Welke stro soorten voor korven

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Welke stro soorten voor korven

Bericht door Hans van der Post. » di 30 dec 2014, 10:10

r0bpl0mp schreef:Sint Jans rogge, [................]
Wat erg belangrijk is voor goed vlechtstro is dat de rogge "groen" gesneden wordt. Zoals dat vroeger noodzakelijk was: maaien en op schoven laten drogen op het land. De kafjes droogden dan rond de graankorrels in en hielden het zaad vast zodat het in schoven naar de boerderij gebracht kon worden. Zonder dat het graan eruit viel. Later (in de winter) werd het graan dan op het deel gedorst. Daar komen ook de korvenvlechters kijken want het stro dat groen geoogst is (op schoven op het land gezet) blijft vezelachtig en behoud zijn stevigheid. Graan dat met een combine veel later ("geel") geoogst, geeft stro dat afgestorven is: droog en breekbaar. Totaal ongeschikt om te vlechten.
Daarnaast is lang stro tegenwoordig ongewenst in verband met het legeren van het graan. Voor goed vlechtstro zijn rassen met langstro noodzakelijk dat groen geoogst is. Dat zijn vaak oudere rassen. Of dat Sint Jans rogge is wordt betwijfeld. Sint Jans rogge wordt door sommigen meer als een teeltmethode beschouwd dan een ras. De methode heeft weinig te maken met goed vlechtstro. Zoals gezegd: groen oogsten en een ras dat lang stro levert is het belangrijkst.
Rob nog een vraagje: dit groen geoogste stro wordt dit bij het drogen geel?
!Hans.

r0bpl0mp
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 12:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Welke stro soorten voor korven

Bericht door r0bpl0mp » di 30 dec 2014, 15:01

Groen oogsten is misschien overdreven. Misschien is "levend" wel een betere term. In ieder geval niet dood, geel en droog. Dan breken de vezels al af. Het groen gesneden stro wordt wel geel maar de vezels blijven veel beter intact.

J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: Welke stro soorten voor korven

Bericht door J.R. » di 30 dec 2014, 15:44

De reden dat ik het zelf verbouw heeft alles te maken met de oogsttijd.
Normaal wordt het te rijp geoogst, dat kan ik nu zelf uitproberen wanneer het klaar is

Jan

ndj
Berichten: 209
Lid geworden op: za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Welke stro soorten voor korven

Bericht door ndj » di 30 dec 2014, 15:44

Het mooiste is, als het graan niet machinaal gedorst is. Met een vlegel gedorst krijgt men het mooiste stro om te vlechten, daar de stengel niet wordt gekneusd .

Ooit heeft mijn vader en hoekje tarwe gezet om eendenkorven van het stro te maken. Het graan ging naar de kippen. Iedereen blij.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Welke stro soorten voor korven

Bericht door m.kolsters. » di 30 dec 2014, 16:22

Waarom groen of half rijp stro, ik gebruik stro dat een jaar of twee jaar binnen gelegen heeft en dat werkt perfect.
En moet je nog een dors vlegel hebben , die heb ik ook nog maar na een uur werken met dat ding wil ik je nog wel eens horen.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Welke stro soorten voor korven

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 31 dec 2014, 10:59

Paar korte zaken wil ik nog graag toevegoegen.
Die biezen (waarvan Tinus liever niet de naam van wil weten, maar ikke liever wel) is Juncus effussus, Pitrus. Overigens kun je met veel meer biezensoorten vlechten (zoals ook al opgemerkt in deze rubriek).
Pitrus is het meest algemene en hardnekkige onkruid dat er maar bestaat in natuurlijk beheerd boerenland. Met name natte weilanden staan er vol mee. Op dit moment hoef ik maar even uit het raam te kijken (Friesland) en de sloot staat er vol mee. Het is eigenlijk gek dat pitrus zo weinig toepassingen kent, terwijl het zo algemeen of gemakkelijk te kweken is.
Ik zou dolgraag eens eens een natuurkorf willen vlechten van enkel pitrus en wilgentenen. Een "lage landenkorf". Je moet dan de pitrus oogsten eind agustus, begin spetmber. De stengels zijn dan enkel groen. Nu in de winter hebben ze bruine brosse puntjes.
Dat een biezen korf lichter is dan een stroen korf geloof ik wel. Er zit minder droge stof in biezen. De buitenste rand van de biezenstengel is nl tamelijk dun en de binnkant is opgevuld met flinterdunne lichtgewicht mouse (merg).

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Welke stro soorten voor korven

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 31 dec 2014, 11:36

Vezelhennep heet CANNABIS SATIVA, Hoge planten tot 3 meter hoog (zoals in afgelopen
zomer). Wordt voor vezels en zaad gekweekt (en tegenwoordig als geschikt gewas
om de drijfmestberg kwijt te raken). Vroeger werd het in Nederland meer gekweekt
dan tegenwoordig.Ook als achtergrond in bloemperken. Soms komt de plant
verwilderd voor. Het zaad wordt wordt als vogelvoer veel toegepast,
en de vezel tot touw verwerkt.( en tegenwoordig door HAMP FlAX in Oude Pekela tot warmte-isolatiemateriaal. vandaar geschikt voor korven ?) B3
P.S. (Het zaad zit in strooivoer voor onze wildzangvogels in de winter, die
vandaag ingezet heeft, Bewaar een beetje zaad voor de tuin. Dan kun je genieten.
Niet van de hasj , want de vezelhennep maakt dat verderfelijk spul niet, maar
wel van de prachtige gestalte, Je moet wel niet bang zijn dat je de politie op je dak
krijgt, gewaarschuwd door de buren, die je aanzien voor... enz.
Westerse toeristen die Oost-Groningen bezoeken weten soms niet hoe ze het hebben
als ze langs de fraaie hennepvelden fietsen)
(Alles wat niet tussen haakjes staat heb ik overgenomen uit de Flora van Heimans,
Heinsius en Thijsse. In dit boek schrijven de 3 heren een staaltje van wat zij noemen
galgehumor: met hennepen halsband wordt de stro..p bedoeld, Zo zijn we terug bij stro,
hennepstro wel te verstaan. Ik ga het uitproberen om korven te vlechten.)
Korte reactie op een van jouw meesterlijke bijdrages (interesseert mij niet wat de hoofredactuer van dit forum hiervan vindt).
Geteelde hennep bevat wel degelijk THC, maar in veel mindere mate. Willen boeren dit telen dan zijn zij verplicht om een staal te laten nemen van hun gewas om het lage gehalte aan THC aan te tonen.
Verder zou hennep wel eens goed kunnnen werken als korfmateriaal. Niet zo zeer om de warmtehuishouding maar wel om de vochtregulerende eigenchappen. Het schijnt namelijk steengoed te zijn in het opnemen en weer afgeven van vocht. Minder beschimmeling van de raten?? Door de lengte van de stengels zou het iedeale spleut kunnen opleveren?

PS In Fryslan hebben de bijenvolken het momenteel zwaar te verduren van enorme carbidkanonnen :D . Het hele huis trilt ervan.
PSS http://www.wervel.be/kemp-themas-121/14 ... -bouwmarkt
JP

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Welke stro soorten voor korven

Bericht door roelof1945 » za 03 jan 2015, 15:54

De laatste hand gelegd met een korf van pijpenstro, de binnenmaten d=40 cm en de hoogte 45 de dikte van de wrongen 28 mm.
De korf zit stevig in elkaar alleen het vlieggat afwerken is nog geen succes.
Het spijlen ga ik in het voorjaar doen, zodra de eerste zwermen afvliegen staat de korf klaar voor gebruik.

Gr. Roel
Bijlagen
canon 001.JPG

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Welke stro soorten voor korven

Bericht door m.kolsters. » za 03 jan 2015, 16:16

Hij is geweldig :o
Het vlieg gat afwerken doe je met de vlecht band tegen elkaar aan en rondom.
Het spijlen denk er wel aan dat er 3 spijlen boven in tegen de top en dat deze driehoekig moeten zijn en als het kan gedompeld in was en
warm of koud broed volgende kruislings er onder en dan nog een keer er kruislings er onder.
Tinus Kolsters

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Welke stro soorten voor korven

Bericht door roelof1945 » za 03 jan 2015, 20:24

IK zal je raad ter harte nemen, bij de bevolkte korven zitten er te weinig in daar kan niks meer aan doen.
De korven staan op een vast plek doordat ik er niet mee reis blijft de raat wel in takt.
De 4 nieuwe korven worden beter gespijld en in koud bouw.

Gr. Roel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten