Simplex kasten?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
angiem08
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 11 apr 2014, 18:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Simplex kasten?

Bericht door angiem08 » vr 09 mei 2014, 19:45

Beste forumleden,

Ik ben een beginnende imker en op zoek naar materiaal. Bijenkasten zijn best duur en ik zoek het internet regelmatig af naar koopjes.
Regelmatig kom ik simplex kasten tegen die te koop zijn. Vanuit mijn vereniging gebruiken ze de 'segeberger' kasten.
Mijn vraag is: zijn simplex kasten goede kasten voor beginnende imkers?

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Simplex kasten?

Bericht door FerryB » vr 09 mei 2014, 20:38

Segeberger is ook Simplex formaat.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Simplex kasten?

Bericht door Hans van der Post. » vr 09 mei 2014, 21:35

Ja, de simplex kast is goed. Maar heb je het dan over de dubbelwandige kast? die bestaat namelijk uit een binnen -en buitenbak dit betekent meer winteropslag ruimte van niet gebruikt materiaal.
Hier een voorbeeld van op marktplaats te koop aangeboden kasten.
Daarvan is de binnenkast van hout en de buitenkast van betonplex. Dus een loodzware kast.
!Hans.

angiem08
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 11 apr 2014, 18:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Simplex kasten?

Bericht door angiem08 » za 10 mei 2014, 11:41

Hey Hans,

Thanks voor je bericht. Het gaat idd om dezelfde type simplexkasten. Ik had er rekening meegehouden dat ze zwaar zouden zijn maar loodzwaar voor een vrouw van zo'n 65 kilo is het misschien wel beter om er van af te zien?!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Simplex kasten?

Bericht door Hans van der Post. » za 10 mei 2014, 12:21

Koop een houten kast van redceder gaat een levenlang mee. (spaarkast)
Ben in middels genezen van de kunststofkasten die nog lichter zijn maar kwetsbaar.
!Hans.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Simplex kasten?

Bericht door Samuel Murray » za 10 mei 2014, 15:59

Hans van der Post. schreef:Hier een voorbeeld van op marktplaats te koop aangeboden kasten. Daarvan is de binnenkast van hout en de buitenkast van betonplex. Dus een loodzware kast.
Als de buitenkant van betonplex is, is alleen de buitenkant zwaar. De binnenkasten zijn gemaakt van dunne hout (vaak triplex of multiplex) en zijn zeer licht. In dat opzicht is een simplex kast mischien een goed idee voor een imker die niet zware kasten willen tillen (behalwe bij het verschuiven van de kast, maar dat doe je niet alleen).

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Simplex kasten?

Bericht door de vos roger » za 10 mei 2014, 22:47

Toch altijd goed oppassen met tweedehands kasten, je weet soms niet wat je in huis haalt.
Als iemand gestopt is met bijenhouden omdat zijn bijen dood zijn,kan dat door allerlei oorzaken zijn en kan die kast allerlei sporen of virussen bevatten.
Denk maar eens aan Amerikaans vuilbroed, deze sporen gaan tientallen jaren mee, en worden pas vernietigd vanaf 200 graden warmte.
Hier bij ons in Vlaanderen zijn momenteel verschillende haarden van AV ontdekt .
Alles moet dan verbrand worden, zowel bijen als kasten om alle sporen te vernietigen.
roger

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Simplex kasten?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 11 mei 2014, 10:16

Hier bij ons in Vlaanderen zijn momenteel verschillende haarden van AV ontdekt .
Alles moet dan verbrand worden, zowel bijen als kasten om alle sporen te vernietigen.

He Roger,

Ik heb er van gehoord en ik dacht dat er maar 1 haard was?
Niettemin voel ik me door je opmerking aangesproken. Ik koop zo nu en dan nl. tweedehands materialen.
Ik vind AVB tamelijk ongrijpbaar voor de gewone imker. Het is visueel moeilijk te herkennen. Screening is niet verplicht en/of zeer duur en dus voor de meeste imkers niet haalbaar. De meeste gevallen worden door een verplichte screening aan het licht gebracht tijdens koninginneteelt.
Mijn gevoel gezegd dat de kans op besmetting via materiaal zeer klein is. De kans is dus vooral theoretisch. Al was het maar om het simpele feit dat ik nog nooit gegevens heb gezien die besmetting van dergelijke ziektes op bijenmateriaal hebben gekwantificeerd.

gr.

ps ik heb nog 1 buckfastmoer van je over en die is uitgegroeid tot een zachtaardig volk :) .
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Simplex kasten?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 11 mei 2014, 10:17

Hier bij ons in Vlaanderen zijn momenteel verschillende haarden van AV ontdekt .
Alles moet dan verbrand worden, zowel bijen als kasten om alle sporen te vernietigen.

He Roger,

Ik heb er van gehoord en ik dacht dat er maar 1 haard was?
Niettemin voel ik me door je opmerking aangesproken. Ik koop zo nu en dan nl. tweedehands materialen.
Ik vind AVB tamelijk ongrijpbaar voor de gewone imker. Het is visueel moeilijk te herkennen. Screening is niet verplicht en/of zeer duur en dus voor de meeste imkers niet haalbaar. De meeste gevallen worden door een verplichte screening aan het licht gebracht tijdens koninginneteelt.
Mijn gevoel zegt dat de kans op besmetting via materiaal zeer klein is. De kans is vooral theoretisch. Al was het maar om het simpele feit dat ik nog nooit gegevens heb gezien die besmetting van dergelijke ziektes op bijenmateriaal hebben gekwantificeerd.

gr.

ps ik heb nog 1 buckfastmoer van je over en die is uitgegroeid tot een zachtaardig volk :) .
JP

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Simplex kasten?

Bericht door de vos roger » zo 11 mei 2014, 10:59

Jelte Pieter, hierbij zijn er vaststellingen gedaan in
Diest, Berlaar, Crupet, Ciny, Eksaarde, Geraardsbergen, ... het Amerikaans vuilbroed lijkt serieus de kop op te steken.
Ik zie dat jij daar nogal lichtjes overgaat als je zegt dat de kans op besmetting via materiaal zeer klein is.
Als assistent in de bijenteelt heb ik meerdere cursussen gevolgd over bijenziekten, en ik kan je zeggen dat AV kan vergeleken worden met een landbouwer met varkens die met de varkenspest zit, ook daar moeten alle dieren verbrand worden, en de besmetting kan zich heel vlug verspreiden net zoals bij AV . De sporen ervan zijn moeilijk uit te roeien of te vernietigen op bijenmateriaal.
groetjes uit Vlaanderen
roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten