Veel darren op de vliegplank

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Veel darren op de vliegplank

Bericht door bee-tree » za 15 jun 2013, 01:16

Toe Embraced, reageer. Dan kan ik beter dromen. Alvast bedankt.

Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Veel darren op de vliegplank

Bericht door Embraced » za 15 jun 2013, 13:04

bee-tree schreef:Toe Embraced, reageer. Dan kan ik beter dromen. Alvast bedankt.
????

Ehm.. Er was eens heel lang geleden...
En toen leefden ze nog lang en gelukkig..

???

zoiets?!?
:music-rockout:
Embraced

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Veel darren op de vliegplank

Bericht door bee-tree » zo 16 jun 2013, 20:24

Evelien bedankt,ik had gehoopt dat je in de nacht van vrijdag op zaterdag toen jij tegelijk met mij
in het forum zat, zou reageren, maar je hebt mijn oproep gemist of je was te moe om iets te bedenken ?
Nu hoop ik komende nacht ge-inspireerd te worden met je prima zinsnede: " en ze leefden nog lang en gelukkig"
Ik ga vast prachtige beelden krijgen van dikke gezonde bijenvolken die niet voortijdig de kaars uit gaan.
De meeste echte imkers hebben de afgelopen 20 jaar vaker zulke dromen. Daar moet ook maar eens onderzoek
naar gedaan worden. Misschien iets voor jou, nu je nog niet de handen vol hebt aan het bevrucht krijgen
en /of in de kunstwoningen gevangen houden van de jonge koninginnen.

P.S. Ik ben pas nu weer online sinds die nacht na het verjaardagsfeest. Vandaar mijn late reactie
Overigens er gloort hoop op het aanprijzen van natuurlijker imkerpraktijken zoals overwinteren
op eigen honing.Er zijn al imkers die dat doen. Zie de recente bijdragen in de beginnersvraagbaak.
. Ons is al decennialang voorgehouden (door ??? en de suikerlobby??)
dat overwinteren op suiker naast 5 kilo honing beter is dan alleen op honing. Groeten Zjef

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Veel darren op de vliegplank

Bericht door bee-tree » zo 16 jun 2013, 20:25

Evelien bedankt,ik had gehoopt dat je in de nacht van vrijdag op zaterdag toen jij tegelijk met mij
in het forum zat, zou reageren, maar je hebt mijn oproep gemist of je was te moe om iets te bedenken ?
Nu hoop ik komende nacht ge-inspireerd te worden met je prima zinsnede: " en ze leefden nog lang en gelukkig"
Ik ga vast prachtige beelden krijgen van dikke gezonde bijenvolken die niet voortijdig de kaars uit gaan.
De meeste echte imkers hebben de afgelopen 20 jaar vaker zulke dromen. Daar moet ook maar eens onderzoek
naar gedaan worden. Misschien iets voor jou, nu je nog niet de handen vol hebt aan het bevrucht krijgen
en /of in de kunstwoningen gevangen houden van de jonge koninginnen.

P.S. Ik ben pas nu weer online sinds die nacht na het verjaardagsfeest. Vandaar mijn late reactie
Overigens er gloort hoop op het aanprijzen van natuurlijker imkerpraktijken zoals overwinteren
op eigen honing.Er zijn al imkers die dat doen. Zie de recente bijdragen in de beginnersvraagbaak.
. Ons is al decennialang voorgehouden (door ??? en de suikerlobby??)
dat overwinteren op suiker naast 5 kilo honing beter is dan alleen op honing. Groeten Zjef

Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Veel darren op de vliegplank

Bericht door Embraced » zo 16 jun 2013, 21:18

Beste Bee-Tree...

Jij hebt een bijzondere manier van schrijven.. Verhalend/vertellend en toon gelijkend op sarcasme. In het echte leven zou je waarschijnlijk niet uit de toon vallen bij de mensen die mijn vriendengroep maken. Maar op een forum kan het wel eens verkeerd gelezen worden. Gelukkig ben ik niet snel op mijn tenen getrapt en houd ik dingen graag positief.
Ik was even verrast door de vraag om een verhaaltje, leek of je erop doelde dat ik onzin aan het spuien was op het forum (Wat natuurlijk mogelijk is gezien het feit dat ik nog in beginners schoenen sta) Gelukkig heb ik in mijn boekenkast ook wat mooie sprookjesboeken liggen en kon ik daaruit wat inspiratie tappen.. :lol: :lol: :lol:

Wat dromen betreft.. Ik droom van een volkje bijen in mijn achtertuin die zich comfortabel thuis voelen en mijn bezoek als positieve steun ervaren.. Of in ieder geval zich zo houden dat ik mij kan verbeelden dat zij mij als een grote verzorgende zus zien.. :be9: :be9:
Suikerlobby's, medicijnlobby's en meer van dat soort lobby's trek ik mij niets van aan, gezond boeren verstand is vaak een stuk realistischer. Oorspronkelijk denkend leven is mijn motto.. en massa productie past daar niet bij. Hoewel.. mijn huis staat wel vol met meubels van een Zweeds massa meubel bedrijf. :shhh: :shhh: :shhh:
:music-rockout:
Embraced

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Veel darren op de vliegplank

Bericht door bee-tree » ma 17 jun 2013, 10:03

Embraced zal ik maar zeggen; voorlopig liever niet Evelien ? Je hebt wellicht geen behoefte aan
aan te veel contact met mensen die hun serieuze onderwerpen mistificeren met een onder- of boventoon
die als sarcasme en ironie en ..... opgevat kunnen worden.Je hebt er in je vriendenkring al genoeg, schrijf je.
Ik ben bewonderaar van Midas Dekkers, Godfried Bomans en een heleboel columnisten. Dat laat klaarblijkelijk
zijn sporen na. Bovendien vind ik dat imkers onder elkaar vaak saai over hun '"vee" bezig zijn.
Er kan toch wel een beetje humor van af ? Relativeren is ook niet een sterke kant van imkers. Nog minder
de ander gelijk geven. We zijn vaak egotrippers.
Toen ik je midden in de nacht opriep om te reageren hoopte ik niet alleen op een reactie op mijn reactie
op Dominique, maar ook op die van Dominique op mij. Ik kan Semar moeilijk peilen. Hij heeft eens beweerd
dat een van zijn reacties op mij ironisch bedoeld was, maar dat kon ik er niet uit lezen.

Frank heeft heel wat los gemaakt met zijn "veel darren op de plank" Het is een emancipatiegevecht aan het worden.
Ik had beloofd nog de bedenksels van mijn 11 andere bezoeksters te vertellen. Helaas waag ik dat maar niet nu er
op het forum een verhit debat aan de gang is of bloeiende aardappelvelden wel of niet bevlogen worden zonder gevaar
voor hun leven. Enkele wil ik je niet onthouden. Het is hun te heet onder de voeten. Ze willen de werksters niet voor
de voeten lopen bij het poetsen, voeren ,indampen, stuifmeel opbergen,enz. Ze kunnen niet vliegen door aantasting
van hun vliegspieren door Varroa. Ze zitten te wachten op eten. Ze nemen de omgeving in zich op voordat ze weg vliegen.
Ze hebben vliegangst, bedacht een dame die net terug was uit Zimbabme. Sorry ik heb me niet aan mijn woord gehouden. By,By. Bee-tree

Gebruikersavatar
frankvaneykelen
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 04 jul 2011, 00:31
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Veel darren op de vliegplank

Bericht door frankvaneykelen » di 02 jul 2013, 23:53

Update: afgelopen zondag weer in deze kast gekeken, en er was nog steeds geen goed broed, alleen maar darrenbroed. Op de bodem lagen niet opgeruimde dooie bijen, zo'n twee theekopjes vol. De bodem hebben we schoongemaakt.

Vandaag nog een keer goed naar het broed gekeken, en gezien dat er cellen zijn met meerdere larven in één cel. Alles lijkt er dus op te duiden dat er niet alleen geen moer is, maar dat er ook eierleggende werksters zijn (http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... _werksters).

Foto's van vanavond:
Afbeelding
http://www.flickr.com/photos/frankvaney ... 193426611/

Afbeelding
http://www.flickr.com/photos/frankvaney ... 196218746/

We hebben vanavond een nieuwe moer de kast in laten lopen.

Terugkomend op mijn vraag: ik zou me kunnen voorstellen dat een klein volk dat alleen maar darren maakt, op een gegeven moment de darren de kast uitstuurt (darren op de vliegplank), of ze zelfs afmaakt (dooie bijen op de bodem). Het waren alleen niet alleen maar dode darren, dus dat is geen 100% sluitende verklaring.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Veel darren op de vliegplank

Bericht door Ewout » wo 03 jul 2013, 00:31

Op de door jou gelinkte imkerpedia pagina staat:
Zo'n volk accepteert ook geen nieuwe vreemde koningin.
Ik ben benieuwd hoe het bij jou verloopt!

Gebruikersavatar
frankvaneykelen
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 04 jul 2011, 00:31
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Veel darren op de vliegplank

Bericht door frankvaneykelen » wo 03 jul 2013, 00:48

Ewout schreef:Op de door jou gelinkte imkerpedia pagina staat:
Zo'n volk accepteert ook geen nieuwe vreemde koningin.
Ik ben benieuwd hoe het bij jou verloopt!
Ja, dat hebben we ook gelezen...

We hebben het hele volk(je) afgeslagen buiten de kast, laten teruglopen in de kast (met loopplank), en terwijl dat aan de gang was de nieuwe koningin op de vliegplank gezet. Ze werd snel omringd door werksters en liep meteen naar binnen. Dat zag er hoopvol uit, dus: fingers crossed.

De koningin hebben we gekregen van een koninginnenteler die haar overhad.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Veel darren op de vliegplank

Bericht door bee-tree » wo 03 jul 2013, 17:31

Hallo Frank, had je op 9 juni maar verteld hoe lang daarvoor je van het volk een kunstzwerm
gemaakt had, waarna het ook nog gezwermd heeft. We hadden het je op 9 juni ook kunnen vragen.
Dan was darrenbroedigheid wellicht ook als verklaring gegeven in mijn eerste reactie.
Ikzelf had eind maart ook opvallend veel darren rond de vliegspleet, zelfs al om 12 uur,
maar die waren heel actief. Ook dat volk was darrenbroedig. Net als jij gaf ik de moed niet op
en probeerde tegen de boeken- en internetkennis in , het volk te redden. (zie mijn bijdrage:
Zijn kleinere darren uit werkstercellen ontstaan, minder mans ?) Ik heb het moerloze volk een raam broed gegeven om
redcellen te maken, maar door het te koude voorjaar 2013 is er maar een redcel gemaakt die te koud zat .
Waarschijnlijk is jouw koningin van mei verloren gegaan in de koude buitenlucht. Na tien dagen kan dan al een
eierleggende werkster haar vruchteloze werk beginnen.
De kans dat na 3 weken darrebroedigheid je proef met het invoeren van een onbevruchte koningin of een bevruchte
zal lukken, schat ik als klein in, maar ik herinner me vaag dat het me in het verre verleden wel eens gelukt is.
Van zelf proeven doen leer je veel. Als er eentje lukt ben je high. Bijenhouden kan peppen maar ook deppen. Groeten Bee-tree

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten