kunstraatpers

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » wo 23 jan 2013, 20:51

FerryB schreef: Ik zie alleen nog niet hoe je dat gieten gaat oplossen en ik bedoel dan met name op de kunstraat.
Je zult toch 1 kant in tweeën moeten gieten?
Ik bedoel de kunstraat apart en dan later samenvoegen 1 kant.
Help mij is uit de droom, want jij hebt natuurlijk wel een idee.
Ik heb de deksel al weer losgeschroefd van de onderplaat.
Het vel KR ligt al klaar om te gaan inkwasten met een kleine hoeveelheid. Als alle cellen goed gevuld zijn, dan gaat de gehele bovenplaat er natuurlijk op de kop op, nadat ik de plaat ook ingesmeerd heb. De verhoogde randen van de bovenplaat heb ik al vooraf al een beetje in de KR gedrukt, zodat de siliconen niet weg kunnen vloeien. Daarna ga ik gieten vanuit 1 hoek. Het zakt dan door de gaten, wat ik met een klein penseeltje ga begeleiden. De lucht moet er dan vanzelf uitgedrukt worden. langzaam gieten is het advies van de leverantier. Het is even uitrekenen hoeveel je tegelijk moet aanmaken.
De viscositeit is een beetje als dunne yochert. De potlife is 40 Min bij 20 graden. De luchtbellen hebben volgens zeggen tijd genoeg om op te stijgen.
Morgen ga ik gieten, en dan probeer ik tegelijk een filmpje te maken.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » vr 25 jan 2013, 01:44

Pfff, een hele klus, maar wel goed gelukt denk ik.
Die dunne yochert was toch wel aardig dik hoor.
Voor de eerste gieting had ik 400 gram + 8 gram harder goed doorgemengd.
Eerst de kunstraat ingekwast, om goed in de cellen te vullen. Voordien had ik toch maar tape onder de KR geplakt, dat bleek achteraf een goede zet te zijn. Anders had ik toch wel meer lekkage gehad tijdens het vullen, voor ik er de klemmen op gezet had.
Na de KR de onderkant van de geperforeerde plaat en de randjes eerst ingekwast om een goed contact te hebben.
Daarna de bovenplaat op de KR en wat aandrukken, en de tape tegen de randen plakken.
Toen het laten vol lopen van de bovenkant. Dat ging echt niet zo makkelijk door de koelslangen. Ik moest het met de kwast door de geperforeerde plaat naar beneden drukken, tussen de slangen door. Veel werk, en het moest natuurlijk snel ivm het uitharden.
Uiteindelijk ging dat uitharden gelukkig nog wat trager dan die potlife van 40 Min. Mogelijk de wat lagere temperatuur in de keuken van 18 graden. Ik heb het naar niet in de kamer gedaan omdat het mogelijk kon stinken, maar dat was niet noemenswaardig. Aan het uiteinde nog 50 gram extra gemaakt, wat meer dan genoeg was. Dat bleek toen ik de lijmklemmen erop ging zetten. De siliconen kwam toen weer door perforatie gaten naar boven. Dus het was er alsnog prima ondergelopen.
Boven de plaat ligt er tussen de slangen nog wel een laagje van 2mm, wat meer dan voldoende is.
Nu heb ik nog 600gram over voor de onderste plaat. Die komt morgen aan de beurt.
Op het moment dat ik dit schrijf is het oppervlak droog en spiegelglad. Morgen zal het genoeg stevigheid hebben om de klemmen eraf te halen, en de boel om te keren.
Het filmpje is weer een ruwe samenvatting, waar ik aan het uiteinde een compilatie van mijn project van ga maken.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RInxAhv1X0A[/youtube]

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: kunstraatpers

Bericht door alfa vulgaris » vr 25 jan 2013, 02:41

Oei oei oei,zal er genoeg contactoppervlak zijn met de koelslang voor voldoende warmteoverdracht?
De praktijk zal het leren.

Al met al prachtig projekt van de Ferry en de Hennie.

Bedankt voor het filmpje van het gieten.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » vr 25 jan 2013, 02:45

alfa vulgaris schreef:Oei oei oei,zal er genoeg contactoppervlak zijn met de koelslang voor voldoende warmteoverdracht?
De praktijk zal het leren.

Al met al prachtig projekt van de Ferry en de Hennie.

