Hi allemaal

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
Plaats reactie
moneypenny
Berichten: 2
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 12:50
Contacteer:

Hi allemaal

Bericht door moneypenny » di 17 apr 2012, 13:24

Eventjes voorstellen, ik ben Shirley ik woon in IJmuiden ben getrouwd heb 2 meiden van 18 en ben tandartsassistent.
Ik zal geen imker worden, dat is namelijk onmogelijk met een in een stad, met stenen aangelegde achtertuin.
Maar in die tuin heb ik wel een paar kippen lopen, en binnen heb ik een poes een senegal papegaai en een heleboel hamsters, ik verder ben ik verzot op alle dieren.
Nu heb ik 2 jaar geleden een leuk bijenhotelletje gekocht en het jaar erop, kwamen er van die leuke kleine poezelige bijtjes :be8: opaf.
Al de kokertjes waren op een gegeven moment dichtgemetseld, ik begreep er niets van en ik was nergens van op de hoogte, schonk eigenlijk ook geen aandacht aan het bijenhotel.
Heb nog wel van de winter alle kokertjes schoongemaakt, tot dat ik eergisteren een artikel las in ons Ijmuiden weekblad, dat 1012 het jaar van de bij is,
en ik een afbeelding van zo'n bijtje zag, die verdacht veel op mijn bijtjes lijkt die ook nu om het hotel heen zwermen.
Direct internet afgesnuffeld, en wat ontzettend leuk, maar ik werd ook treurig van de bijensterfte :cry: .
Ik heb maar meteen nog 2 van die bijenhotels gekocht en ook bio bijenhuismix zaden voor het kweken van bloemen, want het juiste stuifmeel schijnt ook moeilijk te vinden zijn.
Zo kan ik straks genieten van het heerlijke gezoem van mijn wilde bijtjes, zij hebben een hotel en ook nog voedsel in de buurt, wat wil je nou nog meer.
Dit forum hou ik als achterban, kan ik lekker veel lezen over al jullie ervaringen, zodat ik met jullie tips optimaal mijn tuin kan benuten voor de dieren.
Groetjes......

Gebruikersavatar
RobertF
Berichten: 218
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: Hi allemaal

Bericht door RobertF » di 17 apr 2012, 13:46

Als je tips wilt.
Ik heb een insectenhotel van van 250 CM lang en 160 CM hoog
Een genot om naar te kijken.
Als de zon maar even schijnt is het heel druk.

Kijk maar eens op http://www.hondenadviezen.nl/insectenhotel_index.php
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen

GerbenS
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 21:49
Contacteer:

Re: Hi allemaal

Bericht door GerbenS » di 17 apr 2012, 13:50

Hey Shirley,

Als je achtertuin je enige reden is om geen imker te worden, kun je toch worden! Want hoe je achtertuin eruit ziet maakt voor de bijen weinig uit. Ze vliegen namelijk 3 km ver van de kast om eten te halen. En tegenwoordig is de stad een betere plek om te imkeren dan op het platteland, vanwege de grote biodiversiteit in de tuinen en parken. Dus als je het leuk zou lijken om echt te gaan imkeren (kan gewoon met 1 kleine kast), is er niks meer wat je tegen houdt! ;)

Groetjes,
Gerben

moneypenny
Berichten: 2
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 12:50
Contacteer:

Re: Hi allemaal

Bericht door moneypenny » di 17 apr 2012, 14:12

Hi, tja wat beesten betreft en een kleine achtertuin is jammer genoeg niet de enige reden dat het hier in mijn tuin nog niet staat.
Je moet weten dat zij hier in het 'Westen' helemaal niet begaan zijn met dieren. Je weet niet hoelang het duurde en met hoeveel moeite ik mijn zelfgemaakte
kippenhok in mijn tuin heb staan. De buren veroordeelde ons al voordat alles gerealiseerd was en zelfs de gemeente kwam eraan te pas.
Het zijn van die mensjes :evil: die ook de tuin nog gaan stofzuigen :roll: , begrijp je het een beetje...... :?
Als ik de duiven en kauwtjes of de meeuwen wat brood/graan/zaden geef, krijzen ze dat er ratten opaf komen, zoooo oliedom......
Maar ik laat me niet gauw intimideren, ik vind dat alles wat geen mens is meer/gelijk aan bestaansrecht heeft, tenslotte waren zij hier het eerst, en wij mensen nemen bijna alles van hen af...

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hi allemaal

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 17 apr 2012, 15:33

Dat zijn waarschijnlijk mensen die denken dat melk uit de fabriek koms en groente uit een pakje van de supermarkt.....
Toch kan je proberen of je een kast bij een volkstuinvereniging mag zetten. Daar zitten mensen die beter weten....

GerbenS
Berichten: 21
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 21:49
Contacteer:

Re: Hi allemaal

Bericht door GerbenS » do 26 apr 2012, 14:18

Nouja zeg, wat een rotburen. Ik woon ook in het Westen, al is het dan het Groene Hart, maar hier hier heb je daar geen last van hoor. De meeste buren hebben bij ons dieren buiten: Kippen, konijnen, vogels, katten.... Bijen heb ik niet gedaan, omdat het niet mocht, m'n ouders willen graag rustig buiten koffie kunnen drinken zonder het risico te lopen geprikt te worden.
Ik denk zelf dat ik later mijn keuze om ergens te gaan wonen, mede afhankelijk is van de buren die ik heb, ik wil later namelijk wel bijen in de tuin ;)

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Hi allemaal

Bericht door semar » do 26 apr 2012, 14:49

woon in de oude stad Amsterdam, heb 1 volk in het schuurtje (listig via een tunnel door de muur)
wat niet weet wat niet deert :wink:
da andere bijenkasten staan in de schoolwerktuin in het park hier vlakbij.
dus het kan wel in de stad hoor.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique0

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Hi allemaal

Bericht door semar » do 26 apr 2012, 17:15

:lol:

misschien gebrek aan sociaal decorum aan mijn kant,
het kan mij meestal geen donder schelen wat een ander van mij denkt.
mooi meegenomen als ze me aardig vinden, en jammer als dat niet het geval is.

en Shirley misschien kun je een ontheffing aanvragen van de gemeente raad.
(heb ik indertijd in Haarlem gedaan toen ik nog bij mjn ouders woonde, heb daar jaren bijen gehad op het dak van het schuurtje)

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Hi allemaal

Bericht door petro » do 26 apr 2012, 18:01

Hoi, zou als ik jou was je bijenhotels enkel niet meer schoonmaken van de winter,De bijen leggen namelijk hun eitjes daarin en sluiten het gedeelte waar dat eitje ligt af met wat "leem".
Dus met het schoonmaken heb je ongewild de nazaten van vorig jaar om "zeep"geholpen.
Petro
moneypenny schreef:Heb nog wel van de winter alle kokertjes schoongemaakt, tot dat ik eergisteren een artikel las in ons Ijmuiden weekblad, dat 1012 het jaar van de bij is,
en ik een afbeelding van zo'n bijtje zag, die verdacht veel op mijn bijtjes lijkt die ook nu om het hotel heen zwermen.
Ik heb maar meteen nog 2 van die bijenhotels gekocht en ook bio bijenhuismix zaden voor het kweken van bloemen, want het juiste stuifmeel schijnt ook moeilijk te vinden zijn.
Zo kan ik straks genieten van het heerlijke gezoem van mijn wilde bijtjes, zij hebben een hotel en ook nog voedsel in de buurt, wat wil je nou nog meer.
Dit forum hou ik als achterban, kan ik lekker veel lezen over al jullie ervaringen, zodat ik met jullie tips optimaal mijn tuin kan benuten voor de dieren.
Groetjes......

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten