raapzaad is dat koolzaad
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
- Contacteer:
raapzaad is dat koolzaad
hoi
ik had een vraagje ik heb gisteren op de vogelbeurs raapzaad gekocht om volgend jaar in te zaaien maar die man die bij me was zei dat het koolzaad was maar nu lees ik op google dat het anders is dan koolzaad
mij vraag is raapzaad is dat koolzaad ??? en zo niet kan ik het wel gebruiken ?
wie kan mij uitsluitsel geven
paul
ik had een vraagje ik heb gisteren op de vogelbeurs raapzaad gekocht om volgend jaar in te zaaien maar die man die bij me was zei dat het koolzaad was maar nu lees ik op google dat het anders is dan koolzaad
mij vraag is raapzaad is dat koolzaad ??? en zo niet kan ik het wel gebruiken ?
wie kan mij uitsluitsel geven
paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: raapzaad is dat koolzaad
Raapzaad en koolzaad zijn naaste verwanten, voor de bijen maakt het niks uit. Als de olie gaat persen heb je net een iets andere kwaliteit.
gr,
m
m
-
- Contacteer:
ok dus ik kan volgend jaar dat gewoon zaaien voor me bijtjes ? ij was al bang dat ik de verkeerde had
gr paul
gr paul
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Volgens mij klopt het wat op Google staat: raapzaad is geen koolzaad.
Volgens mij klopt het helemaal wat Maarten naar voren brengt; gezien de consumptiewaarde voor onze bijen maakt het geen donder uit of je ze op koolzaad of op raapzaad trakteert.
Waar slaat het al of niet geloven van vogelmeppers op; ik begrijp het niet goed.

Volgens mij klopt het helemaal wat Maarten naar voren brengt; gezien de consumptiewaarde voor onze bijen maakt het geen donder uit of je ze op koolzaad of op raapzaad trakteert.
Waar slaat het al of niet geloven van vogelmeppers op; ik begrijp het niet goed.
-
- Contacteer:
mooi bedankt voor de uitleg dan kan ik dat mooi zaaien voor me bijtjes ik heb 2 kg gekocht daar kom ik wel eind mee
gr paul

gr paul
- Albert Stoter
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Wanneer wil je het zaaien?
Bij koolzaad heb je winter- en zomerkoolzaad varieteiten, het tijdstip van zaaien en bloeien is verschillend
volgens mij heb je dat bij raapzaad ook en volgens mij is vogelvoer raapzaad meestal winterraapzaad
dus om in augustus september te zaaien..
eerder gezaaid zal het ook best bloeien maar niet optimaal..het viel bij mij in elk geval een beetje tegen,
hoe dit precies allemaal zit weet ik niet , misschien hebben anderen hier meer ervaring mee?
Succes met zaaien in elk geval! misschien nu nog voor de test een vierkant metertje doen , het is aan de late kant maar wordt nog superwarm...
groet peter
Bij koolzaad heb je winter- en zomerkoolzaad varieteiten, het tijdstip van zaaien en bloeien is verschillend
volgens mij heb je dat bij raapzaad ook en volgens mij is vogelvoer raapzaad meestal winterraapzaad
dus om in augustus september te zaaien..
eerder gezaaid zal het ook best bloeien maar niet optimaal..het viel bij mij in elk geval een beetje tegen,
hoe dit precies allemaal zit weet ik niet , misschien hebben anderen hier meer ervaring mee?
Succes met zaaien in elk geval! misschien nu nog voor de test een vierkant metertje doen , het is aan de late kant maar wordt nog superwarm...
groet peter
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Contacteer:
- Albert Stoter
- Contacteer:
Raapzaad en koolzaad lijken veel op elkaar, maar zijn o.a. via de bloemen te onderscheiden.
Daarmee is natuurlijk niet gezegd dat er geen andere planten zijn waarvan de bloemen ook veel op die van raapzaad en koolzaad lijken.
Deze zijn echter weer op een andere wijze van raapzaad en koolzaad zijn te onderscheiden (zo heeft gele mosterd toch weer een geheel ander blad dan raap- en koolzaad, of vergis ik me daarin?)
Daarmee is natuurlijk niet gezegd dat er geen andere planten zijn waarvan de bloemen ook veel op die van raapzaad en koolzaad lijken.
Deze zijn echter weer op een andere wijze van raapzaad en koolzaad zijn te onderscheiden (zo heeft gele mosterd toch weer een geheel ander blad dan raap- en koolzaad, of vergis ik me daarin?)
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Contacteer:
Van het voorjaar was er een artikel over de verspreiding van koolzaad in het wild, waarbij bleek dat ook experts koolzaad en raapzaad soms moeilijk uit elkaar kunnen houden. De conclusie was dat:
-koolzaad ws minder voorkomt dan gedacht
-en dat koolzaad en raapzaad makkelijk kruisen
-koolzaad ws minder voorkomt dan gedacht
-en dat koolzaad en raapzaad makkelijk kruisen
gr,
m
m