Varroa bestrijden in het voorjaar

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door alfa vulgaris » wo 19 mar 2014, 19:28

De darrenraaat methode is volgensmij juist het effectiefst bij sterker besmette volken om dan juist een explosie van de mijt tegen te gaan vanaf het moment dat het eerste darrenbroed uitloopt..

Als er nu volgens de vuistregel 500 mijten in zitten en de komende 3 weken worden er 20.000 bevruchtte eieren gelegd zou je zeggen dat ze deze eerste wederopbouw moeten kunnen volbrengen. Dan is slechts 2,5 % besmet.

Giel
Berichten: 11
Lid geworden op: do 05 aug 2010, 21:05
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door Giel » wo 19 mar 2014, 21:04

http://www.bienenkunde.rlp.de/Internet/ ... XF10F330RV
Misschien kan je deze "link" verder helpen!
Groetjes,
Giel

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 19
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Witharen
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door Imkerij Witharen » do 20 mar 2014, 10:44

@ Semar: In mijn eerste regel gaf ik al aan: eerst laten groeien. Nu zeker niet doen!

@ Roelof:
Op een mooie dag tóch even kijken, is het broed goed, geen misvormde bijen? dan niets doen, misschien zoals boven al vermeld enkele weken met BeeVital behandelen.
Daarna een nieuw volk maken met de oude moer, op schone raten, maar pas in mei of begin juni! (niet vergeten wat te voeren !)
Die behandelen met oxaal. (sproeien)
De afvlieger (op oude plaats) met broed en zonder moer broed laten uitlopen en nieuwe moer laten opzetten of invoeren als het broed allemaal is uitgelopen. dan ook met oxaal benevelen.

Nuja, je hebt al goede adviezen genoeg denk ik.
Als het écht niet gaat, help er niets meer tegen.

Jannes

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door Ewout » do 20 mar 2014, 12:48

Imkerij Witharen schreef:De afvlieger (op oude plaats) met broed en zonder moer broed laten uitlopen en nieuwe moer laten opzetten of invoeren als het broed allemaal is uitgelopen. dan ook met oxaal benevelen.
Hier zou ik in dat geval mierenzuur op zetten (tegen die tijd moeten de temperaturen dat wel toelaten). Anders heb je een vergroot risico op vervlieging/herbesmetting tussen het moment dat je de vlieger maakt en het moment dat al het broed is uitgelopen.

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door roelof1945 » do 20 mar 2014, 20:37

Er is en er wordt veel geschreven over de bestrijding van de varroa mijt, ieder imker heeft zijn eigen theorie hierover toch veel nuttige tips om over
na te denken, alle imkers die hier hun mening gaven bedankt.
Waar is het mis gegaan met de bestrijding dan denk ik vorig jaar augustus met een te snelle mierenzuur behandeling want daarna zaten er nog te veel mijten in.
Eind december oxaalzuur gedruppeld toen waren er nog enkele volken waar nog steeds de mijten bleven vallen.
Vanmorgen om 9.30 uur was het 15 graden en heb 2 kasten open gemaakt alle beide 3 ramen broed en geen zieke of misvormde bijen en er was geen darrenbroed
6 ramen waren bezet met bijen deze waren niet stekelig zonder handschoenen en kap ging het goed alleen een beetje rook.
De honingkamer heb ik gewisseld en staat weer boven op de broedkamer de bodems waren door de bijen schoon gemaakt, in de honingkamer heb ik een
nassenheider verdamper geplaatst met 100 ml mierenzuur ben zeer benieuwd hoeveel mijten er vallen het tellen doe ik om de 2 dagen.
Ik ga u regelmatig informeren hoe het verloop is van deze 2 volken.

Vriendelijk groet, Roel

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 19
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Witharen
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door Imkerij Witharen » vr 21 mar 2014, 08:48

Goede tip @ Ewout !!

Ik denk dat iedereen benieuwd is naar het vervolg Roelof!
Zelf denk ik dat de stormachtige ontwikkeling van nu de varoa lijkt te weerstaan.
Blijft waarschijnlijk nodig dat je in het zwermseizoen de volken gaat splitsen en behandelen.
Al eens gekeken naar de film "Bienen haltung in der rotation" ? Heel leerzaam.Te vinden op YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=n1bQ67L5ePg

Heb 'm zelf 2 keer gekeken om het volledig te begrijpen..

Groet,
Jannes

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door Matts Vos » vr 21 mar 2014, 18:55

Ook helemaal bekeken, mijn Duits is niet zo goed maar kon t meeste wel verstaan of begrijpen, iig mooie docu :)

Verstuurd vanaf mijn Samsung Note 3 met Tapatalk.

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door roelof1945 » za 22 mar 2014, 10:23

Zaterdagmorgen om 8.30 uur was ik op de fiets onderweg naar de bijen, het viel mij op dat er veel velden met speenkruid
in het bos staan vorig jaar veel minder waarschijnlijk door de zachte winter.
22-03-2014 De getelde mijten van kast 1: zijn 16 stuks, en kast 2 : waren het er 6 mijten gevallen.
Op de vliegplank lagen larven met DWV dit geeft al aan dat er een behoorlijke hoeveelheid mijten nog in het broed zit.
Vorig seizoen bij geen enkel volk geconstateerd.

Groet, Roel

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door jasper-k » za 22 mar 2014, 23:31

hoi Roel,

larven met DWV weet je dat zeker?
als een larve niet volledig ontwikkeld is zitten de vleugels altijd gekreukeld en lijken beschadigd.
Zie je ook volgroeide bijen voor de kast met echt kleine mislukte vleugels?

Pfoei als het zo is wens ik jou veel sterkte! zware dobber om die er bovenop te krijgen lijkt me!
Met vriendelijke groet, Jasper

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door roelof1945 » zo 23 mar 2014, 11:50

jasper-k schreef:larven met DWV weet je dat zeker?
De larven die ik op de vliegplank zag liggen zitten in de laatste dag van hun popstadium en kunnen door de besmetting niet op eigen kracht uit de cel kruipen.
Deze bijen zijn licht bruin van kleur zijn ook wat kleiner en de vleugels zijn korte stompjes, worden meestal door gezonde bijen opgeruimd.
Probeer de aangetaste volken weer gezond te krijgen wil ze niet verenigen met gezonde volken het is nu afwachten hoe de volken zicht herstellen.

Groet, Roel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 31 gasten