Bijen vliegen op de eik

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
floppie
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 16:05
Aantal volken: 15
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bijen vliegen op de eik

Bericht door floppie » zo 19 mei 2013, 07:48

Beste collega's

Gisteren was ik even gaan kijken naar m'n bijen. Omdat ik een luid gezoem uit de naburige eikenboom hoorde komen, dacht ik dat er een zwerm in zat. Na even gekeken te hebben bleek dit niet het geval! De bijen waren stuifmeel aan het halen van de eikenboom en niet zo'n klein beetje ook. Alle naburige eikenbomen 'zoemden' van de bijen.

Heeft iemand dit al meegemaakt? Is dit normaal en bovenal; wat is de kwaliteit van eikenstuifmeel?

Met vriendelijke groet,

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Bijen vliegen op de eik

Bericht door alfa vulgaris » zo 19 mei 2013, 09:26

Ja,ik heb een eikenboom op m'n erf en die bloeit sinds vandaag.
M'n ijkpunt bloeit 3 weken later dan andere jaren.

De honingbijen heb ik afgelopen 2 jaar stuifmeel van zien verzamelen ook de metselbijen verzamelen er graag stuifmeel van dus zit het vast goed met de qualiteit van het stuifmeel.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen vliegen op de eik

Bericht door Hans van der Post. » zo 19 mei 2013, 10:06

Floppie/alfa kun je de kleur stuifmeel die aan de achterpoten van de honingbij zitten beschrijven?
Of nog beter van die afgevallen klompjes die op de varroa lade liggen daarvan een foto maken?
Heb op eiken stuifmeel halende bijen nog niet eerder gezien.
!Hans.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Bijen vliegen op de eik

Bericht door alfa vulgaris » zo 19 mei 2013, 11:13

Aj,sinds ik de mobiel eruit heb gegooid heb ik ook geen camera meer.

Uit mijn herinnering was het geel stuifmeel.
M'n kasten staan vlak bij de eik en er ligt nu tussen geel en cremekelurig stuifmeel OP de kast,mar dat heeft natuurlijk bijna nooit dezelfde kleur als de klompjes.

Zal eens kijken of ik vandaag nog bijen op de eik spot en misschien lukt het om er toch een foto van te maken.

Zonet nog even gekeken het is 16 graden kwart over elf en niet een bij op de eik zelfs geen metselbij.
Om negen uur vlogen de bijen uitbundiger dan nu :think:

Vandaag honing? :pray:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijen vliegen op de eik

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 19 mei 2013, 11:42

Bijen vliegen op meer plantensoorten dan wij vermoeden (alhoewel de meeste wel in kaart zijn gebracht). Eik kan soms uibundig bloeien. Enkele wekwn terug nog vroeg een beginnend imker aan mij watvoor drachtplant een bloeiende eik was (stond volop in bloei met nog weinig blad).
Ooit heb ik een foto gezien van gras met een bij erop die pollen verzamelde. Het komt voor. Maar de ene plek is het andere niet.

Over kwaliteit van stuifmeel is weinig te zeggen. Je hoort aan alle kanten dat imkers zeggen dat de kwaliteit van stuifmeel niet goed is! En wat is die slechte kwaliteit dan? Een ontbrekend aminozuur? Bovendien weten we van de meeste soorten niet eens de samenstelling van de eiwitten in het stuifmeel.

gr.
JP

Rik
Berichten: 9
Lid geworden op: di 26 jun 2012, 23:05
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Loerbeek
Contacteer:

Re: Bijen vliegen op de eik

Bericht door Rik » zo 19 mei 2013, 20:35

Grappig, ik zag gisteravond ook dat ze volop op de eik vlogen, terwijl ze een kastanje die er naast stond lieten lopen (die zat wel vol met hommels). Ik heb het nog proberen te googlen of een eik een drachtplant was.

Rik

wijnand
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 21:41
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Bijen vliegen op de eik

Bericht door wijnand » zo 19 mei 2013, 21:12

de eik zit momenteel vol met stuifmeel en het is ook nog voedzaam voor de jongen bijen
groetjes wijnand
Bijlagen
027543-ovps1-eik-bloei-web.jpg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten