Dahlia - enkelbloeiend

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Dahlia - enkelbloeiend

Bericht door Hans van der Post. » za 29 sep 2012, 22:19

jasper-k schreef:Even een oud topic naar boven getrokken.
Begin dit jaar dahlia zaadjes van Hans gekregen, ze bloeien nog steeds!
Helemaal ongeloofelijk de grootste is hoger dan ik lang ben! (177 cm)
Weet je zeker dat je me geen rode roze en paarse zonnebloemen hebt gegeven hans?
Wanneer moeten ze de grond uit en hoe bewaar ik de knol het best?
Cheers
Even na gemeten ook bij mij zo rond de 1,70 cm. Niet allemaal, de kleinste dahlia in hoogte is 100 cm.
Alles staat door elkaar en de bijen houden geen rekening met kleur en hoogte zo vind je de verschillende eigenschappen terug in de zaailingen. Roger heb voor jou vandaag de zaden van de hoge plant geoogst stuur ze in de komende week naar je op. :)

Dahlia's zijn zeer vorstgevoelig. De knol zit in de grond en de eerste NACHTvorst heeft daar geen vat op.
Ik haal over veertien dagen de knollen uit de grond, wel een beetje voorzichtig de waterige knollen breken zo af.

De stengel knip je af. je laat zo'n 20 cm staan. Haal voorzichtig zoveel mogelijk grond tussen de knol(len) uit en leg ze in een bak laat ze in de zon drogen. Als ze echt droog zijn wikkel ze in een krant en dan in een kartonnen doos, vorstvrij bewaren!!
Tweede optie: houtmot wat tegenwoordig in konijnenhokken wordt gebruikt is ook een goede bewaarmogelijkheid.
in een doos of speciekuip een laagje "mot" dan een bodem knollen die weer bestrooien dan weer knollen, enz. enz.
Het is wel zo dat de bovenste laag knollen goed moet worden afgedekt.
De knollen moet wel goed droog zijn anders heb je in het volgende voorjaar verrotte knollen.

En Ja, je kunt ook de zaden winnen en tot volgend voorjaar bewaren. - zie begin van deze reeks.
Maarten Hoogeveen schreef:Die van mij bloeien ook nog steeds! ben benieuwd wanneer je het zaad van deze bloemen eraf kunt halen?!
Als de bloemen zijn uitgebloeid gaat de zaaddoos dicht dan laat je dit 14 dagen aan de plant zitten en knip dan de zaaddoos met een stuk stengel van rond 15 cm af en zet dit in een lege honingpot :D met een klein laagje water voor een raam. De zaden rijpen verder af en de zaaddoos gaat dan openstaan dan is het zaad rijp! en je kunt dan de zaden verzamelen en in een zakje bewaren. - zie foto eerste pagina.
!Hans.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Dahlia - enkelbloeiend

Bericht door Erik Konijn » za 29 sep 2012, 22:29

waar kan je dat zaad krijgen of heb jij nog wat over? Ik houd mij dan aanbevolen. erik

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Dahlia - enkelbloeiend

Bericht door Hans van der Post. » za 29 sep 2012, 22:43

Erik Konijn schreef:waar kan je dat zaad krijgen of heb jij nog wat over? Ik houd mij dan aanbevolen. erik
Heb je een pg gestuurd.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten