hoe breed bouwen bijen natuurbouw?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dree
Berichten: 119
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: zeevang
Contacteer:

hoe breed bouwen bijen natuurbouw?

Bericht door dree » za 28 mei 2011, 16:13

Ik ben bezig met een schets voor een TBH en denk na over de breedte. Chandler geeft in "the barefoot beekeeper" circa 38 cm (15'') aan als inwendige breedtemaat voor de bovenkant een toplattenkast. Vergelijkbaar met de breedte van een standaardraam dus. Laatst hoorde ik echter van een ervaren imker dat bijen een standaardraam in de breedte niet graag volledig volbouwen met natuurbouw. 38 cm zou dus te breed zijn voor natuurbouw. Ik streef natuurlijk naar zo min mogelijk lege ruimte.

Hoe denken de ervaren tbh gebruikers erover?

Groet,

Andreas

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hoe breed bouwen bijen natuurbouw?

Bericht door Oude Essink » za 28 mei 2011, 17:33

35 mm van hart naar hart is de natuurlijke afstand die je in een korf aantreft. 38 cm. is vooral bedoeld voor een honingraam; dat bouwen bijen doorgaans breder uit.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: hoe breed bouwen bijen natuurbouw?

Bericht door bas sprengers » za 28 mei 2011, 17:41

Hayo Velthuis schreef daar een paar jaar geleden een aardig stukje in het Groentje over, naar aanleiding van de latdikte bij topbar hives. ff googlelen op 'raatafstand' of zoiets, en je komt het artikel vast wel tegen

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: hoe breed bouwen bijen natuurbouw?

Bericht door LWPisa » za 28 mei 2011, 20:02

Als er genoeg bijen zijn en ze willen bouwen dan bouwen ze spaarkastramen vrijwel vol met natuurbouw, ze volgen de ruimte die ze hebben.

38 cm krijgen ze wel vol denk ik. Ze moeten id. krap zitten dwz weinig loze (koude) ruimte in de kast. Ik zou de eerste TBH niet te groot maken, een volume van 1 spaarkast BK lijkt me mooi.

Natuurbouw in spaarkastramen:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: hoe breed bouwen bijen natuurbouw?

Bericht door Bart de Coo » za 28 mei 2011, 21:28

Dree,

Ik ben een lattenimker met inmiddels een heel jaar ervaring. Ik bezit drie lattenkasten. Ik heb er twee overwinterd en in de derde heb ik onlangs een grote nazwerm gedaan.

Ik heb latten gemaakt van 3,5cm. Dat werkt uitstekend. Ik heb hier en daar wel eens opgevangen dat de bijen met die afstand wat eerder geneigd zouden zijn om de raten mooi recht uit te bouwen.

Een paar maanden geleden ontdekte ik dat de Praxis precies de juiste latten in het assortiment heeft: 1,8 dik en 3,5 breed. Wat wil de lattenimker nog meer? Niets. Toeslaan dus.

Bart

Gebruikersavatar
dree
Berichten: 119
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: zeevang
Contacteer:

Re: hoe breed bouwen bijen natuurbouw?

Bericht door dree » za 28 mei 2011, 22:16

Aan Bas: Hayo Velthuis heb ik gegoogeld, maar vond info over de raatbreedte. Wel interessant overigens.

Aan LWPisa: als ik de foto's van je regelmatige raten zie denk ik dat je met een reepje kunstraat werkt. Dat zal wel iets sturender (in de breedte) werken dan een driehoekig latje.

Aan Bart: het gaat me om de breedte van de (TBH) kast, en dus de lengte van de lat. M'n gevoel zegt me dat hoog beter is dan breed, De hoogte van een TBH wordt bepaald door de hoek van de wanden en de breedte bovenin. Hoe breder hoe hoger dus, maar waar ligt de redelijke grens?

Groet,

Andreas

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: hoe breed bouwen bijen natuurbouw?

Bericht door martin b » zo 29 mei 2011, 08:45

Aan Dree, de breete van mijn lattekast (boven) is zo dat je er een spaarkast honingbak op kunt zetten, wel een extra lange, maar met gewoone spaarkast honingraampjes.
Je kunt dan gewoon de honing slingeren, pas nog gedaan, is wel makkelijk.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: hoe breed bouwen bijen natuurbouw?

Bericht door Bart de Coo » zo 29 mei 2011, 10:14

M'n gevoel zegt me dat hoog beter is dan breed, De hoogte van een TBH wordt bepaald door de hoek van de wanden en de breedte bovenin. Hoe breder hoe hoger dus, maar waar ligt de redelijke grens?
Mwa, ik weet niet of het allemaal echt veel uitmaakt. Doe maar wat, volgens mij. Martins idee om de maten te laten afhangen van het plaatsen van een honingkamer, lijkt mij prima. Maar dan moeten de bijen wel tussen de latjes door omhoog kunnen kruipen naar de honingkamer. Dan mogen de latten niet meer op elkaar aansluiten dus. In dat geval gebruik je gewoon als maten die van de honingkamers waarover je beschikt, dadant, simplex of Duits-normaal.

Astrid Schoots vertelde mij ooit dat de schuine wanden tussen de 22 en 24 graden moeten zijn. Schuiner mag ook, maar 'verticaler' mag niet. Bij zo'n hoek zou de neiging van de bijen om de raten vast te bouwen aan de wand van de kast nog steeds beperkt zijn. Als je over die 24graden-grens heen gaat, dan zullen de bijen de raten veels te veel vastbouwen.

Zelf heb ik kasten van een meter lang, een halve meter breed en ongeveer 40cm diep. Ik heb de vlieggaten aan de lange zijde. Dan krijg je al behoorlijk lange raten. Ik streef naar een bedrijfsmethode waarbij ik twee volken in één kast kan aanhouden. Op die manier kan ik het zwermmanagement gewoon in dezelfde drie kasten doen en hoef ik niet te gaan pielen met zesramers of zo.

Op dit moment heb ik problemen met slingeren. Ik heb nog niet geslingerd, omdat ik in al mijn raten broed krijg. Toen de volken een tijdje terug broedloos waren, kon ik nog steeds niet slingeren: veels te veel onverzegelde honing. Ik wacht nu op de zomerdracht. Tot nog toe hebben de bijen goed gehaald en de kasten zitten vol honing. Maar ja, ik wil natuurlijk wel broedloze en verzegelde raten slingeren. Die moeten aan de zijkanten van het nest gaan ontstaan. Ik krijg gelukkig al raten waar alleen maar honing in zit. Die zou je tegen het broednest aan moeten hangen. De koningin zou daar niet graag voorbij lopen. Achter die honingraat kun je dus latten hangen, of uitgebouwde raten - misschien wel met uitlopend broed - om verzegelde honingraten te krijgen.

Ik denk dat deze kasten een zeer bescheiden oogst gaan opleveren. Als je er tien kilo per seizoen uithaalt, dan heb je het waarschijnlijk al aardig gedaan. Voordeel is wel dat er heel veel honing achterblijft, zodat je nauwelijk - niet? - hoeft bij te voeren voor de winter. Op die manier 'deel' je de honing met de bijen. Je neemt het niet van ze af. Mooi toch?

Slingeren ben ik van plan te gaan doen met die goeie ouwe 'labordoos'. Doorzoek dit forum op die term en dan kom je een recent gesprek daarover tegen.

Groet,

Bart

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: hoe breed bouwen bijen natuurbouw?

Bericht door LWPisa » zo 29 mei 2011, 17:08

Startstrips doe ik niet (meer) aan...volken krijgen ramen met een gecentreerd streepje was.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten