Beginnersvraagje

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Sarah2
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 04 mei 2011, 14:09
Contacteer:

Beginnersvraagje

Bericht door Sarah2 » wo 04 mei 2011, 14:34

Hallo iedereen

Er wonen sinds een paar jaar bijen in de muur van ons huis. Ze wonen onder een plat dak op het eerste verdiep, met een ingang ergens achter de regenpijp. Veel last hebben we er niet van, en ergens vinden we het wel leuk dat we de bijen zo wat kunnen helpen. Maar evengoed hebben we ons gerealiseerd hoe weinig we eigenlijk van bijen weten. Op het internet vind je over het algemeen wel info over bijendansen en de verschillende soorten bijen, en zo maar tot zover heb ik weinig gevonden over hoe bijen zich gedragen inzake vestigen van nesten, overwinteren, etc... Dus vandaar, dacht ik, ik vraag het gewoon eens hier. :)

Ik zou zo vooral eens willen weten wat onze bijen nu eigenlijk doen. Meestal rond mei zien we de eerste bijen verschijnen, maar een stuk of 20 die rond de ingang van het nest hangen. Dan dagen later pas verschijnt daar ineens een grote zwerm die met veel gezoem de hemel verduistert en dan langzaam door de ingang verdwijnt. We vragen ons dan af, zijn dit elke keer nieuwe bijen? Of elke keer de nest van het vorige jaar die net wakker is geworden en allemaal ineens besloten hebben een frisse neus te halen, of zoiets? We hadden zo het idee gevormd dat er elk jaar eerst verkenners komen die een paar dagen blijven hangen om, om het zo te zeggen de bedden komen dekken en de kamers verluchten, alvorens de grote massa intrekt. Of zijn dit gewoon de eerst geboren bijen alvorens er een grote geboortegolf plaatsvindt? En vanwaar komen die bijen dan, en hoe weten die elk jaar weer de ingang van het nest te vinden als het elk jaar een nieuwe zwerm is?

Het houdt ons al een tijdje bezig, dus enige antwoorden zou zeer tof zijn. :pray:

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Beginnersvraagje

Bericht door Bijenhoudster » wo 04 mei 2011, 14:43

Er komen vast mensen die je vragen beter dan ik kunnen beantwoorden, op het Imkerpedia kan je ook informatie vinden.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Beginnersvraagje

Bericht door jossmits » wo 04 mei 2011, 15:02

Als ik je verhaal goed begrijp is er tot begin mei geen bij te bekennen. Als dat zo is dan heeft dat volk in die ruimte de winter niet overleefd anders zou je al eerder bijen met stuifmeel aan de poten hebben zien binnenkomen. De zwerm die begin mei aankomt is een nieuw volk dat inderdaad vooraf wordt gegaan door een aantal verkenners. Een volk dat zwermt "stuurt" verkenners" rond die speuren naar een geschikte nieuwe huisvesting. Dat nieuwe volk heeft nu een voorkeur voor deze plek omdat er nog de geur van was van vorige bewoners hangt en mogelijk zelfs nog raat. Dit is geweldig mooi beschreven in een boek van Thomas Seeley die de voorkeuren voor bepaalde huisvesting en de wijze waarop een volk tot een keuze komt heeft onderzocht. titel van het boek:honeybee democracy.
groeten
Jos

Sarah2
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 04 mei 2011, 14:09
Contacteer:

Re: Beginnersvraagje

Bericht door Sarah2 » vr 27 mei 2011, 00:44

Ah bedankt, dat verklaart al veel! :D

Er is inderdaad voor mei geen bij aan het nest te bespeuren. Dus dan moet het elk jaar een nieuwe zwerm zijn.

Wat ik me dan afvraag is of die nieuwe zwerm elke keer een wilde zwerm is, of klaagt er hier ergens in de buurt een imker elk jaar dat een van zijn bijenvolken weer de pist in is? :oops:

Bedankt, Bijenhoudster om me op de Imkerpedia te wijzen. Ik heb daar al veel interessants gelezen.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Beginnersvraagje

Bericht door Berend » za 28 mei 2011, 20:00

Sarah2 schreef:of klaagt er hier ergens in de buurt een imker elk jaar dat een van zijn bijenvolken weer de pist in is? :oops:
Haha, nou meestal is het andersom: buren klagen bij de imker dat er weer bij hun ergens een zwerm gehuisvest is.
Je bent de ideale buur voor een imker!

Sarah2
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 04 mei 2011, 14:09
Contacteer:

Re: Beginnersvraagje

Bericht door Sarah2 » di 07 jun 2011, 20:50

Heh, bedankt! Al denk ik niet dat er hier imkers in de straat wonen. :)

Nog een vraagje, als jullie het niet erg vinden. Is het eigenlijk mogelijk om een nest bijen uit een huis te krijgen? Nu hebben we er geen last van, maar ik veronderstel dat als we ooit renovatiewerken of herstellingswerken aan de muur of dak waaronder ze wonen moeten doen, dat dat wel een probleempje zou kunnen zijn. Ik neem aan dat als je de koningin niet te pakken krijgt, het hopeloos is een nest te verhuizen?

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Beginnersvraagje

Bericht door Berend » di 07 jun 2011, 22:44

Als er elk jaar opnieuw een zwerm in het nest trekt lijkt het erop dat de zwerm die er vorig jaar in kwam het niet gehaald heeft.
De zwerm die nu in het nest zit gaat een wintervoorraad aan leggen en straks in winterrust.
Op de eerste mooie lentedag van volgend jaar gaan ze weer vliegen en kan je constateren of het volk nog leeft.
Als er niets vliegt kan je de opening(en) dicht maken zodat er nooit meer een zwerm in kan gaan zitten.

Sarah2
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 04 mei 2011, 14:09
Contacteer:

Re: Beginnersvraagje

Bericht door Sarah2 » ma 27 jun 2011, 15:59

Bedankt voor de info. :)

Aan de ene kant denk ik dat mijn vader het nest echt wel wilt behouden, zelfs al komt er elk jaar een nieuwe nest. Ze storen ons niet echt, en de bijen hebben het al zo moeilijk.

Aan de andere kant, er zijn wat herstellingen nodig aan de verlichting in het plafond onder het platte dak waarin de bijen wonen. Zou het eventueel mogelijk zijn, denk je, om aan dat plafond te werken in de winter, als de bijen in winterrust gaan? Of is die winterrust niet diep genoeg zodat de kans bestaat dat de bijen wakker worden als we het plafond openen om aan de electriciteitskabels te komen?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnersvraagje

Bericht door Oude Essink » ma 27 jun 2011, 19:59

Warmteregulatie binnen een overwinterend bijenvolk is een ingewikkeld systeem; als het buiten vriest,moet je ze met rust laten; als het buiten een graad of 6 C. is of meer kan verstoring nauwelijks kwaad doen, aannemend, dat zij niet door het plafond bij de electriciens kunnen komen. Overigens kan ik mij nauwelijks voorstellen, dat honingbijen echt overwinteren in die spouw.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten