Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwkast")

Deze rubriek is aangemaakt om van gedachten te wisselen over BD imkeren
Gebruikersavatar
dree
Berichten: 119
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: zeevang
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwka

Bericht door dree » za 05 apr 2014, 20:57

Ewout schreef:Als je het PDF bouwplan aanhoudt, hoef je verder alleen de lengte te wijzigen.

De originele binnenmaat voor de lengte is 790mm, en bestaat uit 22*35+20mm extra ruimte. Voor 13 ramen moet je dus 13*35+20 = 475mm aanhouden.
Met andere woorden: 790-475= 315mm van alle lengte maten aftrekken. Moet lukken lijkt mij :D
Een mooie tekening, die van mij wijkt soms wat af en ik denk dat die pdf van Uwe beter is. Voor hen die de kast niet kennen: In deze tekening is aan beide lange kanten een vlieggat gemaakt, maar het is natuurlijk niet de bedoeling die beide open te laten. Deze optie is bedacht omdat de bodemlade aan de zijkant zit ipv de achterkant. Je kunt dus niet alle kasten naast elkaar plaatsen maar alleen twee aan twee met de lades links en rechts. De kasten staan dus gedraaid tov elkaar maar door de opening aan beide kanten te maken maakt dat niet uit. de openingen op de tekening worden opgevuld met een passende lat van hardhout. In die lat zit een gleuf van 10 mm en dat is het echte vlieggat. In nieuwe modellen zitten ronde vlieggaten op een hogere plek en dat bevalt mij wel want ik heb gemerkt dat de bijen de kast dan waakser verdedigen. Imkers die willen slingeren met deze kast doen aan warmbouw. Het vlieggat zit dan aan een korte kant, daar dus ook het broednest komt. De kans is dan groot dat de achterste ramen alleen honing bevatten (aan koninginnenroosters doen we niet :x ). Raatvernieuwing vindt plaats door aan de kant van het vlieggat een nieuw leeg raam te plaatsen de rest op te schuiven.
groet,
Andreas

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwka

Bericht door FrancA » zo 06 apr 2014, 09:35

dree schreef: Dag Franc,
De ojief is een variant op het driehoekige lat en schijnt nog beter te werken. De ramen zijn te koop bij de reeds genoemde Bodenschatz en ook bij Sco(o)rlewald in Schoorl en zijn ook te koop op de BDimkerdagen in Zeist. mailen naar info@bdimkers.nl is een idee. Ik maak ze zelf maar dat is best veel werk voor raampjes van 2 euro. Bedrading wordt niet gedaan. Bij mij is dat tot nu toe met 1 raam mis gegaan. Als je op een raam horizontaal 3 sate pennen aanbrengt voorkom je dat en kun je prima slingeren of reizen. Warmteverlies gebeurt vooral aan de bovenkant. Daarom zijn deze kasten aan de bovenkant bedekt met een doek die met bijenwas is doordrenkt en daarboven een 18 mm dikke isolerende plaat van pavatex een soort zachtboard.
groet,
Andreas
Bedankt voor de tip Andreas, daar kan ik wat mee.
Ik heb nog enkele vragen:
- Zijn ronde gaten niet bijna een uitnodiging voor muizen om gemakkelijk binnen in de bijenkast te kunnen kruipen? Zou een vlieggatsleuf van ongeveer 7 a 8 mm niet praktischer zijn?
- Heb jij ervaring met de optimale bijenruimte tussen het Varroagaas en de onderkant van de onderste lat van de broedramen? Bij een Segeberger spaarkast is die onderruimte vrij hoog - tbv van uithangen van de bijen? - maar daardoor ontstaat in die onderruimte gemakkelijk uitbouw (wildbouw?) onderaan de onderste broedramen.
Groet,
Franc

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwka

Bericht door Ewout » zo 06 apr 2014, 09:48

FrancA schreef:Heb jij ervaring met de optimale bijenruimte tussen het Varroagaas en de onderkant van de onderste lat van de broedramen? Bij een Segeberger spaarkast is die onderruimte vrij hoog - tbv van uithangen van de bijen? - maar daardoor ontstaat in die onderruimte gemakkelijk uitbouw (wildbouw?) onderaan de onderste broedramen.
Ik vroeg me dat een tijdje geleden ook af en heb dat toen uitgezocht, zie: Hoogte/diepte van de bodem

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwka

Bericht door Samuel Murray » zo 06 apr 2014, 10:42

FrancA schreef:- Zijn ronde gaten niet bijna een uitnodiging voor muizen om gemakkelijk binnen in de bijenkast te kunnen kruipen? Zou een vlieggatsleuf van ongeveer 7 a 8 mm niet praktischer zijn?
Ik lees op een niet-Nederlandse site:
"Mice can get through any hole that will admit the tip of your little finger.
http://warnell.forestry.uga.edu/service ... ?docID=420"

Imkerpedia zei:
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Muizen

Denk je dat je veel last van muizen zullen hebben? Ik maak me meer zorgen over spitsmuizen dan muizen, maar dan vooral in de winter, wanneer de bijen weerloos zijn en die spitsmuis bijen uit de tros plukt. En een spitsmuis is erg klein. Ik heb er geen ervaring mee, dus vraag ik het gewoon.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwka

Bericht door FrancA » zo 06 apr 2014, 11:06

Ewout schreef: Ik vroeg me dat een tijdje geleden ook af en heb dat toen uitgezocht, zie: Hoogte/diepte van de bodem
Dankjewel voor de link! :)

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwka

Bericht door FrancA » zo 06 apr 2014, 11:12

Samuel Murray schreef:
FrancA schreef:- Zijn ronde gaten niet bijna een uitnodiging voor muizen om gemakkelijk binnen in de bijenkast te kunnen kruipen? Zou een vlieggatsleuf van ongeveer 7 a 8 mm niet praktischer zijn?
Ik lees op een niet-Nederlandse site:
"Mice can get through any hole that will admit the tip of your little finger.
Hey Samuel! :)
Hoe dik is jouw topje van je pink?, bij mij ongeveer 10 mm en ik heb geen dikke pink.. :)
Daarom wordt waarschijnlijk ook aangegegeven dat een vliegspleet van 7-8 mm de muizen wel zou tegenhouden.
Samuel Murray schreef: Denk je dat je veel last van muizen zullen hebben?
Er zitten hier muizen in de tuin en voorkomen vind ik in dat geval beter dan achteraf genezen :be8:

Gebruikersavatar
dree
Berichten: 119
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: zeevang
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwka

Bericht door dree » zo 06 apr 2014, 14:32

FrancA schreef:
dree schreef: Dag Franc,
De ojief is een variant op het driehoekige lat en schijnt nog beter te werken. De ramen zijn te koop bij de reeds genoemde Bodenschatz en ook bij Sco(o)rlewald in Schoorl en zijn ook te koop op de BDimkerdagen in Zeist. mailen naar info@bdimkers.nl is een idee. Ik maak ze zelf maar dat is best veel werk voor raampjes van 2 euro. Bedrading wordt niet gedaan. Bij mij is dat tot nu toe met 1 raam mis gegaan. Als je op een raam horizontaal 3 sate pennen aanbrengt voorkom je dat en kun je prima slingeren of reizen. Warmteverlies gebeurt vooral aan de bovenkant. Daarom zijn deze kasten aan de bovenkant bedekt met een doek die met bijenwas is doordrenkt en daarboven een 18 mm dikke isolerende plaat van pavatex een soort zachtboard.
groet,
Andreas
Bedankt voor de tip Andreas, daar kan ik wat mee.
Ik heb nog enkele vragen:
- Zijn ronde gaten niet bijna een uitnodiging voor muizen om gemakkelijk binnen in de bijenkast te kunnen kruipen? Zou een vlieggatsleuf van ongeveer 7 a 8 mm niet praktischer zijn?
- Heb jij ervaring met de optimale bijenruimte tussen het Varroagaas en de onderkant van de onderste lat van de broedramen? Bij een Segeberger spaarkast is die onderruimte vrij hoog - tbv van uithangen van de bijen? - maar daardoor ontstaat in die onderruimte gemakkelijk uitbouw (wildbouw?) onderaan de onderste broedramen.
Groet,
Franc
dag Franc,
-Ik heb tot nu toe geen last gehad van muizen, en ik denk dat dat komt doordat mijn vlieggaten vrij hoog zitten op ruim 20 cm van de onderkant. Tegen de gladde wand van de kast klimmen ze kennelijk niet op. Bij kasten met een lage opening heb ik wel muizenroosters gebruikt. In de winter schroef ik wel een soort doosje tegen de vlieggaten met een opening naar beneden om de koude wind niet rechtstreeks in het nest te laten blazen.
-in de ERB zit ongeveer 5 cm tussen raam en varoagaas. Daardoor kan zich inderdaad een behoorlijke tros vormen onder de ramen. Ik heb nog nooit gezien dat er onder een ERB raam nog wordt doorgebouwd. Ze zijn van zichzelf al erg hoog. Misschien dat ze dat wel gaan doen bij ruimtegebrek, maar ruimtegebrek in een ERB lijkt mij sterk onder Nederlandse omstandigheden. Nu je die uithangende tros noemt: Het is mij opgevallen dat bij volken die bijna zwermen gaan twee uithangtrossen onder de ramen zitten. Ik heb er nooit over gehoord, maar het is wel logisch dat de splitsing van het volk ook op die manier zichtbaar is. Herkent iemand dat?
groet,
Andreas

bijenvrouw
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 29 jul 2016, 18:55
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwkast")

Bericht door bijenvrouw » vr 29 jul 2016, 19:04

Andreas, ik las elders dat je je einraumbeutes zelf bouwt. Ik kan op www alleen de schroeftekening van meliffera vinden. Ik zoek n iets preciezere tekening. Ik wil hout gebruiken en de plankjes op elkaar lijmen. Oftewel : kun jij me aan een preciezere bouwtekening helpen die dan ook voor 21 ramen is... merci. (ieder ander die me daaraan helpen kan is ook welkom :) :be5:

Gebruikersavatar
dree
Berichten: 119
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: zeevang
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwkast")

Bericht door dree » di 16 aug 2016, 20:30

Einraumbeute bouwtips

Alle maten zijn in millimeters

Raam

Buitenmaten:
460 hoog
450 hoogte vanaf het oortje
285 breed
327 breedte toplat
21 lengte oortje
15 Breedte oortje
10 a 12 dikte oortje
7 afstandhouders / paddenstoeltjes tussen de raampjes, zodat de afstand 35 hart op hart wordt. Ik maak ze van deuvels die ik in het hout steek en op 7 mm afzaag

Binnenmaten:
426 hoogte tot ojief/driehoek van toplat
261 breedte
12 dikte latten
28 breedte latten
28x34 toplat

Kast

Binnenmaten:
Van bovenrand naar beneden:
18 hoogte van uitgefreesde rand voor oortjes (de rand is 14 of 15 breed)
489 bovenkant groef van 26x530. Op de uiteinden is een stukje van de groef niet volledig uitgefreesd. In de groef zit een uitneembare lat van hardhout met aan de onderkant een vlieggat van 10 hoog en 130 breed (dit is optioneel, inmiddels gebruikt men vaak meerdere ronde vlieggaten van 30 à 35 op verschillende hoogten, op de korte of de lange kant bij resp. warmbouw of koudbouw)
515 onderkant groef
517 gefreesde groef voor gaasbodem, 6 breed, 10 diep (ik doe 3 breed, 7 diep)
547 gefreesde groef voor plastic bodemplaat 6 breed, 10 diep
585 hoogte totaal
301 breed
790 lengte (geschikt voor 22 ramen. Korter kan natuurlijk ook, reken echter niet met 35 x … anders kom je 3.5 mm bijenruimte tekort en bovendien heb je ook wat ruimte nodig om met ramen te schuiven)

De enige maten die precies moeten kloppen zijn de binnenmaat van de kast van 301 en de breedtemaat van het raam van 285.
Ik maak de kast van plankjes van 98x25. De onderstaande maten gaan uit van 25 plankdikte
Door er 6 te verlijmen wordt de kast 588 hoog.
De verbinding tussen de korte en lange kanten worden gemaakt door tandverbinding die ik hier en daar versterkt met een rvs schroef.
Deze tandverbinding ontstaat door voor de korte kanten afwisselend plankjes van resp. 351 en 301 te verlijmen en voor de lange kanten resp. 790 en 840. Let erop dat het plankje / de opening voor het gaas en bodem plaat 351 is en niet vastgelijmd wordt.
Als lijm moet een D4 houtlijm gebruikt worden. D3 is niet geschikt voor buiten. Ik gebruik een tweecomponentenlijm van Ivana (frencken) D4 2K met als 2e component een blauwkleurige harder met als belangrijkste stof aluminium. Bij uitharding in de goede verhouding kan dit geen kwaad (volgens een scheikundige). Een bruislijm bevat wel kwalijke stoffen. Ik heb een keer een kast gemaakt zonder lijm en schroeven, maar dat is een ingewikkelder verhaal.

Gebruikersavatar
dree
Berichten: 119
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: zeevang
Contacteer:

Re: Korte einraumbeute (a.k.a. antroposofische "natuurbouwkast")

Bericht door dree » di 16 aug 2016, 20:40



Hoi bijenvrouw,

Het lukt mij niet om de tekening te plaatsen in een reactie. Mail anders naar avandiepen@barlaeus.nl, dan stuur ik je de tekening via de mail. Misschien ben jij handiger dan ik en kun jij daarna de tekening wel op het forum plaatsen. Ik ben overigens gestopt met de bijtjes want er is bij mij in de polder te weinig dracht.

Groetjes,

Dree

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten