Liguster aanplanten

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Liguster aanplanten

Bericht door Oude Essink » di 07 jun 2011, 19:55

Ik begrijp absoluut niet, hoe een rechtgeaard imker de voorkeur kan geven aan een ligusterhaag boven die van een vuilboom. Vuilboom is een superdrachtplant ; wordt maandenlang volop bevlogen; over de nectar is geen enkele discussie; hoe meer je haar snoeit, hoe beter zij functioneert. Bij de liguster moet je maar afwachten of zij na snoei nog bloeit; de bloei is kortstondig; zij wordt minder bevlogen dan de Vuilboom; over de giftigheid van de nectar ( zo die al geproduceerd wordt) is discussie.Over mijn artikel Vuilboom zie in: http://www.bijenplant.nl/drachtplantenindex.htm
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]

Ronnie
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 02 mei 2011, 15:10
Contacteer:

Re: Liguster aanplanten

Bericht door Ronnie » di 07 jun 2011, 21:25

Oude Essink schreef:Ik begrijp absoluut niet, hoe een rechtgeaard imker de voorkeur kan geven aan een ligusterhaag boven die van een vuilboom.
Dag, dank voor jullie reacties allemaal !
Een haag van vuilboom ga ik er niet doorkrijgen bij mijn vriendin (aanstaande vrouw in september) !
De haag moet er voor dienen dat we een aantal 'garagaboxen' + een mesthoop naast het huis uit het oog hebben en ons daarnaast de nodige privacy moet verzorgen. Een dichte haag is daarom dus gewenst.
Mijn kasten staan aan de achterkant van de garageboxen in een stukje bos. In dit bos (aan de randen) ben ik echter nog wel van plan vuilbomen aan te planten.
De keuze van de liguster kwam bij mij naar voren doordat voor 2 weken geleden mijn aandacht werd getrokken door een dergelijke heg waar toch aardig wat bijen en hommels in het rondschuimen waren.
Verder staat er op het erf nog een grote hulst plant een arsenaal aan fruitbomen, kastanjes, acacia, linde en in de aangrenzende weilanden naast het huis/stukje bos nog een 20 tal grote wilgen. Verder ben ik ook nog voornemens een aantal bijenbomen aan te planten. Dracht genoeg dus, we wonen landelijk (weilanden gevarieerd met veel bos) aan de rand van een stad waar ook nog het een en ander te halen is.
Mochten de bijen niet direct op de liguster vliegen dan kan ik geloof ik altijd nog genieten van de hommels / wilde bijen

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Liguster aanplanten

Bericht door Oude Essink » di 07 jun 2011, 21:50

een aantal 'garagaboxen' + een mesthoop naast het huis uit het oog hebben
als je er iets meer ruimte voor hebt, is een haag van Laurierkers meer geschikt; is ook in de winter potticht; levert meer nectar en extraflorale suikers dan de liguster.
hennie oes

Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: Liguster aanplanten

Bericht door Ronnie76 » wo 08 jun 2011, 08:57

Ok, dat was mij dus nog niet bekend, bedankt voor de tip !! Ruimte is niet het probleem, dus ik ga het zeker meenemen in de overweging :be9:

Bij mij zal het er dan ook ongeveer zo uit als op onderstaand plaatje, de afstand van het huis af zou denk ik iets groter zijn.
Afbeelding

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Liguster aanplanten

Bericht door petro » wo 08 jun 2011, 11:45

Bovenstaande foto is dus die laurierkershaag die Hennie bedoelt.
Petro

Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: Liguster aanplanten

Bericht door Ronnie76 » wo 08 jun 2011, 12:11

petro schreef:Bovenstaande foto is dus die laurierkershaag die Hennie bedoelt.
Petro
Helemaal juist ! :be7:

steve_o
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 12:13
Contacteer:

Re: Liguster aanplanten

Bericht door steve_o » zo 12 jun 2011, 12:26

ik was net aan het googelen naar liguster en bijen en kwam hier op dit forum terecht. ben helemaal niet met bijen bezig ofzo maar onze liguster krioelt echt van de bijen .. ik durf zelfs niet meer in de tuin komen omdat er toch wel gemakkelijk een 200 tal zitten volgens mij. (tuin is maar 80m² groot) met zo ongeveer 45lm liguster (3 hagen)

nu weet ik niet exact welke soort liguster het is maar is er iets (buiten snoeien) wat ik kan doen tegen de bijen ? ik heb twee jonge kinderen (1,5 en 3) en ik durf ze niet in de tuin te laten spelen door al die bijen... en zelf hebben mijn vrouw en ik er zo ook niets aan als we amper buiten kunnen komen.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Liguster aanplanten

Bericht door Berend » zo 12 jun 2011, 12:41

Weet je zeker dat het bijen (met angels) zijn? Er zijn ook nog heel wat andere vliegende beesten die erg op bijen lijken maar niet kunnen prikken ofzo.
Als het wel allemaal honingbijen zijn dan is de kans dat ze wat doen nihil, behalve als ze in verdrukking komen.

steve_o
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 12:13
Contacteer:

Re: Liguster aanplanten

Bericht door steve_o » zo 12 jun 2011, 12:53

Berend schreef:Weet je zeker dat het bijen (met angels) zijn? Er zijn ook nog heel wat andere vliegende beesten die erg op bijen lijken maar niet kunnen prikken ofzo.
Als het wel allemaal honingbijen zijn dan is de kans dat ze wat doen nihil, behalve als ze in verdrukking komen.
tja ik ken er niets van dus kan het niet zeggen .. maar aangezien onze tuin zo klein is zitten er atlijd wel ergens dichtbij en heb de indruk dat ze door mijn aanwezigheid toch wel licht geïrriteerd zijn .. komen rond men hoofd vliegen enzo, achtervolgen als ik naar binnen ga ... maar aagezien ze allemal aan de bloemen van de liguster hangen vermoed ik toch dat het honingbijen zijn niet ?

en ik wilde net aan mijn tuinhuisje gaan werken .. maar dat staat zowat tegen de liguster dus daartussen kruipen lijkt me momenteel niet zo een goed idee :s

TubaLeoVoet
Berichten: 125
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 16:37
Locatie: Herselt
Contacteer:

Re: Liguster aanplanten

Bericht door TubaLeoVoet » zo 12 jun 2011, 20:25

Dat honingbijen je achtervolgen van op de fourageplaats, daar heb ik nog nooit van gehoord. Hun woning, die beschermen ze wel. Er staan aan de andere kant van de liguster bij de buren toch geen bijenkasten misschien ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten