Wanneer de honingkamer erop?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Wanneer de honingkamer erop?

Bericht door frank27 » di 18 mar 2014, 23:51

Hans van der Post. schreef:
frank27 schreef: [..................] En wat is bepalend? De kalender, de grootte van het volk of het begin van een bepaalde dracht?
Dit is bepalend: de kalender de grote van een volk en het begin van de voorjaarsdracht. Als je dit nog maar een keer of helemaal niet hebt meegemaakt krijg je de kriebels van al die imkers die op het forum met veel bravoure schrijven dat ZE de honingkamer hebben opgezet.

Ik kan jou situatie niet inschatten. Imker je in een dorp of stad dan kun je nog wel even wachten ... tenminste als je in midden -of noord Nederland imkert. Ga je naar de wilgen dan zet je de honingkamer op. Je zult zelf moeten inschatten - en gebruik dan de hulp van imkers die al langer bijen houden zij weten uit ervaring wanneer in jou micro gebied de honingkamers kunnen worden geplaatst.

Hans, ik imker ook in Zuid-Holland. Mijn bijen staan aan de rand van de stad met redelijk wat wilg in de buurt, maar ook volkstuintjes en gewone tuinen op korte afstand van de stal. Welk tijdstip houd jij aan voor jouw bijen in regio Leiden?

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Wanneer de honingkamer erop?

Bericht door jasper-k » wo 19 mar 2014, 10:40

ik imker ook in de randstad...
ik probeer geen vaste tijd aan te houden maar kijk naar het weer en de bijtjes...
de komende twee weken is het weer bij ons niet heel best (buienrader verwachting) lage temperaturen (8-10) dus zullen ze veel energie verbruiken om de kachel te laten branden... honing kamer erop? dacht het niet! wintervoorraad er al uit? dacht het niet...

Maar als er bijv. nu voor deze periode goed weer wordt opgegeven met 15+ af en toe een buitje en ik zie dat mijn bijen op meer dan 5 (bij 10) of meer dan 8 (bij 20 ramen) zitten dan wel wintervoer eruit en hk erop!

nu wacht ik nog rustig een paar weekjes!
Met vriendelijke groet, Jasper

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Wanneer de honingkamer erop?

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 24 mar 2014, 08:27

In mijn tuin staat de pruim inmiddels in bloei, de blauwe bes zit er aan te komen en ook andere fruitbomen duren niet lang meer. Ik heb afgelopen zaterdag de honingkamers erop gezet. Voor mijn gevoel erg vroeg (een maand eerder dan vorig jaar), maar als ik naar de bomen kijk moet het kunnen. Nu hopen op wat beter weer.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Wanneer de honingkamer erop?

Bericht door martin b » ma 24 mar 2014, 12:01

Het is altijd lastig om het goede moment te bepalen, wanneer de H bakken er op moeten.
De kleine volken zaten voor ruim 2 weken geleden nog goed in het wintervoer, terwijl de grote me zorgen bate.

Nog nooit meegemaakt dat ze nog maar zo weinig wintervoer hadden, dat komt natuurlijk door het vele broed wat ze aanzet hebben, dat gebeurd is door het weg blijven van een echter winter.

Bij het tillen aan de achterkant waren de groten volken vrij licht, 1 week later, weer gecontroleerd of er geen voerbak op moest. Nee ze hadden goed gehaald en een stuk zware, dan een week iedere, dus voerbak niet nodig.
Afgelopen weekend weer gecontroleerd, de meeste grote volken waren zeer zwaar en dus veel honing gehaald.
Had bij sommige moeite om dat met 1 hand te doen.

Dat plus dat hier in de achterhoek al veel bloeit en het fruit al begint te bloeien was voor mij het teken om de H bakken er op te zetten. Omdat ik de gehele week van huis ben moet ik soms een beetje gokken, het weer zal nu bepalen of het een goede beslissing was.

Tevens zijn de volken nu al extra groot en loopt de natuur enkele weken voor, dat is ook iets wat men niet vergeten moet.
met een groet van martin

mira
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 09:37
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wanneer de honingkamer erop?

Bericht door mira » ma 24 mar 2014, 12:27

Waar is de achterhoek?

Sent from my Lumia 800 using Tapatalk

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Wanneer de honingkamer erop?

Bericht door Matts Vos » ma 24 mar 2014, 12:47

Grofweg het gebied van 25km rondom Doetinchem :)

Verstuurd vanaf mijn Samsung Note 3 met Tapatalk.

woutDR
Berichten: 178
Lid geworden op: za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: Wanneer de honingkamer erop?

Bericht door woutDR » ma 24 mar 2014, 15:13

hier zitten 2 van 3 kasten op 2 volle broedbakken (simplex) en bouwen aan de dekplank
in beide reeds 4 waswafels gehangen en oude ramen eruit gehaald
morgen gaan de Honinzolders erop

verwacht dit jaar snel doppen te zien...

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wanneer de honingkamer erop?

Bericht door Hans van der Post. » di 25 mar 2014, 00:13

frank27 schreef:
Hans, ik imker ook in Zuid-Holland. Mijn bijen staan aan de rand van de stad met redelijk wat wilg in de buurt, maar ook volkstuintjes en gewone tuinen op korte afstand van de stal. Welk tijdstip houd jij aan voor jouw bijen in regio Leiden?
Ik zet de hk op als alle ramen in de broedbak goed zijn bezet en er op zeven ramen uitlopend broed zijn. Ik imker met simplex broedramen die 29 cm hoog zijn (DUHOKA) = du bbelen ho ning ka mer ramen. Er zitten 10 ramen in de broedbak.
!Hans.

woutDR
Berichten: 178
Lid geworden op: za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: Wanneer de honingkamer erop?

Bericht door woutDR » di 25 mar 2014, 13:51

Hans van der Post. schreef:
frank27 schreef:
Hans, ik imker ook in Zuid-Holland. Mijn bijen staan aan de rand van de stad met redelijk wat wilg in de buurt, maar ook volkstuintjes en gewone tuinen op korte afstand van de stal. Welk tijdstip houd jij aan voor jouw bijen in regio Leiden?
Ik zet de hk op als alle ramen in de broedbak goed zijn bezet en er op zeven ramen uitlopend broed zijn. Ik imker met simplex broedramen die 29 cm hoog zijn (DUHOKA) = du bbelen ho ning ka mer ramen. Er zitten 10 ramen in de broedbak.
overwinter jij op 2 simplex broedbakken of op 1 ?
bedoel je dan in 1 boedbak alle ramen goed bezet en 7 ramen uitlopend broed of 2 volle broedbakken met bijen en 7 ramen broed?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wanneer de honingkamer erop?

Bericht door Hans van der Post. » di 25 mar 2014, 16:56

Ik overwinter op één bak de zogenaamde DU HO KA de hoogte van twee simplex honingkamers (29 cm) Hier imker ik het hele jaar mee. Je hoeft maar een bak na te kijken en je hebt een mooi natuurlijk broednest. Als dit nodig is met meerdere spaarkast honingkamers.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten