Koninginnen gekocht vandaag

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Jannes

Koninginnen gekocht vandaag

Bericht door Jannes » ma 11 jun 2012, 23:02

Vandaag nog 2 nieuwe moertjes gekocht. Gehaald bij René (Remolen hier op het forum)
Zelf was ik druk vandaag, dus Arnold (mijn zoon) heeft ze opgehaald in Assen.
Vanavond kwam Arnold ze brengen.

Rene, Perfect geregeld. Ze zien er goed uit, netjes gemerkt en prima verpakt in de moerkooitje met paar werksters er bij.
Tevens bij élke moer een galamineerd vel, met alle gegevens van de moer, de kweker, het jaar en wat verder van belang kan zijn.

Da's iets anders dan de moertjes die ik vorige week kocht.
Aangebeld, man doet open. Heb je doosjes bij je? was de vraag. Nee, dat heb ik nooit nodig gehad, mijn laatste ervaring was met een bekende kweker, die ze ook in de orginele moerdoosjes mee gaf. Via de post kreeg ik enkele jaren geleden óók moertjes in een moerdoosje.
Na lang rommelen kwam de man weer, met 3 pillendoosjes en een lucifer doosje. "we doen ze hier wel in" was het betoog. Toch de pillendoosjes maar ff uitgeveegt, er zat nog medicijnpoeder in.... De prijs was wél die van een échte kweker... de rest niet écht.
Moertjes mee genomen, zonder begeleidende bijen.
Direct maar ingevoerd. Ze zijn aangenomen, 3 leggen er inmiddels de 4e doet het niet. Was ook dar niet aan de leg, kwam volgens de imker door het té kleine volkje waar ze in zat. We zullen zien. Nog maar een weekje wachten... Als ze het allemaal goed doen, laat ik dat nog weten.

Had vorige week mijn doppen zien mislukken. Had al volkjes klaar voor nieuwe moertjes, dus dan doe je wel eens iets overhaast.
Als ik het eerder had geweten, had ik René direct gebeld.

As dinsdag komen mijn doppen uit het 2e projectje uit. Heb er 5 in kooitjes gezet. Als ze lukken heb ik mooi wat om mijn F16's te vervangen. Zoniet, doen we dat volgend jaar met de P-moertjes vanRené, Carnica Troisek 1075 had ik enkele jaren terug ook, die doen het prima.

René bedankt!

Jannes

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Koninginnen gekocht vandaag

Bericht door A.A. Staals » di 12 jun 2012, 08:43

Koninginnen verzenden:

Afbeelding

Deze kluisjes zijn erg handig om koninginnen te verzenden/vervoeren. Begeleidende bijen is niet nodig bij ophalen en na korte tijd invoeren in een volk.

Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: Koninginnen gekocht vandaag

Bericht door Ronnie76 » di 12 jun 2012, 12:16

Ik heb gisteren mijn eerste 10 zelf geteelde koninginnen verwelkomt en vanochtend aan een bevriend imker cadeau gedaan.
Helaas is 1 van deze koninginnen gesneuveld door ik de begeleid bijen wou bijvoegen en hiervoor het kooitje tegen de raat heb aangehouden en bij het dichtschuiven bleek madam tussen de deksel te zitten (ze rook de raat en liep hier naar toe) en heb ik haar half dood gedrukt en werd ze direct afgestoken door een werkster.
Iemand tips hoe dit handiger kan ??

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Koninginnen gekocht vandaag

Bericht door A.A. Staals » di 12 jun 2012, 15:06

Ronnie76 schreef:Ik heb gisteren mijn eerste 10 zelf geteelde koninginnen verwelkomt en vanochtend aan een bevriend imker cadeau gedaan.
Helaas is 1 van deze koninginnen gesneuveld door ik de begeleid bijen wou bijvoegen en hiervoor het kooitje tegen de raat heb aangehouden en bij het dichtschuiven bleek madam tussen de deksel te zitten (ze rook de raat en liep hier naar toe) en heb ik haar half dood gedrukt en werd ze direct afgestoken door een werkster.
Iemand tips hoe dit handiger kan ??
Handig is: Eerst wat bijen in een emmerkloppen. Vervolgens wat bijen in het kluisje scheppen en dicht doen. Daarna de koningin er in doen door het kluisje een beetje open te schuiven en met de duim de opening dicht houden. Dan met de andere hand de koningin pakken en erbij doen. Als je eerst de koningin in het kluisje doet moet je de bijen een voor een pakken en er bij zetten. Je kunt ook de bijen verdoven en dan de koning geven.
Bijen er bij is voor korte tijd niet nodig wel voer!!!!

ad staals

nieuweling
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 10:06
Contacteer:

Re: Koninginnen gekocht vandaag

Bericht door nieuweling » di 12 jun 2012, 18:01

wat is eigenlijk de normale (algemene) prijs voor een koningin te kopen?

Gebruikersavatar
Miles
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 40
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

Re: Koninginnen gekocht vandaag

Bericht door Miles » di 12 jun 2012, 19:33

goeienmoggel schreef:
Jannes,

Ik vind dat je de naam mag noemen van deze barbaar. Ook vind ik dat er een lijst zou moeten komen met dit soort telers/verkopers. Gewoon een soort zwarte lijst.
Dus behoed anderen voor dit soort zwendel, en noem gewoon die man zijn naam, eerlijkheid, daar is niets mis mee.
Daar kan ook flink misbruik van gemaakt worden.. Iemand die iemand anders niet mag, of een concurrent,etc.. Om dan zo direct iemand aan de schandpaal te nagelen is nogal lomp. Los van het feit dat het waarheid is of niet. Als er inderdaad vaak van zulke praktijken zijn, dan zou men een systeem op kunnen zetten waarbij de persoon in kwestie een bericht krijgt dat hij in het systeem is gezet. Hij krijgt vervolgens een bepaald termijn opgelegd, waar hij de kans krijgt om een reactie/verklaring te geven, en wellicht ziet diegene dat ook als kans om het goed te maken met zijn 'klant'. Dat mag dan ook wel genoemd worden.. Mocht diegene niet reageren, wordt hij in het systeem gezet opvraagbaar voor een ieder, met eventuele ruimte voor toevoegingen/ervaringen van anderen.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Koninginnen gekocht vandaag

Bericht door Eddy Geurtsen » di 12 jun 2012, 20:09

Is iemand een barbaar als hij 4 moertjes verkoopt, waarvan er 3 inmiddels aan de leg zijn? Hij heeft toegegeven dat nummer 4 wat mankeerde en misschien compenseert hij alsnog door een nieuw moertje beschikbaar te stellen. Kun je iemand een barbaar noemen omdat hij moertjes in een luciferdoosje verkoopt? En kom je dan op een zwarte lijst?
Neen, volgens mij telt het resultaat. Als nummer 4 volgende week alsnog aan de leg is, blijft de verkoper dan een barbaar die aan de schandpaal moet omdat hij goede moertjes heeft verkocht in een luciferdoosje en/of een pillendoosje? Is hier sprake van zwendel omdat de verpakking niet deugde?
We doen aan koninginneteelt om onze bijen zachtaardig en verdraagzaam te krijgen, maar zijn we zelf wel zo zachtaardig en verdraagzaam? Wie de schoen past, die trekt hem maar aan.
Eddy

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Koninginnen gekocht vandaag

Bericht door Kroese » di 12 jun 2012, 20:39

goeienmoggel schreef: Jannes,

Ik vind dat je de naam mag noemen van deze barbaar. Ook vind ik dat er een lijst zou moeten komen met dit soort telers/verkopers. Gewoon een soort zwarte lijst.
Dus behoed anderen voor dit soort zwendel, en noem gewoon die man zijn naam, eerlijkheid, daar is niets mis mee.
Hey Moggel,

Het is heel normaal dat mensen koninginnen komen halen en hun eigen kooien meenemen, sommige hebben er stapels van liggen. Komen ze bij mij, dan heb ik een zak vol nieuwe, die ze dan extra betalen natuurlijk.
En dan het feit dat er 3 bevrucht zijn, en de 4 e niet is een prima resultaat.
De eilanden draaien afhankelijk van het weer tussen de 60 en 80 % bervuchting.
Bovendien, als je een onbevruchte koopt, koop je geen garantie voor bevruchting.
Als je eens wist wat er allemaal fout gaat, bij beginners, maar ook ervaren imkers?
Die geef ik ook cursus en uitleg, hoe ze het beste kunnen doen.

En dan die lijst maken hierom, is werkelijk belachelijk.
Misschien moeten ze een lijst maken van leden die onzin zitten te schrijven, en overal zinnig, maar nog vaker onzinnige antwoorden op moeten geven. Ik sla dit soort commentaar vaak over.
Ik erger me niet erg snel, maar dit is te gek voor woorden.

En met wie heb ik te maken, met een anoniem imker.....
Die man zijn naam wil jij genoemd hebben, maar jij verschuilt je achter een synoniem ......... :be3:

Toch een fijn bijen seizoen gewenst.

Gebruikersavatar
Miles
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 40
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

Re: Koninginnen gekocht vandaag

Bericht door Miles » di 12 jun 2012, 21:39

goeienmoggel schreef:Hennie, Miles, en waarschijnlijk een half volk, ik ben het niet met jullie eens. Maar gelukkig mag dat.
Dit zou niks aan zijn als iedereen het altijd met elkaar eens zou zijn.. :wink:

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Koninginnen gekocht vandaag

Bericht door Kroese » di 12 jun 2012, 22:22

goeienmoggel schreef:Hennie, Miles, en waarschijnlijk een half volk, ik ben het niet met jullie eens. Maar gelukkig mag dat.

Ik kies er voor mijn naam niet voor iedereen te grabbel te gooien. Dat mag toch?
Maar zo'n (hobby) teler mag je wel op de zwarte lijst zetten?
Het is simpelweg zo Hennie Kroese, als je niets te verbergen hebt wordt je niet kribbig van mijn opmerking.
Ik heb het niet over mezelf.
Ook jij weet dat jonge imkers besodemieterd worden met F16 bijen die ze worden aangesmeerd voor Buckfast bijen/volken.
Wie heeft het over F16 gehad??? je gaat er van alles bijhalen wat niet in dit verhaal te vinden is.
Je hebt je conclusie veel te snel, en onredelijk geuit, dat was het punt waar ik me aan ergerde.
Trek de rem eens aan.
Ik blijf dus bij mijn stelling: Als je netjes handelt hoef je niets te vrezen.
Die man had geen zak met nieuwe kooitjes liggen. Die pillen doosjes was natuurlijk een mindere noodoplossing, maar niet netjes???
Lijsten worden al reeds aangelegd van dieren en bedrijven waar dieren zitten of gezeten hebben die bepaalde ziektes hebben gehad. Waarom zou dit bij bijen niet mogen.
Nog een keer: Met eerlijkheid is niets mis toch??
Ik zal verder niet meer reageren op commentaar hierover. Het is het mij niet echt waard.
lijkt me ook beter, ik reageer verder ook niet meer.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten