Liguster aanplanten

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Liguster aanplanten

Bericht door Ronnie76 » ma 06 jun 2011, 09:43

Hallo,

Ik wil bij de zij en achterkant van mijn woning een afscheidingshaag aanplanten, zo'n 35 meter lengte schat ik zo uit de duim. Ik zat hiervoor te denken aan een ligusterhaag aangezien deze mooi hoog kunnen worden, dicht, wintergroen zijn en dracht voor de bijen hebben. In eerste instantie zat ik te denken aan de Ligustrum ovalifolium.
Ik wil de plant graag laten bloeien en 1x in jaar terugsnoeien, is dit voldoende of is dat helemaal afgeraden als je hem wilt laten bloeien ?
Hoeveel planten moet ik op een meter aanplanten ?
Aangezien ik weinig ervaring heb met deze plant wou ik vragen of er nog tips zijn en aanbevelingen voor ik de haag aanplant.

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Liguster aanplanten

Bericht door renske » ma 06 jun 2011, 10:01

De liguster is een mooie haagplant, helaas wat uit de mode. Hij is maar half wintergroen, hangt ook af van hoe streng de winter is en de standplaats. Hij bloeit niet of nauwelijks als je er een hele strak geschoren haag van neerzet. Je moet hem dan een beetje bossig laten groeien en maar 1x per jaar snoeien, na de bloei. Mocht hij toch te breed worden kan je hem ook een keer flink terugsnoeien, hij groeit altijd weer uit. Soms wordt hij wat kaal onderin, daarom zou ik 6 op de meter planten. Maar dit hangt ook af van hoe groot je ze koopt (6 op de meter van 40-60 cm of 60-80 cm hoog). 5 op de meter kan ook, maar dan wordt hij minder dicht. Hij houdt niet van zon op de wortels.
Veel succes ermee!
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: Liguster aanplanten

Bericht door Ronnie76 » ma 06 jun 2011, 14:41

Dank Renske, duidelijk !
Is het aanbevelenswaardig om 2 of 3 rijen naast elkaar te planten voor een dikkere heg ? Hoeveel cm in dat geval uit elkaar ?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Liguster aanplanten

Bericht door maartenkleijne » ma 06 jun 2011, 15:20

In meer rijen worden ze van binnen kaal, dus één rij is goed.
meer rijen is wel goed bij bv sleedoorn.
gr,
m

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Liguster aanplanten

Bericht door Oude Essink » ma 06 jun 2011, 15:29

Ben het met Maarten eens; ook van één rij kun je een brede haag krijgen, die je nauwelijks met een heggeschaar kunt overbruggen. ik zou het ook op één rij houden. snoeien naar de gewenste hoogte en breedte na de bloei; snoeien in het voorjaar belemmert bloemvorming.
hennie oes

Gerd
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 17 jun 2009, 09:33
Locatie: Kranenburg, Germany
Contacteer:

Re: Liguster aanplanten

Bericht door Gerd » ma 06 jun 2011, 15:57

Mmm, 6 per strekkende meter is wel erg veel. Ik zou eerder 5 stuks per m1 planten, dat is meer dan voldoende. Maar snoeien beperkt de bloei!

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Liguster aanplanten

Bericht door jomme » ma 06 jun 2011, 16:30

Heb ergens gelezen dat de bijen som s prikkelbaar worden door de Liguster... eens googelen en je vind er misschien wat over...

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Liguster aanplanten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 06 jun 2011, 22:36

Ik ben gek van liguster (net zoals Mien Ruisch dat van biels was). Elk zijn eigen ding dus. Ik vind liguster helemaal niet oubollig maar juist super trendy. Het is maar hoe je ze toepast. Buxus lijkt me juist uit. Maar even buiten deze rariteiten om: ik vind het echt een mooie struik.
Als kleine jonge heb ik een kaarsrecht stammetje uit de haag bij het huis van een oudoom kunnen loswroeten. Die ging verhuizen naar een verzorgingstehuis en zijn tuin was voor mij een vrij bos om nieuwe planten op te doen. Dat stammetje heb ik met weinig wortel in de pot gezet en is altijd met ons gezin meeverhuisd. Hij is wel 15 keer verplaatst naar verschillende hoekjes in de tuin. Eerst knipte ik hem helemaal rond en nu doet mijn vader dat elk jaar een paar keer trouw. Inmiddels staat ie in de nieuwe tuin van mijn ouders en heeft het 'stammetje' een omtrek van wel 10 cm!! Hij staat naast de honingboom van Hans vdP die elk jaar groter en groter wordt. Elke plant draagt zo zijn verhaal bij zich. Dat is het leuke van planten. Zeg maar gerust fatastisch!!

Mijn bijen in Wilrijk staan bij het een oude buitenplaats van een klooster van de Jezuieten (ja het kan slechter). Hier was ooit een prachtige tuin: daar getuigen nog de vele sierbomen en rozen van. Mijn stand bevind zicht achter een meterslange verwilderde ligusterstruik, die nu in nu volle bloei staat. Het ruikt dan ook een beetje viezig op mijn stand nu. Ik moet een ding helaas toegeven: de liguster ruikt niet echt lekker. Heel soms vliegt er eens een bij op deze struiken, maar niet echt veel. Mijn stand staat pal achter de struiken en dus staat ie ook 's-winters mooi verdekt. Ideaal. Als ik de stand uitbreid snoei ik elke keer een meter struik weg. Ik kan dan tot aan het hart van de struiken zien. In totaal is de diameter van het hart van de struik niet meer dan een halve meter, maar de takken waaieren meters uit.

Een imker uit Lemmer beweerde dat de bijen als een dronkene vliegen nadat ze van liguster hadden gepeurd. Ik heb zoiets nog nooit gezien. Fabeltje dus.
JP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Liguster aanplanten

Bericht door Bart de Coo » ma 06 jun 2011, 23:21

Heel soms vliegt er eens een bij op deze struiken, maar niet echt veel.
Terwijl ik je toch wat ligusters kan aanwijzen waar zwermachtig op gevlogen wordt. het kunnen metershoge struiken worden bovendien, afhankelijk van de soort/ras/cultivar/weet ik veel hoe het heet.

Ik begrijp verder uit eerdere gesprekken op het forum dat hij goed gestekt kan worden. Zou het zin hebben om te stekken van een liguster die nu goed bevlogen wordt? Vast wel. Kan iemand de stekinstructies nog eens herhalen?


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Liguster aanplanten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 06 jun 2011, 23:45

Bij mij een enkele bij dus, terwijl het om vele vierkante meters gaat. Maar naar het schijnt werd de liguster in het Lauwersmeergebied ook goed bevlogen. Niettemin heb ik het nog nooit zwermachtig vlieggedrag op liguster gezien. Afhankelijk van de standplaats zou het prima kunnen. Ik denk dus dat het meer een standplaats factor is dan struiken die wel of niet honingen.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten