Nieuw volk starten met zo weinig mogelijk bijen.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Egbert
Berichten: 140
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Nieuw volk starten met zo weinig mogelijk bijen.

Bericht door Egbert » ma 17 jun 2013, 19:21

Een vulbok gebruiken is niet noodzakelijk. Ook zijn plaatjes aan de rand niet nodig. Als ik een klein volkje heb ter grootte van een 6ramer, doe ik deze in een 10ramer met slechts 6 ramen en verder leeg.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Nieuw volk starten met zo weinig mogelijk bijen.

Bericht door bee-tree » di 18 jun 2013, 08:06

Moi Pol zeggen Grunnegers als ze elkaar begroeten, ook als ze mekaar niet kennen. Vandaar.
Er is waarschijnlijk een misverstand, Ik had begrepen dat je met dat "niet te veel bijen "bedoelde:
met een handjevol of koffiekopje vol bijen een nieuw volk opbouwen dat de winter kan overleven.
Je moet van goede huize komen wil je het tegenwoordig lukken met al die ongrijpbare doodsoorzaken.
Met van goede huize bedoel IK, dat je een zorgzame royale huishouder bent die z'n bijen vertroetelt,
niet alleen met verdachte geraffineerde suiker maar ook met een EIGEN tuin, gazon, balkon, dak, raamkozijnen,
vol met stuifmeel- en nectarschenkende planten. Niet te veel rekenen op anderen dat die de 'bijenwei' voor je aanleggen.
Een van de reageerders probeert 'slapende honden' wakker te maken. Dom dom dom. Tot de D-partij behoren de
koppensnellers ofwel de imkers die de Darrenslacht door de bijen nabootsen op een manier die stamt uit de tijd
dat de Dajaks op rooftocht gingen en mannen van naburige volken of stammen een 'kopje kleiner'maakten.
Gelukkig is de 'çivilisatie' ook bij hen doorgedrongen, dus de beschaving. Nu nog bij onze 'koppensnellers'? Bee-tree

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Nieuw volk starten met zo weinig mogelijk bijen.

Bericht door bee-tree » di 18 jun 2013, 08:53

MOI Andreas, sorry. T

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Nieuw volk starten met zo weinig mogelijk bijen.

Bericht door bee-tree » di 18 jun 2013, 09:16

Moi Andreas, sorry. Tijdens de koffie zei een stem in me(van mijn Engelbewaarder ?)
dat ik ten onrechte verkeerde woorden over je geschreven heb. ddd. Ik neem ze terug.
Je dacht dat ik de naam niet voluit durfde te zeggen of uit respect vermeed, net als bij JHW.
Ik deed het uit bezorgdheid. Sommige imkerpraktijken boezemen bezoekers (waaronder ook D-partijërs) van de open imkerijdagen
in juli walging in. Een voorbeeld : sommige imkers zeggen stoer " overtollige koninginnen knijp ik tussen
mijn duim en wijsvinger dood want dat is de snelste manier.
Je bent intelligent genoeg om te begrijpen dat met D-partij niet Darrenslachterspartij bedoeld wordt. Groeten Zjef

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuw volk starten met zo weinig mogelijk bijen.

Bericht door semar » wo 19 jun 2013, 10:02

[quote="bee-tree
niet alleen met verdachte geraffineerde suiker [/quote]


waar heb je het over,
er is niets mis met gerafineerde suiker.
de bijen overwinteren er bij mij al 35 jaar zonder probleem op,
en al zeker vanaf beging de oorlog 1940-45, alleen zat er toen een kleurstof in om zwarte handel te voorkomen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten