Etikettering

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Etikettering

Bericht door O Peatey » wo 09 okt 2013, 17:11

Ik kan wat honing aan een koffie- en theewinkeltje verkopen maar de eigenaar daarvan wil zich indekken en vraagt wat er op het etiket MOET staan.
Wie weet wat er wettelijk op moet: afvuldatum, THT, niet voor babies, herkomst, imkerij, enz.?
Groet,
Pieter

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Etikettering

Bericht door Ewout » wo 09 okt 2013, 19:57

Uit het cursusboek honingkunde, hoofdstuk 4, pagina 15:
Verplichte aanduidingen op het etiket
Volgens het Warenwetbesluit honing zijn de volgende vermeldingen op het etiket verplicht.
  • De naam van het product
    Eén van de volgende namen is van toepassing: Bloemenhoning of nectarhoning: honing die uit plantennectar is verkregen. U mag het product ook eenvoudig honing noemen, maar geen honingdauwhoning (art.1, 8.a, 10, 14).
    Honingdauwhoning: honing die door bijen via sommige plantenzuigende insecten verkregen is. Ook in dit geval mag u het product gewoon honing noemen maar geen bloemenhoning (art.1, 8.a, 11, 14).
    Raathoning: honing in gesloten cellen van kort tevoren door bijen gemaakte raten (art.1, 8.b) Brokhoning of raatbrokken in honing: honing met raathoning (art. 1, 8.c)
    Gefilterde honing: honing die is verkregen door filtratie zodat een aanzienlijk deel van het pollen is verwijderd (art. 1, 8.f). Hierbij moet u niet denken aan filtreren over huishoudzeven of kaasfilters maar aan een vooral in de VS in gebruik zijnde techniek van hoge druk filtratie. Warme vloeibare honing wordt gefiltreerd door zeer nauwe filters met een diameter van rond de 50 micrometer om alle verontreinigingen en helaas ook een groot deel van het pollen eruit te halen, zodat het product langer vloeibaar blijft. Deze procedure is overigens uitsluitend toegelaten voor honing die geen specifieke soortnaam draagt (zoals b.v. linde- of klaverhoning).
    Bakkershoning: honing, meestal voor industrieel gebruik, die niet aan alle eisen voldoet (art. 1, 13). Op het etiket moet de aanduiding staan:’uitsluitend bestemd om te koken’.
  • Het land van oorsprong
    Nieuw is dat het land van oorsprong waar de honing door de bijen is ingezameld genoemd moet worden (art. 15.1.d). Dat is dus ook verplicht voor Nederlandse honing. Gaat het om mengsels uit diverse landen dat mag de vermelding zijn ‘gemende EG- honing’ of ‘gemengde niet-EG-honing’ of ‘gemengde EG- en niet-EG-honing’ (art. 15.2). Deze laatste gevallen zijn van meer belang voor honingimporteurs.
  • Overige aanduidingen
    Verder zijn de aanduidingen van het Warenwetbesluit Etikettering van levensmiddelen net zoals vroeger verplicht. Dat wil zeggen: de inhoud in grammen, de naam en adres van de producent (imker), de vermelding ten minste houdbaar tot ... , en een productiecode. Zie hoofdstuk 4.4.
Vrijwillige aanduidingen op het etiket:
  • Een soortnaam
    De naam van de bloemen of de planten waarvan de honing voor het grootste deel afkomstig is, zoals b.v. heidehoning. De smaak, de fysisch-chemische eigenschappen en de microscopische eigenschappen (pollen) moeten hiermee in overeenstemming zijn (art. 15.1.a). Uitzondering: bij bakkershoning en gefilterde honing mag geen soortnaam genoemd worden
  • Een regionale, territoriale of topografische aanduiding (art. 15.1.b) b.v. honing uit Terschelling, maar dan moet de honing voor 100% uit Terschelling komen en bij cremehoning bereiding dus ook niet enten met buitenlandse honing! Uitzondering: bij bakkershoning en gefilterde honing mogen deze aanduidingen niet vermeld worden.
  • Bepaalde kwaliteitsaanduidingen b.v enzymrijk, maar dan moet dat inderdaad het geval zijn (art. 15.1.c) • Verder mogen, net als voorheen, de aanduidingen
    lekhoning, slingerhoning of pershoning gebruikt worden (art. 8.d, 8.e, 12, 14), al naar gelang de methode van honingwinning. Deze aanduidingen worden in de praktijk zelden gebruikt. In het geval van pershoning kan het van belang zijn dat te vermelden aangezien het gehalte aan in water onoplosbare stoffen in deze honing hoger mag zijn.

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Etikettering

Bericht door FerryB » wo 09 okt 2013, 20:24

met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

w merkus
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 14:53
Imker sinds: 1958
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Etikettering

Bericht door w merkus » do 10 okt 2013, 10:12

het honingkeurreglement laat zien( vele tientalle pagina,s lang) dat er nog meer op het etiket moet staan: bijvoorbeeld ook de dag dvan de uiterste houdbaarheid en ook de postcode ( dat vind ik zelf belachelijk,maar het zij zo). groeten wil merkus

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Etikettering

Bericht door de vos roger » do 10 okt 2013, 19:16

Een honingkeurreglement mag je niet vergelijken met de gegevens die op een honingetiket moeten vermeld staan.
Maak het toch allemaal niet zo ingewikkeld, hou het gewoon bij
naam en adres, oogstdatum, houdbaarheid, en droog en koel bewaren en benaming Honing.
mag er eventueel bijstaan, maar is in Vlaanderen niet verplicht; niet gebruiken voor kinderen onder 1 jaar.
roger

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Etikettering

Bericht door gerard.b.w.vos » vr 11 okt 2013, 13:24

O Peatey schreef: Wie weet wat er wettelijk op moet: Pieter
Hiervoor geldt het Honingbesluit 2003 (met aanvullingen).
Deze wet staat achter in het Keuringsreglement van de NCvB.

Het Keuringsreglement (van de NCvB) is voor Keuring van Bijenproducten.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Etikettering

Bericht door Ewout » vr 11 okt 2013, 16:50

Gerard, het Honingbesluit geldt al niet meer sinds 2003. De juiste informatie staat in het Warenwetbesluit Honing. Daar kun je bij paragraaf 3 alles vinden wat je moet weten. Daarin staat in iets meer detail wat ik hierboven al citeerde.

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Etikettering

Bericht door O Peatey » ma 14 okt 2013, 12:47

Bedankt allemaal voor de degelijke informatie.
Pieter

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Etikettering

Bericht door bee-tree » di 15 okt 2013, 10:23

Goede morgen Pieter, verschoning dat ik wat moet vertellen over een nare ervaring met de keuringsdienst
van waren. Ik moet even uitwijden. Dus nogmaals excuses voor dit gestileerd blogje.
Jaren geleden verkochten mijn zus en zwager honing in hun slagerswinkel. De keuringsdienst vond de honing
van prima kwaliteit, maar het etiket niet. Ik had er een aanprijzing op staan die volgens de keurmeester
niet mocht, namelijk "Elke dag een lepel honing, houdt hooikoorts uit de woning"
Op een ander etiket stond nog iets 'ergers' "Elke dag honing, houdt dokter uit woning "
Ik heb de voorgaande draadjes en 'kabels' zonet gelezen en ook het Warenwetbesluit Honing, maar ik heb
niet gevonden of zo een reclamespreukje wel of niet op het etiket mag staan. Misschien heb ik er over heen gelezen.

Tweede vraag: Moet het etiket op de potjes die je thuis weggeeft als cadeau of die je aan huis verkoopt , hetzij buiten,
hetzij binnenshuis, aan dezelfde eisen voldoen ? Alvast bedankt. Zj.

P.S. Als niemand een antwoord weet, hoop ik vanmiddag op de grootste Europese paardenmarkt in Zuid-Laren
imkers tegen te komen van het bekende BIJKERSGILDE , dat elk jaar een honingkeuring organiseert.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Etikettering

Bericht door Bart de Coo » di 15 okt 2013, 11:10

bee-tree,

'Elke dag honing houdt hooikoorts uit de woning' is een medische claim en die kan de imker onmogelijk hard maken. Dus een reclamekreet mag natuurlijk wel, neem ik veilig aan - Honing van De Coo is zó! -, maar een medische claim niet. Ik redeneer even mee met de VWA. (Zover ik weet heet de roemruchte Keuringsdienst tegenwoordig 'Voedsel- en Warenautoriteit).

Groet,

Bart

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten