Goedkoper bodemgaas

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Goedkoper bodemgaas

Bericht door Samuel Murray » vr 21 jun 2013, 23:23

Hoi allemaal

Ik zie dat bodemgaas bij online imkershops verkocht worden voor circa EUR 25.00 per m2, en ik vraag me of het goedkoper kan. Bijvoorbeeld:

http://www.vitalitools.nl/nl/biologa/g-es.php (5 mm)
http://www.vitalitools.nl/nl/biologa/polyflex.php (3.3 mm)

Zou julle de bogenoemde materialen als geschikt voor een varroabodem beschouwen?

Wat zal de maximum maasgrootte zijn van effectieve varroagaas?

Bedankt alvast
Samuel

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Goedkoper bodemgaas

Bericht door de vos roger » za 22 jun 2013, 19:19

Samuel dit zou ik niet aanraden als varroagaas in een bijenkast .
Een varroagaas op de bodem moet je eens kunnen reinigen met een verfstripper of warme luchtblazer.
Ik zie in je linken die je opgeeft dat in beide soort gaas kunststof verwerkt zit , zoiets is niet te reinigen met een warmtebron als het dichtgekit wordt met propolis.
Ik zou z'on kunststofgaas alleen gebruiken voor separator .
roger

wijnand
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 21:41
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Goedkoper bodemgaas

Bericht door wijnand » za 22 jun 2013, 19:26

Samuel
kijk eens bij een metselaar die hebben gaas dat word gebruikt voor het zeven van metselzand , het is gegalvaniseerd en hebben de zelfde mazen ( gaten )
ik gebruik dat zelf ook van een groot imker verkregen en werkt perfect ....
succes.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Goedkoper bodemgaas

Bericht door Samuel Murray » za 22 jun 2013, 19:31

de vos roger schreef:Ik zie in je linken die je opgeeft dat in beide soort gaas kunststof verwerkt zit , zoiets is niet te reinigen met een warmtebron als het dichtgekit wordt met propolis.
Tja, ik ben ook bij de gamma en diverse ander winkels geweest, en ze verkopen wel horgaas, maar de gaatjes zijn dan 2 mm groot, en volgens mij moet varroagaas een gatgrootte van ten minste 3 mm hebben, niet waar?

In mijn zoektocht naar soortgelijk materialen kwam ik vandaag bij de Intratuin in Apeldoorn af op de non-stick grill mat:
http://i280.photobucket.com/albums/kk19 ... 9-1852.jpg
Op de demontratievideo gebruiken ze de mat gewoon op de vuur van een barbecue (2 cm van de vuur, en Nederlandse barbecue vuren zijn echt wárm), maar ik denk niet dat je de grill mat in de vuur kan doen.

Gebruikersavatar
zanna
Berichten: 193
Lid geworden op: di 22 sep 2009, 20:22
Locatie: Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: Goedkoper bodemgaas

Bericht door zanna » za 22 jun 2013, 19:58

Voor imkers die er niet te ver van afwonen -
http://www.gondrexon.com

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Goedkoper bodemgaas

Bericht door de vos roger » za 22 jun 2013, 20:00

Hor gaas is niet geschikt voor varroabodem, niet alleen de gaatjes te klein, maar ook is het gaas niet sterk genoeg .
Die non-stick grill mat ziet er op het eerste zicht niet slecht uit, en zal wel goed hittebestendig zijn, maar wat wijnand aanhaalt zal zeker nog beter, veiliger en sterker zijn .
roger

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Goedkoper bodemgaas

Bericht door Samuel Murray » wo 26 jun 2013, 23:27

wijnand schreef:Die hebben gaas dat word gebruikt voor het zeven van metselzand, het is gegalvaniseerd en hebben de zelfde mazen.
Ik heb voorlopig 6.5 mm gaas gekocht en zal gewoon twee laagjes boven op elkaar zetten. Denk je dat het zullen werken? Het was de goedkoopste optie (10 euro per 50 cm x 250 cm, dus in mijn geval 10 euro per 50 cm x 125 cm).

Ik zag wel zeefgaas bij een tuinierswinkel (aanbevolen door plaatselijke imkers), maar dié was 22 euro per 50 cm x 100 cm.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Goedkoper bodemgaas

Bericht door Kroese » wo 26 jun 2013, 23:30

Samuel Murray schreef:
wijnand schreef:Die hebben gaas dat word gebruikt voor het zeven van metselzand, het is gegalvaniseerd en hebben de zelfde mazen.
Ik heb voorlopig 6.5 mm gaas gekocht en zal gewoon twee laagjes boven op elkaar zetten. Denk je dat het zullen werken? Het was de goedkoopste optie (10 euro per 50 cm x 250 cm, dus in mijn geval 10 euro per 50 cm x 125 cm).

Ik zag wel zeefgaas bij een tuinierswinkel (aanbevolen door plaatselijke imkers), maar dié was 22 euro per 50 cm x 100 cm.
Dat gaat niet werken.

Zoals ik je al mailde heeft de HOZA 3,5 mm op de rol, en dat kost bij lange na niet wat jij hier schrijft.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Goedkoper bodemgaas

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 26 jun 2013, 23:38

Samuel
kijk eens bij een metselaar die hebben gaas dat word gebruikt voor het zeven van metselzand , het is gegalvaniseerd en hebben de zelfde mazen ( gaten )
ik gebruik dat zelf ook van een groot imker verkregen en werkt perfect ....
succes.
Dat werd vroeger ook gebruikt (zie je wel veel op oude kasten). Mits het goed droog blijft (zoals in deksels) kan het lang meegaan, maar in bodems begint het toch (snel) te roesten.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Goedkoper bodemgaas

Bericht door Samuel Murray » do 27 jun 2013, 11:27

Kroese schreef:Zoals ik je al mailde heeft de HOZA 3,5 mm op de rol, en dat kost bij lange na niet wat jij hier schrijft.
Bedankt voor je hulpvaardige mail. Maar: ik was Maandag bij de HOZA en ze hebben en rol 3.5 mm zeefgaas van 50 cm hoog, dat euro 22 per meter kost.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 32 gasten