immuniteit voor bijensteken ontwikkelen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

immuniteit voor bijensteken ontwikkelen?

Bericht door belrgerbal » za 17 aug 2013, 22:53

Ik ben vrij veel gestoken de afgelopen jaren, ook dit jaar. Nu valt het me op dat ik eigenlijk nauwelijks nog reactie heb als ik gestoken wordt. Vanochtend toch weer zon 10 steken opgelopen, maar ik voel een prikje en in tegenstelling tot bv vorig jaar, toen ik nog behoorlijke zwellingen kreeg, krijg ik nu eigenlijk helemaal geen zwellingen meer en heb ik eigenlijk geen enkele last meer van de steken. een prikje en thats it

Kan het zijn dat ik helemaal immuun ben voor bijengif inmiddels? of moet ik juist oppassen? Wat zijn jullie ervaringen?

Gebruikersavatar
Imker&Co
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 20 mei 2013, 17:02
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: immuniteit voor bijensteken ontwikkelen?

Bericht door Imker&Co » za 17 aug 2013, 23:01

Ik zou wel overgaan op andere bijen, tien steken vind ik vrij veel, ik wordt zelden gestoken en imker met blote handen..

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: immuniteit voor bijensteken ontwikkelen?

Bericht door Jeroenvt » za 17 aug 2013, 23:13

Bijen die niet steken zijn eigenlijk vliegen. Maar bij mij waren ze vanochtend ook niet vrolijk, deed een kast open en meteen een flinke groep die de aanval inzette. Zijn incidenten, bij gebrek aan dracht, of als er onweer dreigt. Ik reageer ook nauwelijks hoor. Ik denk dat je immuun wordt.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: immuniteit voor bijensteken ontwikkelen?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 17 aug 2013, 23:28

Tja, steken hoort er een beetje bij in mijn optiek, maar liefst niet teveel.

Vandaag 15 kielers doorgewerkt zonder kap, in hemd en korte broek lekker in mijn eigen achtertuintje. K. gemerkt en vanavond nog eens de deksels eraf om suiker bij te geven. De buren zullen wel denken :wink: .
Dat is toch wel ideaal, eigen tuin. Je hebt nauwelijks last van die bijen, want die Kielers vliegen heel onopvallend. En het zijn rustige bijen. 1 steekje gehad op de onderkant van mijn elleboog.

Met de jaren heb ik toch ook een redelijke goede immuniteit opgebouwd.
Ik ben niet immuun-immuun zeg maar. Want itt andere imkers (die een wit stipje van een steek krijgen) krijg ik toch nog een lichte zwelling met name bij polsen enzo als ik behoorlijk wordt gestoken. Maar die duurt niet lang (na 30 min. weg), en de zwelling neemt elk jaar nog af. Soms als ik fel wordt gestoken en de angel blijft zitten, omdat ik die er niet uitkrijg, houd ik een kleine bloedinkje onder de angel wat na een paar dagen weer is opgelost.

Ik wil van de erge stekerds af (zie andere bijdrages). Die ga van de week vervangen. Over het algemeen zijn mijn bijen zeer goed werkbaar, ook mijn bastaardbijen, alhoewel het de ene keer beter gaat dan de andere.

Soms maak ik me ook zorgen. Mijn pa is zwaar allergisch en ik heb nu meerdere malen meegemaakt dat iemand klapsboem allergisch is geworden.
Bij ons in de vereniging zijn er maar liefst 7 stuks! die allergisch zijn (geworden). Sommigen hebben therapie gevold, anderen pakken zich zwaar in of zijn helemaal opgehouden met bijen. Voor mij zou dan de lol eraf zijn. Als mij dat gebeurt, verkoopik alles en hang ik mijn kap in de wilgen geloof ik.
JP

belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: immuniteit voor bijensteken ontwikkelen?

Bericht door belrgerbal » zo 18 aug 2013, 00:00

dus ook al ben je nu zo goed als immuun, kun je nog ineens allergisch worden?

belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: immuniteit voor bijensteken ontwikkelen?

Bericht door belrgerbal » zo 18 aug 2013, 00:04

hier ook geen dracht meer, heb er voer opgezet (eerst geslingerde en halfvolle honingramen om uit te likken) 1 van de de buren klaagde trouwens dat mijn bijen in hun bloeiende klimop zaten.... --zucht--

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: immuniteit voor bijensteken ontwikkelen?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 18 aug 2013, 00:09

dus ook al ben je nu zo goed als immuun, kun je nog ineens allergisch worden?
zeker
JP

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: immuniteit voor bijensteken ontwikkelen?

Bericht door LWPisa » zo 18 aug 2013, 08:08

Het is (nog) niet duidelijk waarom sommige mensen allergisch zijn of worden en andere niet.

Ik wordt tussen de 100 - 400 keer per jaar gestoken al jarenlang. Soms zijn de bijen fel maar het ligt vooral aan wat ik met bijen doe, ik moet vaak echt bijen pakken met de vingers en dan valt er nogal eens een steek. Ook ben ik nog wel eens laks met aankleden en dan zijn een paar steken in de enkels of van een bij in de broek die klem zit zo gezet. Als de angel er niet gelijk afgekrabd kan worden krijg ik een witte punt van "pus", gevolgd door klein roodbruin plekje, vooral in mijn vingers. Bij meer dan 5 steken in de vingers binnen een uur ofzo zwelt de vinger een paar uur licht op. Verder heb ik geen response.

Opvallend vind ik dat de pijn blijft. Zeker in "weke delen" als het gezicht, een felle vlammende pijn die een paar minuten duurt.

Lennard

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: immuniteit voor bijensteken ontwikkelen?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 18 aug 2013, 08:40

Lennard,

herkenbaar stukje.
Ik kleed me ook laks, en bij 95% van de volken is dat afdoende. Snel even een kap op en armkokers die soms naar beneden zakken, en dat is het dan. Maar bij volken die kwaad willen is dat niet afdoende en die kruipen dan onder mijn kap door of vliegen mijn rode trainingsjackje binnen wat ik al bijna 10 jaar aan heb als ik in de bijen ga. Of soms denk ik dat kan snel zo wel even zonder iets aan te doen en dan kan dat niet met als gevolg toch een bij binnen in je mauw en die gaat uiteindelijk prikken.

Ik krijg soms ook een klein puskopje op de plek van een steek (als de angel lang erin blijft zitten). Met name op de borst en rond de schouders. Minder op andere plekken.
met name steken in hoofd zijn inderdaad gevoelig, maar ook delen als biceps en kuiten. Op mijn kuit wrijf ik zo veel mogelijk (=heet) en dan is de pijn na een enkele minuut weg.
JP

Hein5689
Berichten: 72
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 09:41
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: immuniteit voor bijensteken ontwikkelen?

Bericht door Hein5689 » zo 18 aug 2013, 16:49

Ik vind 100 tot 400 steken per jaar eigenlijk nogal veel, nu weet ik niet hoeveel volken je hebt. Ik zou er toch altijd mee uitkijken, straks bouw je (al dan niet ineens) wel een allergie op. Ik wieger iets met de bijen te doen zonder kap/jack en handschoenen en uiteraard laarzen.
Nu is bij mij wel vastgesteld dat ik erg gevoelig ben, gelukkig niet systemisch. De allergoloog echter ried mij aan eens sterk te heroverwegen of bijen wel zo een goed idee is. Vandaar mijn kleding.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten