Welke stro soorten voor korven

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Welke stro soorten voor korven

Bericht door roelof1945 » ma 22 dec 2014, 17:14

Tinus schijft : spelt stro is niet zo geschikt voor vlechten, stro neemt te weinig vocht op.
Is het belangrijk dat stro vocht opneemt of gaat het om de isolatiewaarde, de bijen kitten de binnenkant van de korf af met propolis zo dat het condenswater
naar beneden druppelt.
Rogge stro is vrij lang dit vlecht makkelijker, andere soorten granen zijn korter maar kunnen wel gebruikt worden.
Zo vlecht ik ook met vlas deze korven zijn sterk en gaan vele jaren mee dan is pijpenstro iets minder sterk maar vlecht weer makkelijker.
Wat belangrijk kan zijn bij verschillende soorten stro is de isolatie waarde en de duurzaamheid.

Gr. Roel

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Welke stro soorten voor korven

Bericht door m.kolsters. » ma 22 dec 2014, 17:36

Toch wil ik hier wel aan toevoegen dat de koeien de paarden en varkens vroeger op rogge stro moesten liggen,
om dat dit langer mee ging en de dieren beter droog lagen.
Maar je kan wel met alle stro vlechten, en wat het beste is is rogge omdat het harder is.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Welke stro soorten voor korven

Bericht door Hans van der Post. » ma 22 dec 2014, 17:49

Aanvulling, de "knopen" van het roggestro zitten dicht aan de onderkant van de halm bij elkaar. Daardoor minder kwetsbaar.(breken)
Er wordt in het verleden niet anders over roggestro geschreven/gesproken.
!Hans.

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Welke stro soorten voor korven

Bericht door roelof1945 » di 23 dec 2014, 20:51

[quote="m.kolsters."]Maar je kan wel met alle stro vlechten, en wat het beste is is rogge omdat het harder is.

Rogge wordt verbouwd op zand en dalgronden de gemende boerenbedrijven gebruiken hun eigen stro voor de dieren dit was meestal roggestro, kleiboeren
verbouwden meestal gerst en tarwe hiervan gebruiken zo ook hun eigen stro, wat de voor en nadelen zijn van het gebruik vraag het de boeren.
Afgelopen herfst heb ik heb rogge geoogst met een half rond mes dit ging prima maar het steeds bukken viel niet mee, toch 8 schoven gebonden.
Hans had het over meerdere knopen in de steel dat klopt er zat veel blad aan, de schoven of bundels heb ik in de zon gezet om te drogen iedere dag
had ik veel mussen op visite na 3 weken was het zaad op en heb ik het blad van de stelen geharkt dit was een hele klus omdat het blad erg taai was.
2 Strokorven zijn bijna klaar en worden volgend jaar bevolkt met bijen, de volgende korven worden van vlas gemaakt deze zijn zeer stevig en gaan volgens mij
heel lang mee, hoe lang een korf van stro functioneel is weet ik niet hangt ook af van waar deze staat.
Misschien dat er imkers zijn die ervaring hebben met korven van vlas ik hoor het graag.

Gr. Roel

Thijs Corporaal
Berichten: 106
Lid geworden op: zo 03 aug 2008, 15:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Welke stro soorten voor korven

Bericht door Thijs Corporaal » di 23 dec 2014, 22:11

Hoi Roelof.
Dors jij de rogge niet? kun je het toch een volgend jaar weer zaaien,en anders aan de kippen voeren.Ik ga de laatste jaren naar een oogstdag bij de molen waar het een traditie is om alles wat van het land komt te oogsten en het wordt gebruikt om er oa brood van te bakken.Ik dors daar met de vlegel is net als korf vlechten, ook een oud beroep en past goed bij elkaar.
Vriendelijke groet Thijs :hive:

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Welke stro soorten voor korven

Bericht door Bart de Coo » di 23 dec 2014, 23:29

Waar en wanneer is die oogstdag, Thijs? Dat wil ik graag weten, want zo kom je nog eens aan je stro. :dance:

Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Welke stro soorten voor korven

Bericht door Hans van der Post. » wo 24 dec 2014, 00:52

Thijs Corporaal schreef:Hoi Roelof.
Dors jij de rogge niet? kun je het toch een volgend jaar weer zaaien,en anders aan de kippen voeren.Ik ga de laatste jaren naar een oogstdag bij de molen waar het een traditie is om alles wat van het land komt te oogsten en het wordt gebruikt om er oa brood van te bakken. Ik dors daar met de vlegel is net als korf vlechten, ook een oud beroep en past goed bij elkaar.
Vriendelijke groet Thijs :hive:
Tijs dit vraagt om een Film!!! Dit is leuk voor de toekomst: zaaien, groeien, oogsten, vlechten. Doen Thijs!
Leuk voor het lustrum bijenhouden.nl :violin:
!Hans.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Welke stro soorten voor korven

Bericht door semar » wo 24 dec 2014, 08:55

ik heb altijd begrepen dat je ongedorst sto moest gebruiken?
omdat gedorst te snel breekt tijdens het vlechten?

wie het weet mag het zeggen?

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Welke stro soorten voor korven

Bericht door m.kolsters. » wo 24 dec 2014, 11:35

Ook hier wat aan toe voegen, het stro wordt gedorsen maar alleen de aren worden gehekeld ( met de koppen in de hekel ) zo dat het graan er uit is.
Het maaien met de zeis met het paard en met de zelfbinder en tractor.
De dors dagen in Vessem Gem. Eersel zijn de eerste week van augustus daar wordt gemaaid gedorst en trekker trek en je kan dan het stro ook nog kopen.
Tinus Kolsters

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Welke stro soorten voor korven

Bericht door Primus » wo 24 dec 2014, 11:51

Even wat bijvoegen aan de uitleg van Tinus. Wie weet er nog wat een "Hekel" is? Bijna niemand. IK zal het uitleggen dat is een eigenlijk een kast waarin tegen hoge snelheid een horizontale Trommel met daarop allemaal pennen staan draait . De Schoven worden dat even met de aren op die trommel gestoken en daardoor vliegt het graan eruit. Later werden dat kleine dorsmachine waar de hele schoof in gestoken werd en het stro daarna weer opgebonden werd.
Helaas is dit allemaal uit de tijd van toen en ken ik het nog van in mijn prille jeugd op de boerderij.
Een "Hekel is dus eigelijk de eerste dorsmachine na de vlegel.

Met vriendelijke groeten en een Fijne kerst voor allen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten