varroa bestrijding zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

varroa bestrijding zwerm

Bericht door labrador » di 15 mei 2007, 22:47

Ik vraag mij af of het noodzakelijk is / zinvol is om een natuurzwerm die net in een nieuwe kast zit met 10 kunstraten, te behandelen met oxaalzuur (verdamper) tegen de varroa. Of zijn deze bijen al "schoon" genoeg?

Jaap

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: varroa bestrijding zwerm

Bericht door Hans van der Post. » di 15 mei 2007, 22:59

Jaap een zwerm varroa vrij maken is uitermate zinvol! Doen!!
Wel even wachten tot er openbroed is, de zwerm moet gesetteld zijn.
Maar je imkerpa weet dat als geen betere, zwermverzorging.[:)]
Hans

hofstede
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 31 jul 2005, 12:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: varroa bestrijding zwerm

Bericht door hofstede » di 15 mei 2007, 23:19

hans wat is dan de beste manier ?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: varroa bestrijding zwerm

Bericht door Hans van der Post. » di 15 mei 2007, 23:57

Ik denk dat er geen "de beste manier" is.
De meest voor de hand liggende varroa verwijderaars zijn oxaalzuur damp, of oxzaalzuur druppelen, mierenzuur verdampen, vangraatmethode, enz. enz.
Als je maar zorgt dat er zo min mogelijk varroa's in de nieuwe volken zitten. "Helemaal geen varroa" is een utopie= onmogelijk.

We zijn op de goede weg om in de dracht -en broedloze periode varroa's uit de weg te ruimen!
Tot nu toe hebben die "nieuwe volken" het bij mij overleeft.
Hans

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: varroa bestrijding zwerm

Bericht door labrador » wo 16 mei 2007, 09:46

.... en bij de oude kast (waar de zwerm af is gekomen)wachten totdat al het broed is uitgelopen en deze tevens behandelen. HK eraf neem ik aan (als ik met de oxaalzuurverdamper werk).....

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: varroa bestrijding zwerm

Bericht door Hans van der Post. » wo 16 mei 2007, 10:45

Inderdaad Jaap bij het oude volk wachten totdat het broed daar is uitgelopen. Juist de HK eraf! Zet wel lege ruimte onder de broedbak(ken) de bijen moeten ergens zitten/uithangen als je oxaalzuur verdamper zou gaan gebruiken. Overigens er moet ook die ruimte gegeven als je mierenzuur gebruikt. Als de bijen "opgepropt" in de kast zitten komen die middelen niet overal.

Als je mierenzuur zou gebruiken in een volk waar een nog jonge bevruchte moer loop zou ik er even mee wachten totdat de eerste eitjes zijn gelegd. Uiteraard wel voor het sluiten van het eerste broed!

Een mierenzuur behandeling duurt toch een aantal dagen. Terwijl een oxaalzuur behandeling zo is gebeurd. Dit laatste zou ik wel in de avond doen. Stel dat de moer net op bruidsvlucht is[:)]
Hans

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: varroa bestrijding zwerm

Bericht door Kroese » wo 16 mei 2007, 12:57

Hans van der Post. schreef:
Zet wel lege ruimte onder de broedbak(ken) de bijen moeten ergens zitten/uithangen als je oxaalzuur verdamper zou gaan gebruiken.
Misschien is het veel verstandiger, om in plaats van die verdamper, de oxaal sproei methode te gebruiken. Ik heb vorig jaar ook in de broedloos periode's gesproeid. 30 gram oxaal poeder op 1 liter water, (of naar verhouding minder). In een bloemenspuit, niet op heel fijn nevelen zetten, maar fijne druppeltjes. Mondkapje gebruiken, met de wind in de rug, en handschoenen. Over de bijen tot ze kleine druppeltjes op hun vleugels hebben. Zie ook de folder die PPO vorig jaar heeft uitgegeven.

Hennie.....

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: varroa bestrijding zwerm

Bericht door labrador » wo 16 mei 2007, 14:49

Hans van der Post. schreef:
Zet wel lege ruimte onder de broedbak(ken) de bijen moeten ergens zitten/uithangen als je oxaalzuur verdamper zou gaan gebruiken.

Hans,Hoe bedoel je dat? Ze kunnen toch gewoon naar boven? Of krijgen ze warme voetjes van de verdamping?
In dec/jan schuif ik de verdamper er ook gewoon onder.
Als je de honingbak waar later honing in komt uit voorzorg er alfhaald moet die bijen ergens zitten! In de winter is het koeler[8D]
Hans

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: varroa bestrijding zwerm

Bericht door labrador » wo 16 mei 2007, 14:53

Kroese schreef: Misschien is het veel verstandiger, om in plaats van die verdamper, de oxaal sproei methode te gebruiken. Ik heb vorig jaar ook in de broedloos periode's gesproeid. 30 gram oxaal poeder op 1 liter water, (of naar verhouding minder). In een bloemenspuit, niet op heel fijn nevelen zetten, maar fijne druppeltjes. Mondkapje gebruiken, met de wind in de rug, en handschoenen. Over de bijen tot ze kleine druppeltjes op hun vleugels hebben. Zie ook de folder die PPO vorig jaar heeft uitgegeven.

Hennie.....
Henny,
Wat is er verstandiger aan?
Als ik verdamp hoef ik de kasten niet open te maken en alleen even de vliegplank te sluiten...
Jouw methode is veel meer werk.
Of zie ik iets over het hoofd?

Het moet wel goed gebeuren natuurlijk! want binnenkort krijg ik zeer speciale moertjes die ingebracht moeten worden in schone gezonde volken:D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten