Veel darren op de vliegplank

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
frankvaneykelen
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 04 jul 2011, 00:31
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Veel darren op de vliegplank

Bericht door frankvaneykelen » zo 09 jun 2013, 18:38

Nu al voor de derde dag achtereen zitten er - de hele dag door - heel veel darren op de vliegplank. Ze zitten stil, met hun sprieten naar beneden gericht, en ze zitten flink in de weg voor de haalbijen. Ze zitten in straatjes van zo'n 10 darren, met hun kop allemaal dezelfde kant op.

Afbeelding

Zie ook de grote versie van de foto: http://farm6.staticflickr.com/5325/8997 ... 1154_o.jpg

We hadden al een kunstzwerm gemaakt van die kast, vervolgens is dat volk alsnog gaan zwermen (ja, we weten het: dop over het hoofd gezien). Er zit nu nog geen broed in, maar als het goed is zit er dus wel een jonge moer in.

Dit is ons derde voorjaar als imkers, maar dit hebben we nog niet eerder gezien. Kent iemand dit verschijnsel?

Ik heb er ook een video van gemaakt: http://www.youtube.com/watch?v=Lhnjn9BYC9g

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Veel darren op de vliegplank

Bericht door bee-tree » di 11 jun 2013, 08:58

Verwacht Frank een reactie ? Je stelt geen vraag.Daarom heeft nog niemand gereageerd ?
Mag ik zo vrij zijn om te zeggen dat het een mooi sterk volk is dat in afwachting is van de eerste eitjes en larfjes
om weer flink aan het werk te gaan. Je filmpje laat een beetje gevlieg zien, Is de film 'smorgens gemaakt toen het
nog maar 10 C was ? Zit het volk op meer dan een kamer ? Dan is het een extra sterk volk gezien de volbezette vliegspleet.
Hoe sterk was de kunstzwerm ? Zijn de vliegbijen terug mogen vliegen ?
Je bent misschien geen voorstander van darrenkoppen waardoor je relatief veel darren te zien krijgt op de vliegplank.
Is er nog genoeg dracht ? Ik zie op het filmpje geen bijen met stuifmeel binnen komen . Dat kan ook als reden hebben
dat de koningin nog niet aan de leg is en dat veel bijen zitten te luieren ,gezellig met de darren.
Waarom dat de darren in slagorde staan is moeilijk te zeggen. Is het een momentopname of heb je ze de hele dag door geobserveerd ?
Het beeld heeft iets weg van het begin van baardvorming. Dat doet zich voor als de koningin en het volk op zwermen staan.
Weet je zeker dat er geen dop over het hoofd gezien is ? Tuut de jonge koningin nog steeds sinds afgelopen zondag 10 juni ?
Publiceer nog wat filmbeelden. Veel observatieplezier gewenst. Bee-tree

Gebruikersavatar
frankvaneykelen
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 04 jul 2011, 00:31
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Veel darren op de vliegplank

Bericht door frankvaneykelen » di 11 jun 2013, 09:24

> Verwacht Frank een reactie ? Je stelt geen vraag. Daarom heeft nog niemand gereageerd ?
De op een na laatste zin van mijn bericht is "Kent iemand dit verschijnsel?". Dat is dus de vraag. Wellicht heeft niemand gereageerd omdat niemand het verschijnsel kent! ;-)

> Is de film 'smorgens gemaakt toen het nog maar 10 C was ?
Het filmpje is van 18.00 uur.

> Zit het volk op meer dan een kamer ? Dan is het een extra sterk volk gezien de volbezette vliegspleet.
Ja.

> Is er nog genoeg dracht ? Ik zie op het filmpje geen bijen met stuifmeel binnen komen.
Er is nog genoeg dracht, en ze halen nog steeds stuifmeel.

> Waarom dat de darren in slagorde staan is moeilijk te zeggen. Is het een momentopname of heb je ze de hele dag door geobserveerd ?
Dat is de hele dag door, en al vier dagen achter elkaar.

>Veel observatieplezier gewenst.
Dankjewel!

Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Veel darren op de vliegplank

Bericht door Embraced » di 11 jun 2013, 12:44

Dan een mee-denk-antwoord van een voorbereidend aankomend imkster.

Misschien ruiken ze de onbevruchte moer en wachten ze tot ze naar buiten komt zodat ze er op tijd bij zijn wanneer ze uitvliegt??

mvg
Evelien
:music-rockout:
Embraced

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Veel darren op de vliegplank

Bericht door bee-tree » wo 12 jun 2013, 09:10

Frank, volgens mij heeft Evelien het dank zij haar vrouwelijke intuïtie bij het rechte eind.
Bijen zijn net mensen, vooral als het om geslachtsdrift gaat. Heb je zelf nooit met een stel vrienden
in de startblokken gestaan in de disco bij de dansvloer om het populairste meisje in je armen te sluiten ?

Wel moet ik toegeven dat darren volgens de meeste bijenboeken slechts een enkele sterk ontwikkelde
drift hebben waarin vrijwel alle energie gaat zitten, namenlijk de bovengenoemde. Bij mensen zijn
er gelukkig spirituële driften en vele andere, zoals uit de grote deelname aan het imkerforum blijkt.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Veel darren op de vliegplank

Bericht door bee-tree » wo 12 jun 2013, 09:26

Daar ben ik weer. Ik drukte op een verkeerde toets. Blijkbaar nog niet goed wakker en een drukbezette dag voor de boeg.
Ik hoop dat ik je niet op je ziel getrapt heb. Zo ja, dan mijn oprechte excuses.
Vanmiddag ontvang ik 12 dames in mijn appelhof naast de bijenhof om ze een college te geven over natuur en landschap
in relatie tot de bijen. Misschien zal ik ze het gedrag van darren laten zien. Ik hoop dat die van mij ook in slagorde staan
want er zijn twee volken met een 3 dagen jonge koningin. Ik ben benieuwd wat er voor zinnige en onzinnige bedenksels
uit komen. Mischien laat ik het je nog weten. Groeten van Zjef.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Veel darren op de vliegplank

Bericht door semar » do 13 jun 2013, 11:26

bee-tree schreef:Frank, volgens mij heeft Evelien het dank zij haar vrouwelijke intuïtie bij het rechte eind.
Bijen zijn net mensen, vooral als het om geslachtsdrift gaat. Heb je zelf nooit met een stel vrienden
in de startblokken gestaan in de disco bij de dansvloer om het populairste meisje in je armen te sluiten ?

je maakt een begrijpelijke denkfout.
bijen zijn geen mensen,
darren kijken in de kast niet naar madame om.
de normale procedure is ze vliegt naar de darren verzamelplaats,
opent haar angelkamer (komt een feromoon vrij) pas DAN is ze aantrekkelijk voor de mannen,
in en bij de kast of op orientatievluchten wordt ze door de darren genegeerd omdat ze niet het ´ìk ben er klaar voor´ luchtje afscheid.
zodra het luchje vrijkomt duiken ze er met z´n allen bovenop in rap tempo wordt er achter elkaar door gepaard,
echt de ene na de andere ( zijn opnames van) en daarna keert madam terug naar huis.

dit lijkt me eerder dat er er veel darren zijn en die zitten altijd aan de rand van het broednest,
is het warm en weinig vrije binnen, ruimte zitten ze met warm weer buiten?
of als er voedselgebrek is worden de darren niet meer gevoerd en zitten zielig buiten bereik van de drukke werksters te wachten op betere tijden of op de uitdrijving ( bij honger moeten de heren er ook aan geloven)
2e optie lijkt me minder waarschijnlijk op het moment.

ik heb dit gedrag ook nog niet eerder gezien.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op do 13 jun 2013, 12:23, 2 keer totaal gewijzigd.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Veel darren op de vliegplank

Bericht door bee-tree » do 13 jun 2013, 11:29

Goede morgen Frank en Evelien, nog even geduld. Ik moet oppassen, dat enkele, nog niet op zwermdrift
gecontroleerde volken, er vandoor gaan. Het bijdragen aan het imkerforum is een verslavende drift aan
het worden. Wat de 12 vrouwen van middelbare leeftijd allemaal bedacht hebben, wil ik jullie niet
onthouden . Eentje dacht aan de beschermende taak die vooral mannen is toebedeeld.Ze zei " Die darren vormen
een cordon tegen andere darren die vreemd gaan" Dit vond ik knap bedacht van haar.
De 11 andere verklaringen moet ik nog uitwerken, want ik wil het niet te lang maken. Zjef

P.S. Om 8 uur vanmorgen heb ik een veger, die de 4 kunstraten al uitgebouwd had, en brede wit verzegelde
honing- en stuifmeelranden gemaakt had boven grote plakken broed, overgehangen van een zesramer in
een tienramer. Twee waswafels links, twee aan de rechterkant van het bestaande zestal bebroede raten gegeven.
Het lijkt alsof er dit jaar geen drachtarme periode is tussen voorjaarsdracht en zomerdracht.
Frank hoe staat het met jouw dikke volk waarvan de koningin bevrucht moet worden ? Is het vliegplankbeeld veranderd ?

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Veel darren op de vliegplank

Bericht door semar » do 13 jun 2013, 11:43

bee-tree schreef: Wat de 12 vrouwen van middelbare leeftijd allemaal bedacht hebben, wil ik jullie niet
onthouden . Eentje dacht aan de beschermende taak die vooral mannen is toebedeeld.Ze zei " Die darren vormen
een cordon tegen andere darren die vreemd gaan" Dit vond ik knap bedacht van haar.
De 11 andere verklaringen moet ik nog uitwerken, want ik wil het niet te lang maken. Zjef

je moet de menselijke moraal en ideën loslaten,
de darren vormen geen cordon rond de moer die gaat onafhankelijk en alleen naar de darren verzamelplaats,
ze willen niet het vreemgaan voorkomen , integendeel bijen willen een moer die op de bruidvlucht een echte slettebak is, :wink:
zoveel mogelijk paringen met VREEMDE darren.
de darren uit haar eigen kast zijn immers haar halfbroers, en bijen zijn juist erg gevoelig voor inteelt.
de hele organisatie van het paaren, darreverzamelplaatsen, het toelaten van kolonie vreemde darren,
en het rap opspringen van de dichtbijzijnde heren zijn allemaal
middelen om inteelt te voorkomen.

Vriendelijke groet
Semar (Dominique)

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Veel darren op de vliegplank

Bericht door bee-tree » za 15 jun 2013, 01:13

Goede nacht Dominique, ik ben net weer een uur thuis vanaf een verjaardagsfeest van een vriendin
Omdat ik over enkele uren weer uit de veren moet om samen met een collega volken uit het Koolzaad
naar huis te halen, wil ik je nu al uit de droom helpen dat ik in dat beeld van de darren zou geloven,
dat die knappe deelneemster aan mijn excursie en afternoontheebabbel bedacht heeft. Ik vond het
van iemand die zelf geen bijen heeft niet zo gek bedacht. Wij met z'n tweeën weten wel beter.
Toch moeten we oppassen te denken dat al alles over bijengedrag bekend is. Wat jij schrijft klopt
maar is misschien nog niet de hele waarheid. Misschien doe jij nog een nieuwe ontdekking.
Ik probeer veel tijd te besteden aan observeren. Welterusten. Zjef

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 38 gasten