Bedankt voor het filmpje van het gieten.
ik denk dat het wel goed zal zijn, de slang (siliconen) heeft volledig contact met de gegoten siliconen. En aangezien siliconen de warmte goed geleidt, denk ik dat het wel goed gaat.
Ik kan er altijd nog een computer fan bovenop zetten voor extra... :dance:

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » vr 25 jan 2013, 20:13

En dan vandaag de onderlade gegoten.
Dat was nog lastiger. Morgen zie ik wat het is geworden.... :pray: :think:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=i0Jjb9cedOU[/youtube]

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: kunstraatpers

Bericht door alfa vulgaris » vr 25 jan 2013, 21:02

100 vellen per uur bent u dan tevreden?
Het zou mij rap genoeg gaan voorlopig.

Hoeveel kon u met u oude (kleinere pers) maken per uur?

Misschien ook mooi om er nog een armpje op te zetten met een verstelbaar contra gewicht zodat de pers eventueel open blijft staan en/of het optillen van de bovenmal minder moeite kost.

Die siliconen zijn natuurlijk wel een mooi stuk lichter dan koper.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Kroese » vr 25 jan 2013, 21:36

alfa vulgaris schreef:100 vellen per uur bent u dan tevreden?
Het zou mij rap genoeg gaan voorlopig.
Hoeveel kon u met u oude (kleinere pers) maken per uur?
Met de originele pers kon men volgens de fabrikant 60 per uur maken. Dat is flink overtrokken, de werkelijke productie ligt tussen de 40-50 per uur. Als ik op een koude winter middag er 150 kan persen, ben ik tevreden. Ik heb zo'n 250-300 hoge vellen nodig per jaar, en ook nog een wisselend aantal Hk raatjes. Alhoewel ik veel HK raten met voorbouw laat uitbouwen. Zonder KR dus.
Misschien ook mooi om er nog een armpje op te zetten met een verstelbaar contra gewicht zodat de pers eventueel open blijft staan en/of het optillen van de bovenmal minder moeite kost.

Die siliconen zijn natuurlijk wel een mooi stuk lichter dan koper.
Een contra gewicht is niet echt nodig. Heb ik bij mijn andere pers ook geen last van gehad. Maar mocht dat toch gebeuren, dan is dat niet moeilijk te maken denk ik.
Maar aan de andere kant, hij moet wel goed "dicht" blijven liggen tijdens het afkoelen.

Ik heb nog eens zitten nadenken over een toegevoegde lucht koeling.
Dat is in mijn geval makkelijk te implementeren op de beide dekplaten door in de midden een blaasgat te maken, en langs de randen kleinere uitblaas gaatjes. De geperforeerde roestvrij stalen plaat ligt dicht onder het siliconen oppervlak.

Als ik dan snel even wat moet bij persen, gebruik ik alleen de lucht koeling, hoef ik de waterpomp niet aan te sluiten.
Maar ook dat kan later nog bijgebouwd worden.
Ik zit nu in spanning hoe de pers oppervlakken zullen zijn na het uitsmelten.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 25 jan 2013, 21:50

Vandaag de kookwekker op 40 sec ingesteld en stug doorgwerkt. De wekker moet aan... want anders wordt het niks.
Niettemin red je idd dan ca. 50-60 per uur.

gr
JP

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door FerryB » vr 25 jan 2013, 21:58

Geweldig Henny,
wat een klus zeg, dat is echt pielen op de vierkante centimeter viel nog niet mee.
Wat ik me wel afvraag is waarom heb je niet wat meer siliconen er in gegoten?
Volgens mij krijg je met een iets dikker laagje toch een betere hechting en werkt de koeling waarschijnlijk ook wat effectiever.
Maar nogmaals knap hoor.

En die spanning die ken ik en het blijft elke keer weer erg spannend of de mal goed geworden is en er geen luchtbellen achtergebleven zijn.
Maar dat zie je gauw genoeg als je de kunstraat eruit gesmolten hebt.
Niet heter laten worden dan zo'n 90 tot maximaal 100 gr in de oven.

Ik heb met de nieuwe pers wat moeite met lossen en dan heel raar alleen aan de onderkant, dus volgende week nog maar eens testen.
Ik heb niet zo veel was meer en gebruik steeds hetzelfde blokje was dus dat begint ook aardig donker te worden, misschien dat het daar wel aan ligt.

Nou ik ben benieuwd laat hem wel heel goed uitharden beter een dag langer, dus ga niet morgen gelijk de oven in maar wacht nog minstens 1 dag.
Ik snap dat je heel nieuwsgierig bent maar die ene dag kan er ook nog wel bij.
Erg leuk die filmpjes trouwens.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: kunstraatpers

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 25 jan 2013, 22:01

Ik heb met de nieuwe pers wat moeite met lossen en dan heel raar alleen aan de onderkant, dus volgende week nog maar eens testen.
Laat de pers lang genoeg koelen (en voldoende water spoelen). Een keer een velletje persen is te weinig. Je hebt altijd velletjes er tussen die wel eens slecht lossen.

gr
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten