zo van Imker je hebt het goed gedaan.
Mijn tuin wordt omgeven door lindes. Zonde om dan niet klaar te zijn.

En groeten aan je trouwe raddraaiers. [;)]

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 19 nov 2006, 23:42

JP schreef: ". . .Aan de hand van enkele metingen wil ik proberen er achter te komen wanneer het beste varroa kan worden bestreden tijdens het Aalsteren. . .

JP, dat is heel eenvoudig: maak een broedloze veger en bestrijdt deze direct of in ieder geval voordat er weer gesloten broed is. En bestrijdt het hoofdvolk als alle broed is uitgelopen, maar voordat het broed van de jonge moer is gesloten.
Zorg wel dat er geen schadelijke bestrijdingsmiddelen (afbreektijd) of afwijkende geuren (bijv. van thymol) in de honing kan komen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten