Ook even voorstellen

Dit is de plaats waar je jezelf kunt voorstellen. Ook als je al lang lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent. Deze rubriek is niet om vragen te stellen, of discussies over wat u van plan bent, daar heeft u een heel forum voor.
edwins
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Ook even voorstellen

Bericht door edwins » vr 13 jul 2012, 20:27

Hoi,
Ik ben Edwin, 40 jaar jong en in het dagelijks leven freelance ICT-er.
Al ruim een week struin ik dagelijks dit forum af om meer informatie te vinden over het bijen houden. En hoe meer ik lees, hoe meer ik wil weten.

Het is allemaal een paar weken geleden begonnen met een artikel in een blad over de bijensterfte en wat voor een impact dit kan hebben op onze voedselvoorziening. Nooit zo bij stil gestaan, tot op dat moment. Erg verrassend vond ik dat ook in grote steden als New York, Parijs en ons eigen Amsterdam sommige imkers succesvol bijdragen aan de verbetering van de bijenstand. Dat zette me aan het denken. Als zij het kunnen, moet het voor mij ook te doen zijn. Dus ben ik maar eens op het Internet gaan zoeken naar meer informatie, en o.a. hier terecht gekomen. De eerste avond lezen werd ik helemaal dol van alle termen. Tuten, kwaken, vegers en vliegers, open broed, gesloten broed en ga zo maar door. Geen idee wat dat allemaal inhoudt, maar ik hoop daar de komende tijd achter te komen.

Nu, een week later, heb ik het idee dat ik bij de meeste berichten wel een idee heb waar het over gaat. Wel een raar idee, want ik zie af en toe berichten van mensen die al 300+ berichten hebben staan, en nog steeds met een vraag komen. Ik neem aan dat dit een hobby is, waar je tot het einde nog elke keer wat kunt bijleren. En dat trekt me ook wel aan, moet ik zeggen.

Volgens mij is het te laat in het seizoen om nog op cursus te gaan. Overal lees ik dat de cursussen vrij in het begin van het jaar starten. Op de site van de NBV las ik dat er komend weekend landelijke imkerdag is. Mooi moment om eens met de kinderen een bezoekje te brengen aan de vereniging in Utrecht, waar ik vandaan kom.

Eerst maar eens naar de open dag toe, en eens rondkijken en vooral veel vragen. Als het net zo leuk is als het lijkt, ga ik me opgeven voor een cursus en zullen jullie de komende jaren nog wel eens een berichtje van me voorbij zien komen.

Gr,
Edwin

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Ook even voorstellen

Bericht door jasper-k » vr 13 jul 2012, 21:05

Beste,
Om te beginnen welkom!! Pas maar op als je aan bijen begint ben je verkocht!
Haha, 300+ berichten en nog vragen hebben, sommige mensen imkeren 40 jaar en maken nieuwe dingen mee... (ik nu drie jaar en verwonder me bij ieder kastbezoek!)
Aan de andere kant sommigen zouden net wat meer moeten lezen, wie weet doet je goede voorbeeld volgen!
En zoals je merkt, bij vragen gewoon roepen!

Cheers
Met vriendelijke groet, Jasper

edwins
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Ook even voorstellen

Bericht door edwins » vr 13 jul 2012, 21:15

Jasper,
leuk dat er iemand zo snel reageert!

Ik lees inderdaad veel over mensen die met bijen beginnen en pas stoppen als het lichamelijk niet meer kan. Hobby-imkers met 10-20 volken kom ik vaker tegen dan iemand met 1-2 volken. Ik vraag me wel af hoe men dit praktisch doet. Dan gaat er volgens mij heel veel tijd in zitten, nog maar te zwijgen over de kosten voor je materiaal. Ik heb bijvoorbeeld al bij diverse webshops gekeken, maar 200 euro voor een kast ben je dan zomaar kwijt. Dat maal 20 volken, en het tikt lekker aan.

Maar er zijn vast andere manieren om aan materiaal te komen (tweedehands, zelf maken, gezamelijk inkopen). Niet dat ik er niet in wil investeren hoor, hobby's mogen geld kosten zeg ik altijd. Maar als het inderdaad zo 'verslavend' is als iedereen zegt, kan het wel eens in de papieren gaan lopen :-) Maar we helpen er de bijen mee en indirect de maatschappij, toch?

Ik hoop op dit forum en straks bij een vereniging een hele hoop tips en trucs te horen om waar je het beste materiaal vandaan haalt en dergelijke.

Gr,
Edwin

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Ook even voorstellen

Bericht door Erik Konijn » vr 13 jul 2012, 21:53

Welkom edwin
Ik had vorig jaar mijn eerste volkje gekregen van de buurman,dacht is wel handig om wat bijen bij mijn fruitbomen te zetten( 24 bomen). helaas loopt dit jaar anders dan andere jaren. Vanaf maart volg ik een imker cursus bij ons in de buurt. Zeer leerzaam, erg verslavend, en vol verrassingen. Ik dacht handig z'n cursus, wat ik leer op de cursus pas ik de zelfde dag toe op mijn eigen bijen. Helaas hebben de bijen hun eigen plan getrokken,geen honing, twee zwermen intussen en inmiddels 5 volkjes. Mijn advies: volg zo snel mogelijk een cursus daar steek je heel wat van op en je ontmoet gelijk een boel andere mensen met de zelfde passie. De cursus bij ons is gestart in maart en eindigt in September. Je volgt de Bijen een heel seizoen met al de werkzaamheden erom heen. Ook is het handig als je met vragen (of je eerste zwerm) iemand hebt om op terug te vallen. Veel succes en een leerzaam jaar toegewenst. ondertussen heb ik al enige boeken verslonden :dance: gr erik

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Ook even voorstellen

Bericht door Wim Joosten » za 14 jul 2012, 15:41

goeienmoggel schreef:
edwins schreef:Hoi,
De eerste avond lezen werd ik helemaal dol van alle termen. Tuten, kwaken, vegers en vliegers, open broed, gesloten broed en ga zo maar door. Geen idee wat dat allemaal inhoudt, maar ik hoop daar de komende tijd achter te komen.
Gr,
Edwin
Misschien is er wel een "topic" op dit forum met de uitleg van al die kreten.
Ik herken je verbazing hierover wel Edwin.
Het helpt naar mijn idee beginners sneller op weg als ze bekend zijn met het "vak-jargon"

Lex
Daarvoor kun je ook imkerpedia gebruiken. Knop staat in de kop. Voer bijvoorbeeld tuten in en je krijgt uitleg met film en geluid.
Met vriendelijke groet,
Wim

edwins
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Ook even voorstellen

Bericht door edwins » za 14 jul 2012, 15:53

@Wim, Lex en Erik,
ik heb de links naar Imkerpedia al gevonden en bekeken. Van de meeste termen heb ik inmiddels artikelen gevonden en ik heb het idee te weten wat er mee bedoeld wordt. Zeker bij Imkerpedia blijf je linkjes doorklikken naar weer een nieuw onderwerp. Erg leuk leesvoer op zo'n mooie zomerdag als vandaag :-)

Hoe veel ik ook lees, volgens mij leer je het meeste door af te kijken en zelf te doen. Volgens mij kun je de theorie prima online en in boeken vinden, maar de kneepjes zitten 'm in de juiste keuzes maken in de praktijk. Stel je volk doet dit, hoe los je dat op. Dit kun je op geen website vinden ben ik bang, maar moet je leren door zelf te doen en veel te leren van ervaren imkers.

Maar de interesse voor deze mooie hobby is zeker gewekt. Het lijkt me een hele leuke hobby met enorm veel leermomenten. Vandaag even bij een imker wezen kijken en nu maar eens kijken of ik een geschikte plek voor een kast kan vinden. Dan me aanmelden voor een cursus en begin volgend jaar aan de gang.

Of heeft het nut me nu al bij een vereniging aan te sluiten om mee te kijken naar de werkzaamheden aan het einde van het seizoen?

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Ook even voorstellen

Bericht door semar » zo 15 jul 2012, 09:58

edwins schreef:@Wim, Lex en Erik,

Hoe veel ik ook lees, volgens mij leer je het meeste door af te kijken en zelf te doen. Volgens mij kun je de theorie prima online en in boeken vinden, maar de kneepjes zitten 'm in de juiste keuzes maken in de praktijk. Stel je volk doet dit, hoe los je dat op. Dit kun je op geen website vinden ben ik bang, maar moet je leren door zelf te doen en veel te leren van ervaren imkers.
:clap:

je hebt het begrepen.
wat het betreft investeren, het aanschaffen van meteriaal is zeker in het beging een kostbare zaak, maar als je suksesvol bent (als imker) en je de evt honing kunt afzetten wordt het over de jaren een hobby die zich zelf min of meer betaald.
een kast kost veel maar ik heb na 35 jaar nog onderdelen cvan mijn eerste kast in gebruik. je kunt veel dingen zelf maken of alternativen inproviseren, bijen boeken zijn ook goede investeringen.
Als je goed gegrepen bent door het bijenvirus, kun je in de winter haast niet wachten tot het voorjaar, ik herlees dan ´s winter een groot deel van de bijen lectuur (instructieboeken uit de jaren 70 voeldoen uitsteken) dus ook hier is er geen geld weggegooid.
imker zijn dan vaak ook zeeeer onwillig om door oplopende leeftijd te stoppen. (een volkje in een piepschuim kast in de tuin van het verzorgingshuis??)

veel sukses en plezier op je imkerspad

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

kortom je kunt het zo luxe maken als je zelf wilt, in pricipe kun je bijen kouden in een stevige kartonnen doos (als ie maar droog staat).´

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Ook even voorstellen

Bericht door de vos roger » zo 15 jul 2012, 10:34

Edwin hartelijk welkom op ons forum !
Ik hoop dat je hier vlug je "draai" vindt en dat je vele vragen zullen beantwoord worden.
En zoals Semar zegt, eens je door het bijenvirus besmet bent, geraak je er nog heel moeilijk van af.
Ik was van plan om dit jaar wat te minderen, maar helaas het mocht niet zijn, in plaats van mijn 30 overwinterde volken die ik naar 20 zou terug brengen staan er nu al 45 .Mijn vrouw zweert erbij dat bijen houden een verslavende ziekte is :)
groetjes uit Vlaanderen waar nu de 'slingerperiode' is aangebroken.
roger

edwins
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Ook even voorstellen

Bericht door edwins » do 26 jul 2012, 23:14

Tijdens mijn vakantie hier in Italie kom ik ontzettend veel bijenkasten tegen en heb hier en daar meteen wat foto's gemaakt. Vandaag ook weer 12 kasten aan de rand van enorm veld met zonnebloemen. Moest ik even delen nu we deze week op een locatie met wifi zijn. Ook even alle ongelezen posts doorgenomen :)

Kan niet wachten om me straks bij thuiskomst op te geven voor de beginnercursus en tekeningen te gaan uitprinten om zelf een paar spaarkasten in elkaar te timmeren. Ook zonder 'eigen' bijen is het al een erg leuke hobby. Ik merk dat ik ineens overal rondkijk wat er aan bloemen en planten beschikbaar is, waar je normaal gesproken niet naar om zou kijken.

Ook even een mail naar de lokale club in NL gestuurd om te vragen of ik eens mee mag lopen, vooruitlopend op de beginnerscursus komend jaar.

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Ook even voorstellen

Bericht door Paul67 » do 26 jul 2012, 23:24

Veel succes en plezier met je nieuwe hobby!

Groet, Paul
http://www.bijenjournaal.nl/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten