OPROEP AAN HET BESTUUR VAN DE NBV

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

OPROEP AAN HET BESTUUR VAN DE NBV

Bericht door bas sprengers » vr 27 mei 2011, 15:54

Ik ben erg benieuwd naar de reactie van het hoofdbestuur van de NBV op de conclusies van de voordracht van Henk Tennekes, die op uitnodiging van het CtGB in het bijenhuis sprak op 25 mei j.l. Deze conclusies zijn allszins reden tot een dringende oproep het gebruik van neonicotinen fors terug te dringen, zo niet geheel uit te bannen. EN BOVENDIEN REDEN TOT EEN STEVIGE POSITIONERING VAN ONS BESTUUR IN DEZE DISCUSSIE!

Samenvattende conclusies van Tennekes:
Het toelatingsbesluit van neonicotinen verzuimt bijenvolken te beschermen
1. het werkingsmechanisme, de dosis-werkingsrelatie en fundamenteel onderzoek leveren overduidelijke aanwijzingen dat neonicotinen in onvoorstelbaar geringe hoeveelheden op de lange termijn o.a. een ongewenste schadelijke werking op het voor het ecosysteem cruciaal organisme hebben;
2. met het oog op onrustwekkende bijensterfte van de laatste jaren zou het nu toch voor de hand liggen maatregelen te nemen om chronische blootstelling van bijen aan welke hoeveelheid neonicotinen dan ook onder alle omstandigheden te verhinderen om zodoende risico's te minimaliseren;
3. maatregelen worden tot op heden echter afhankelijk gemaakt van onomstotelijk bewijs van een causaal verband tussen het gebruik van neonicotinen en bijensterfte (dat bijna niet te leveren is).
Bron: http://www.boerenlandvogels.nl/sites/de ... 052011.pdf

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: OPROEP AAN HET BESTUUR VAN DE NBV

Bericht door Bart de Coo » vr 27 mei 2011, 23:41

Ik vind het zo raar dat ik het bestaan van die lezing en het verslag ervan via allerlei omwegen aan de weet ben gekomen. De lezing vond dus plaats in ons eigen Bijenhuis. Het ging over het zeer actuele onderwerp van de nieuwe generatie bestrijdingsmiddelen en de gevolgen daarvan op onder andere bijen. Tjeerd Blacqiuère was erbij aanwezig. In het licht van de recente Zembla-uitzending en de twintig pagina's lange discussie die dat hier teweeg bracht toch zacht gezegd opmerkelijk. Heb ik de aankondiging gemist? Hier zouden toch wel wat imkers in geïnteresseerd geweest zijn?

Zodra ik het verslag gelezen had en de Powerpoint-presentatie bekeken had op die broedvogel-site, ben ik eens op de NBV-site gaan kijken (bijenhouders.nl). Geen woord over Tennekes.

Ik voelde mij wat bekleuterd. De grote mensen bespreken gewichtige zaken maar ik moet buiten spelen.

Dan maar in Bijenhouden gebladerd. En dan blijkt toch dat ik mijn huiswerk niet goed gedaan heb. Achterin het mei-nummer staat een brief van de afdeling Enschede over de kwestie. De brief wordt op de pagina daarnaast uitgebreid beantwoord door Jan Dommerholt, namens het NBV-bestuur.

Volgende keer verschijnt er een verklaring in Bijenhouden, lees ik op dezelfde bladzijde. Kortom Bas, je wordt op je wenken bediend.

En dan lees ik dat artikel van Blacqiuère over de verdeling van onderzoeksgelden. Hij maakt er een allegorie van, door bijen@wur uitgebreid te vergelijken met een zwerm. En - plop! - daar is dat gevoel van bekleutering weer. Om een of andere reden krijg ik het gevoel alsof Tjeerd mij niet helemaal serieus neemt. Maar waar ligt dat toch aan? Ik krijg mijn vinger er niet zo goed achter.

Maar in elk geval Bas, het NBV-bestuur positioneert zich. Maar dat er toch dingen niet helemaal lekker lopen in de communicatie, dat ben ik met je eens.


Groet,

Bart

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: OPROEP AAN HET BESTUUR VAN DE NBV

Bericht door bas sprengers » za 28 mei 2011, 09:15

dank je, Bart
ik zou het hoofdbestuur willen meegeven: in een zaak die zo belangrijk is, doet communicatie er toe. Zoveel zelfs, dat wanneer je dat niet op orde hebt, je als vanzelf de schijn tegen je opwekt. Dan moet je achteraf nog meer uitleggen. En dat er nog heel wat uit te leggen is, ook aan de eigen achterban, blijkt wel uit de reacties van onbegrip op onder het lemma 'lezing van tennekes'.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten