Het is me niét gelukt. Nu hoop ik dat iemand een bruikbaar advies voor mij heeft.
Ik heb vandaag geprobeerd om oxaalzuur te druppelen op de volken in mijn lattenkasten. Natuurlijk was ik bang dat de bijen omhoog zouden komen, waardoor ik de latten niet meer tegen elkaar aan zou kunnen schuiven zonder bijen te pletten. En dat gebeurde helaas ook. Het probleem werd zo groot, dat ik de hele onderneming gauw heb afgeblazen.
Maar wat nu? Hoe geef ik de bijen in deze kasten een behoorlijk winterbehandeling? Ik overweeg de toepassing van een 'zomerbehandeling', dus 30gram oxaalzuur oplossen in een liter water, de raten uitnemen en de bijen gewoon benevelen. Op die manier kan ik de bijen een beetje terug jagen tussen de latten, zodat ze niet zo opstuiven en zodat ik ze niet hoef te pletten.
Of is een verdamper een beter idee? Zal ik dat eens proberen?
Wat denken jullie? Voor de goede orde, ik heb er net zo weinig ervaring mee als iedereen. Ik heb de kasten een jaar geleden gebouwd en ik heb er het afgelopen seizoen voor het eerst mee gewerkt. We zijn dus allemaal even bleu en onbevangen, neem ik aan.
Bedankt alvast!
Groet,
Bart de Coo