Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door FerryB » za 11 mei 2013, 20:46

Vandaag in de starter gekeken en ja hoor 5 doppen aangenomen is misschien wat weinig van de 20 larfjes maar ik ben er erg blij mee.
Ik denk zelf dat ik te weinig bijen in de starterskast had zitten (7 HK ramen bezet met bijen.).
Dus volgende keer wat meer bijen erin.
Ben nu dus razend benieuwd hoeveel het gaan halen en tja dan moet je gewoon geduld hebben.

met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

wijnand
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 21:41
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door wijnand » zo 12 mei 2013, 09:12

gisteravond de bijtjes weggebracht met mijn dochter naar de koolzaad ,,,, nu kunnen ze genieten ....en werken :dance:
Bijlagen
IMG-20130511-WA0000.jpg
1 moet nog honingkamer op ...

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Kroese » zo 12 mei 2013, 13:39

FerryB schreef:Vandaag in de starter gekeken en ja hoor 5 doppen aangenomen is misschien wat weinig van de 20 larfjes maar ik ben er erg blij mee.
Ik denk zelf dat ik te weinig bijen in de starterskast had zitten (7 HK ramen bezet met bijen.).
Dus volgende keer wat meer bijen erin.
Ben nu dus razend benieuwd hoeveel het gaan halen en tja dan moet je gewoon geduld hebben.

Ferry, ik denk zo te zien, dat Nr. 3 en 5 ook leeg zijn.
Je kunt voor een starter beter geen HK bijen nemen.
Je moet echt de OK even opzoeken, en even parkeren, en dan ramen met "open" broed in de starter afslaan.
Daar zitten de voedster bijen op. Dan gaan overlarven, en 1 -2 uur later het raam met larven er in laten zakken.
En dat rooster heb je in een starter niet nodig, is zelfs een belemmering.
Of heb je als starter een moergoed volk gebruikt?

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door FerryB » zo 12 mei 2013, 14:53

Hoi Henny,

inderdaad ben ik nu ook achter geen HK bijen.
En zo heeft hij niet in de starter gehangen hoor zo hangen ze in een moergoed pleegvolk.
De starter was een kleinbakje met een houten bak met gaten waarin ik de doppen heb gehangen.
Zal er een foto van bijdoen.

met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Erik Konijn » zo 12 mei 2013, 17:15

Vandaag in Limmen mozaieken en oude ambachten, oude tractors en zelfs een herderin die met haar border collies schapen ging drijven. Redelijk weer dus zeer geslaagde dag. Voor mij de eerste keer heb leuke reacties gehad dus wie weet volgend jaar.
Bijlagen
IMAG0405.jpg
Met dank aan mijn werk die de observatiekast beschikbaar stelde.
IMAG0403.jpg
IMAG0402.jpg

woutDR
Berichten: 178
Lid geworden op: za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door woutDR » za 18 mei 2013, 20:10

darrenraat weggesneden , geen mijt te zien, geen doppen te zien
Laatst gewijzigd door woutDR op za 18 mei 2013, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
cefas
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door cefas » za 18 mei 2013, 20:48

Doppen gebroken, een moertje uit dop laten lopen, glipte meteen via een geheime tunnel weg en... was dus niet te merken. Maar ja, ze zit in de kast.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Alex Mönch » za 18 mei 2013, 21:24

Heb zojuist de tweede dadant honingkamer met uitgebouwde ramen onder de eerste geplaatst.
Had hiertoe besloten omdat het as zondag 21 graden wordt en ze van de week toch meer dan verwacht hadden gehaald.
Wat schets mijn verbazing.....Ze hebben in paar dagen erg veel gehaald en de eerste dadant honing kamer was loodzwaar toen ik hem er af tilde om de tweede met uitgebouwde ramen eronder te zetten.Heb er verder geen ramen uitgehaald om te checken,maar zag wel door de doorzichtige plastic dekplaat,dat ze volop aan het verzegelen zijn :D
Blijkbaar geven een hoop planten en bomen ondanks de niet al te hoge temperaturen en tussen de regenbuien toch erg veel nectar.
Dat beloofd wat zondag :D

beethere
Berichten: 234
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door beethere » za 18 mei 2013, 21:56

Vandaag 20 broedramen en 50 honingkamerramen in elkaar gefietst en bedraad. morgenochtend insmelten en dan al mijn volken een bak erbij geven. :P
Vanmiddag 13:00; 9 graden op de computer, windstil, bewolkt en mijn bijen waren massaal aan het vliegen en invliegen. :be3: :be3: Werd op het oog erg veel gehaald. Ben bang als ik ze morgen geen ruimte geef, ze in 3 weken in de bomen gaan hangen. Hopelijk ben ik nog niet te laat.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013

Bericht door Bart de Coo » zo 19 mei 2013, 17:57

Vooruit, ik ook een keer vertellen wat ik gedaan heb. Heel leuk, want je kunt soms best vol zijn van al je bijenactiviteiten.

Gisteren mijn rommel verhuisd op de verenigingsstand. We hebben een nieuw stuk aangebouwd en daar heb ik de nodige meters toegewezen gekregen en ik moest tegen de achterwand mijn zooi gaan opstapelen. Ik had eindelijk tijd. Ziet er weer netjes uit.

Vandaag op mijn stand onder de appelbomen langs de IJssel eerst maar eens een korf afgejaagd. Moer niet gevonden, helaas. Ik kreeg enorm veel bijen mee, maar toch zag ik het moertje niet, zelfs niet na een half uur turen. Ik denk dat ik een beetje te vroeg op de dag was, want...

Ik heb daarna ook nog twee vliegers van kastvolken staan maken en die kasten waren bijkans uitgestorven. Bijna geen bij te zien op de raten, alles de hort op. Ja, dan heb je die moeren wel heel snel gevonden natuurlijk. Dus voortaan maar wat later op de dag korven afjagen? Volgende week weer proberen. Er waren toch nog geen belegde doppen.

Ik hoop dat ik weer een beetje kan slingeren dit jaar.

Groet,

Bart

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten