Varroa bestrijden in het voorjaar

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door marc » ma 17 mar 2014, 20:25

Vergeet niet dat de bijen al nectar binnenbrengen en binnen 2 weken paardenbloem en kers kunnen bloeien.
Elke zuurbehandeling verhoogt de zuurtegraad in de kast en wordt opgenomen in de nectar/honing. Dit kan dus alleen als je niet geïnteresseerd bent in honing of je zuurdere 'honing' (het is dan eigenlijk geen honing meer) niet verkoopt of weggeeft maar alles zelf opeet (daar heeft niemand bezwaar tegen :D ).
Thymol (Apilife-var, thymovar...) is al helemaal verkeerd.
De darrenaanzet begint stilaan, ik zie enkel het darrensnijden als methode binnenkort.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door alfa vulgaris » di 18 mar 2014, 01:02

Als hier over 2 weken de paardenbloemen bloeien ga ik m'n schoen opeten denk ik.

Als het volk er waarschijnlijk toch aangaat zal er ook geen honing zijn.
Kan je net zo goed chemicaliën in donderen dan heb je misschien nog honing wat je aan de jonge volken kan geven en misschien een volk gered...

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 18 mar 2014, 08:43

Zou het op dit moment niet op te lossen zijn door het volk op schone raat te zetten zoals hier beschreven: http://buckfastimker.wordpress.com/varr ... tte-volken/ (hier staat uitvoeren in juli, maar misschien kan het nu ook wel?)

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 19
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Witharen
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door Imkerij Witharen » di 18 mar 2014, 11:42

Misschien een idee:

Als je écht (te) zwaar besmette volken hebt, zou ik wachten tot je volk eerst veel groter is gegroeid.
Dan de hele kast afslaan in een lege, op kunstraat zetten en met Oxaal behandelen. Samen mét de oude moer.
Het broed en de oude kast op de oorspronkelijke plaats zetten, zodat dat broed kan uitlopen.

Je afgeslagen volk op een andere stand hoeft dan ook niet. Na 2 a 3 weken als alle broed uitgelopen is, die ook met Oxaal behandelen.
(Zwermcellen allemaal weghalen, of als je een extra volkje wil, die laten rijpen enz. enz.)

Jannes

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door semar » di 18 mar 2014, 11:48

ik vrees dat als je dat nu doet het niks meer wordt met het volk dit jaar.

bedenkt wat je doet.
je haalt al het broed weg = 3 weken worden er geen bijen meer geboren.
terwijl tot beging april de stokoude winterdames in rap tempo afsterven.
(veel volken krimpen nog) tergelijketijd haal je de nu broodnodige jonge generatie weg.

je houd dan de moer en een handje oude werksters over,
en daar verwacht je dan ook nog van dat ze weer op nul begingen.

je kunt daar beter nog mee wachten,
tot het volk op volle groote is, of in iedier geval zo'n enorme ingreep aan kan.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op di 18 mar 2014, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door roelof1945 » di 18 mar 2014, 16:02

In december oxaalzuur gedruppelde nu verdampen zou kunnen, de mijten val vandaag gecontroleerd gemiddeld 5 per dag ik bezit nog geen verdamper
en denk er over na.
Wat Marc zegt over honing en residuen daar ben ik het mee eens, darren koppen is tegen mijn principe.
De paardenbloem bloeit hier al in de bermen en slootwallen, de honing interesseert mij niet van dit volk ik heb meer volken.
Het volk schone ramen geven is ook een optie voor een nieuwe start, de vliegbijen moeten dan welmijt vrij zijn.
Wat Dominique schrijft zo denk ik ook niet te extreem ingrijpen.
Het volk is nu nog sterk genoeg misschien omdat het een basstaart bij is en geen ras bij volgens mij scheelt dat ook nog.
Vanmorgen gekeken naar de temperatuur boven het afdek plastic van de kast het was 28 graden.
Ik zit toch te denken een mierenzuur verdamper te plaatsen want binnen in de kast krijg je wel een damp werking.
Eerst nog een nacht slapen voor ik wat beslis.

Groet, Roel

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door jasper-k » di 18 mar 2014, 16:37

behalve dat er mijten vallen merk je verder iets aan het volk? zijn ze stekerig? slepen ze onvolgroeide larven naar buiten?

bij volken die veel poetsgenen (grooming) hebben zullen er altijd meer mijten vallen dan bij een volk met minder van die genen.
5 mijten in een dag lijkt me wat veel maar ik tel nooit dus weten doe ik het niet. :D
wat ik tot nu toe van de interactie van bij en mijt begrepen heb is dat in het voorjaar het bijenvolk sneller groeit (na sterfte van de bijen van het jaar er voor) dan de mijten reproduceren kunnen... ik zou daarom wachten tot wat verder in het voorjaar met echt lekkere dagen en meer jonge bijen om tot behandeling over te gaan.
als je er nu een verdamper boven zetten vervliegt ook veel warmte naar de ruimte boven het broednest en dat moet je de "oude" dames nou niet aandoen.
Het weer is de komende anderhalve week ook niet super te noemen natuurlijk!

mag je ik je vragen waarom het verwijderen van darrenbroed tegen je principe is?
in een gezond volk doe ik het liever ook niet, maar juist in een besmet volk doe ik het gaarne... liever wat darren kwijt dan een heel volk is mijn credo!

cheers en succes met je keuze
Met vriendelijke groet, Jasper

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door roelof1945 » di 18 mar 2014, 19:32

jasper-k schreef:mag je ik je vragen waarom het verwijderen van darrenbroed tegen je principe is?
Hoe stekelig dit volk is weet ik niet het moeder volk wat er naast staat kon ik vorig jaar zonder bescherming nakijken, pas als het een paar dagen warm is ga ik ze nakijken en vervang de slechte ramen.
Ze slepen nog niet met zieke larven of bijen naar buiten, ze vlogen vandaag nog redelijk.
Als een volk erg besmet is zie ik het meestal aan de darren vorig seizoen geen zieke darren gezien waarom zou ik dan gaan koppen, een bijenvolk leeft in harmonie ik vind dat ik daar respect voor moet tonen en niet mag ingrijpen ook daarom kijk
ik zo weinig mogelijk in de kasten.
Intussen weet ik nog niet wat het beste is of snel handelen of nog even wachten met ingrijpen.

Vriendelijke groet, Roel

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door frank27 » wo 19 mar 2014, 00:02

Veel discussie over varroabestrijding in dit deel van het jaar. Maar ook het besef dat we het met varroabestrijden niet moeten overdrijven. Hoeveel mijtval is in dit deel van het jaar acceptabel of alarmerend?

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door jossmits » wo 19 mar 2014, 08:33

5 per dag rond deze tijd van het jaar is heel veel. 5 per week is "normaler".5 per dag betekent dat er volgens een ruwe formule ongeveer 500 levende varroa in het volk zijn.
Je kunt je afvragen of eerdere behandelingen effectief zijn geweest. Het is goed om te proberen na te gaan wat er toen is misgegaan en om dat in de toekomst te voorkomen. Op dit moment kun je verder niet veel doen. De toegelaten beschikbare middelen werken niet op varroa in het broed, en vragen dus een langere behandeltijd.
Het enige dat dan rest is darrenraat-methode.

Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten