Parasiet verandert miljoenen bijen in zombies

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Parasiet verandert miljoenen bijen in zombies

Bericht door semar » do 05 jan 2012, 12:04

is die parasiet ok in europese kolonie´s gevonden?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: Parasiet verandert miljoenen bijen in zombies

Bericht door Ronnie76 » do 05 jan 2012, 12:30

semar schreef:is die parasiet ok in europese kolonie´s gevonden?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Nee Semar, in de Spits staat hierover ook een artikel waarbij Jeroen Vorstman (NBV) een reactie heeft gegeven dat het onmogelijk is dat dit vliegje Nederland kan binnendringen. "Dit komt omdat verkeer van bijen tussen Nederland en de VS verboden is. Volgens Vorstman zou het vliegje alleen hier terecht kunnen komen als verstekeling in een passagiersvliegtuig. ,,Dat overleeft een parasiet nooit," aldus Vorstman."
Blacquiere doet ook nog een uitspraak in dit artikel met betrekking tot CCD dat dit ook in NL voorkomt maar dat dit niet de grootste reden is van de bijensterfte. "Een van de grote oorzaken van het sterven van bijen is het gebrek aan voedsel voor de beestjes." Over de Varroa Destructor wordt niets genoemd.......

Een ander interessant artikel met nog meer foto's van de parasiet is hier te vinden: http://wetenschap.blog.nl/milieu/2012/0 ... jensterfte
Wat ik wel frappant vind is dat de larve op afbeelding C. er in verhouding tot het volwassen beestje (afb. B.) er wel vrij fors uitziet.

Na wat verder onderzoek op internet las ik in een blog spot de volgende interessante vragen:
"Although these new results are very exciting, many questions remain to be answered about the history and impact of A. borealis. First, when did the switch into honey bees occur? Honey bees are not native to the U.S., but since they are so well monitored and studied, the authors believe that the switch must have happened recently - otherwise it would have been noticed by apiculturists. Second, could these flies also be serving as vectors for other bee pathogens? Two known bee pathogens, Deformed Wing Virus and Nosema ceranae, a microsporidian were found in the A. borealis flies. And finally, could the invasion of honey bees by this parasite mean that CCD is going to increase? The natural hosts of A. borealis are bumble bees, which live in small colonies where only the queen herself survives the winter, but honey bee colonies have thousands of bees and their activity maintains some amount of heat, even in colder winter months. This increase in host resources and more generations per year could spell a population explosion of A. borealis...and that won't be good for those of us who depend on pollination - like all of us."

Als ik http://www.discoverlife.org/mp/20q?sear ... s+borealis mag geloven/goed interpreteer is het bestaan van deze parasiet al bekend vanaf 1924

Verder is er nog een zeer interessant artikel te vinden op http://www.phorid.net/phoridae/pdf/MesophoraRev1993.pdf
Op pagina 28/29 wordt wat uiteengezet over het leven van deze parasiet die dus ook is ontdekt op drie wespensoorten dat de verpoppingstijd enke 2 tot 4 dagen duurt ! Verder is de soort aangetroffen op zwarte weduwe spinnen en inderdaad op hommels.

floppie
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 16:05
Aantal volken: 15
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Parasiet verandert miljoenen bijen in zombies

Bericht door floppie » do 05 jan 2012, 13:28

Het is echter niet volkomen ondenkbaar dat deze parasiet niet meekomt van Amerika.

Door de lakse invoerpolitiek die bepaalde Europese landen erop nahouden duiken er geregeld exoten op zoals de Aziatische hoornaar en de zwarte weduwe. Indien dit beestje leeft op de zwarte weduwe lijkt het mij niet ondenkbaar dat het ooit hier ook opduikt.


Laten we hopen van niet,
Groetjes,

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Parasiet verandert miljoenen bijen in zombies

Bericht door Hans van der Post. » do 05 jan 2012, 15:24

Het gaat hier over: http://wetenschap.blog.nl/milieu/2012/0 ... jensterfte

Semar schreef: Is die parasiet ook in Europese kolonie´s gevonden?

Ronnie76 antwoord: Nee Semar, in de Spits staat hierover ook een artikel waarbij Jeroen Vorstman (NBV) een reactie heeft gegeven dat het onmogelijk is dat dit vliegje Nederland kan binnendringen. "Dit komt omdat verkeer van bijen tussen Nederland en de VS verboden is. Volgens Vorstman zou het vliegje alleen hier terechtkunnen komen als verstekeling in een passagiersvliegtuig. ,,Dat overleeft een parasiet nooit," aldus Vorstman." [.........................]

floppie reageert: het is echter niet volkomen ondenkbaar dat deze parasiet niet meekomt van Amerika.
Door de lakse invoerpolitiek die bepaalde Europese landen erop nahouden duiken er geregeld exoten op zoals de Aziatische hoornaar en de zwarte weduwe. Indien dit beestje leeft op de zwarte weduwe lijkt het mij niet ondenkbaar dat het ooit hier ook opduikt.
Laten we hopen van niet,


mijn reactie: Jeroen Vorstman schrijft hij dit namens de NBV?

Als de parasitaire vlieg hier in Europa komt is dit de schuld van IMKERS.
Er is een "levendige" handel met koninginnen vanuit de rest van de wereld naar Nederland en anders om.
Een select groepje imkers hebben het idee dat ze broeder Adam moeten nadoen en "verzamelen" zelf teeltmateriaal om mee te werken (kruisen) en te ruilen.

Je vraagt je af hoe ik dit weet? Nu je hoort wel eens wat.
Dus floppie helemaal geen laks invoerpolitiek!

Ik zie ook wel eens wat; een paar jaar geleden had ik van een zuivere carnica moer dochters geteeld.
De dochters hiervan kregen van mij vrijspel mocht hun bruiloft boven Oegstgeest vieren.
Tot mijn verbazing zag ik na enige tijd jonge bijen lopen met drie verschillende kleuren oranje.

Dit betekent dat er genetische materiaal uit ver-weg-istan hier is ingevoerd.

Terwijl in de veehouderij dit niet gebeurt mits dit een hele lange karantenne tijd en onder professionele toezicht staat.
Wij imkers zijn geen "veehouderij" maar de gevolgen zijn groot als we ons niet aan de regels houden.
!Hans.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Parasiet verandert miljoenen bijen in zombies

Bericht door de vos roger » do 05 jan 2012, 16:32

Hans ik moet je volledig gelijk geven, ondanks dat de uitvoer in sommige landen verboden is voor b.v bijen, toch is het niet moeilijk om koninginnen van vreemde origine in te voeren .En dat gebeurt meer dan je zou vermoeden .In een klein kooitje in je broekzak is dat zo gefikst.En dat dit vliegje hier nog niet zou zijn? Daar zou ik geen euro durven op verwedden .
groetjes uit het door storm en regen geplaagd Vlaanderen waar het nu zelfs aan het donderen is !
roger

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Parasiet verandert miljoenen bijen in zombies

Bericht door Jaap v.Popering » do 05 jan 2012, 18:47

Hans Ik citeer je even : Een select groepje imkers hebben het idee dat ze broeder Adam moeten nadoen en "verzamelen" zelf teeltmateriaal om mee te werken (kruisen) en te ruilen.

Mijn vraag is of je hier enkel de ; Buckfast mee op het oog hebt ??

Ik bedoel , wat is er bekend over waar Stichting : De duurzame Bij " hun teeltmateriaal vandaan halen ??


Roger , ik citeer weer ; toch is het niet moeilijk om koninginnen van vreemde origine in te voeren"

Ik ken iemand die in een weekend even naar de andere kant van de wereld en terug vloog , enkel om een paar Koninginnen op te halen . :snooty:

Jaap v P

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Parasiet verandert miljoenen bijen in zombies

Bericht door semar » do 05 jan 2012, 19:25

hans, dat oranje kan natuurlijk van een buckfastcolk komen?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Parasiet verandert miljoenen bijen in zombies

Bericht door Hans van der Post. » do 05 jan 2012, 20:45

semar schreef:hans, dat oranje kan natuurlijk van een buckfastvolk komen?Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Semar met de kleur van de buckfast bijen daar ben ik bekent mee. Heb ze vier jaar gehad.
Maar als van oorsprong een carnicabij nu geel oranje en donker oranje, bijna bruin dan denk ik het mijne van samen met de opgevangen verhalen vande lieden zelf valt de puzzel samen

Jaap v.Popering schreef:Hans Ik citeer je even : Een select groepje imkers hebben het idee dat ze broeder Adam moeten nadoen en "verzamelen" zelf teeltmateriaal om mee te werken (kruisen) en te ruilen.
Mijn vraag is of je hier enkel de ; Buckfast mee op het oog hebt ??
Ja jaap ik heb een groep op het oog die zo bezig zijn dat ik me afvraag of er nog voldoende -Adam - genen in de volken zitten om die buckfast noemen.

Jaap v.Popering schreef: Ik bedoel , wat is er bekend over waar Stichting : De duurzame Bij " hun teeltmateriaal vandaan halen ??
Roger , ik citeer weer ; toch is het niet moeilijk om koninginnen van vreemde origine in te voeren"
Ik ken iemand die in een weekend even naar de andere kant van de wereld en terug vloog , enkel om een paar Koninginnen op te halen .
:snooty:
Jaap v P
Ik denk dat je die club niet "over een kam mag scheren". Dat materiaal komt van een instuut wat veel meer te vertrouwen is.
!Hans.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Parasiet verandert miljoenen bijen in zombies

Bericht door maartenkleijne » do 05 jan 2012, 22:50

gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten