wespen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
bienenstich
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 09 sep 2011, 17:12
Contacteer:

wespen

Bericht door bienenstich » za 17 sep 2011, 11:33

vanmorgen vloog een wesp in de bijenkast. De bijenkast met een jong volk.
Kan dat kwaad?

Af en toe zie ik een wesp vlakbij de kast.

:be5:

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: wespen

Bericht door AndreasH » za 17 sep 2011, 13:28

Als het volk moerloos is er een kans dat het overlopen wordt door wespen. Maar als er een moer op zit... een enkele wesp is niet erg. Die komt er niet uit zonder flink aangevallen te worden door de werksters :-)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

bas sprengers
Berichten: 83
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 21:29
Contacteer:

Re: wespen

Bericht door bas sprengers » za 17 sep 2011, 13:33

zolang het bij 1 of 2 wespen blijft, zou ik me om dat burenbezoek maar geen zorgen maken; als het er velen zijn, en ze vliegen af en aan de kast in en uit, dan ben je te laat. verklein het vlieggat (kleinere entree is makkelijker te bewaken), zorg dat je kast verder geen spleten en kieren heeft, en stop die zonodig dicht, mors vooral niet met je suikerwater en zet eventueel een glazen fles met een mengsel van limonadesiroop met een klein scheutje bier (halfvol) naast je kast, daarmee vang je veel wespen weg (en zo laat in het seizoen hoef je niet zo veel consideratie met de wespen te hebben: met een vroege nachtvorst of juist erg vochtige nachten houden ze het niet lang meer vol)

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: wespen

Bericht door buzzer » zo 18 sep 2011, 15:43

Om deze reden heb ik een week of 8 geleden de vliegopening al teruggebracht naar een cm of 5. Azijnpissers voorspelden een ware wespenplaag. Ze waren alleen vergeten de wespen in te lichten dus die bleven weg...... :D
Alle begin is (bij) zonder honing.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten