Bijen ,Bloemen of Bestuiving 2015

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen ,Bloemen of Bestuiving 2015

Bericht door Jaap v.Popering » ma 20 jul 2015, 18:29

Met het uitdraaien bedoel ik het sorteren op soortelijk gewicht . Eerst wordt het zaad gezeefd ( sortering op grootte ) en dan over de windmolen .

Met het bevliegen van bloemgewassen bedoel ik dat er planten zijn welke vanzelf bestoven worden , zelfs voor het openen van de bloemknop , waarvan je diverse kleuren naast elkaar zaait en de kleuren niet vermengen .
Dan denk ik aan , Erwten , boontjes , Maarts viooltje , Teunisbloem , Violieren .

Bij de paprika heb je het over de vrucht en niet over het zaad .

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijen ,Bloemen of Bestuiving 2015

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 20 jul 2015, 20:24

Bij de paprika heb je het over de vrucht en niet over het zaad.
Insectenbestuiving zou het aantal zaden in paprika verhogen. Voor bloemgewassen een must, voor groentes minder gewenst.

gr.
JP

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen ,Bloemen of Bestuiving 2015

Bericht door Jaap v.Popering » ma 20 jul 2015, 21:06

http://www.plantaardig.com/groenteninfo ... vruchting/

Veel mensen vragen zich af hoe het komt dat de bloempjes van de pepers of paprika’s afgestoten worden.
Misschien heb je het ook wel eens gezien: het bloemsteeltje wordt geel, de bloemblaadjes verdrogen en na een paar dagen valt het bloempje van de plant. Een slechte bestuiving kan niet de oorzaak zijn, paprika is namelijk een zelfbestuiver.
Omdat paprika een zelfbestuiver is moet het stuifmeel niet verplaatst worden naar een andere bloem. Het is voldoende als het stuifmeel loskomt en op de stamper van dezelfde bloem valt. Bij paprika gaat dit veel vlotter dan bij tomaat. De meeldraden omsluiten als het ware de stamper van de bloem waardoor het stuifmeel heel gemakkelijk op de stempel terecht komt. Daarom is trillen bij paprika of pepers niet nodig.
De oorzaak van bloemrui is dus te zoeken bij een slechte bevruchting, niet bij een slechte bestuiving. einde citaat

Verder voor bloem en groentezaden kan ik je het boekje ; Bestuiving Land en Tuinbouwgewassen door Honingbijen "aanraden met name pag 19 en 20 .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijen ,Bloemen of Bestuiving 2015

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 20 jul 2015, 23:59

Beste Jaap,

je moet niet ALLES geloven wat er op bepaalde sites en boekjes staat geschreven.
Paprika is facultatief zelfbestuivend. De plant kan worden ingedeeld in een intermediaire groep tussen (volledig) zelfbestuivend en kruisbestuivend. Kruisbestuivingen tussen en binnen de soort zouden kunnen oplopen tot en met 70% (of nog hoger).
Insecten zijn voor die kruisbestuiving erg belangrijk. Al met al kunnen insecten (bijen) dus bijdragen tot een verhoogde opbrengst bij een facultatief zelfbestuivend gewas. Ook is er nog een effect van hybride/ondersoort/ras. De vele nieuwe rassen en hybrides kunnen verschillen van elkaar in de mate van zelfbestuiving.

gr.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op di 21 jul 2015, 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen ,Bloemen of Bestuiving 2015

Bericht door Jaap v.Popering » di 21 jul 2015, 07:47

Jelte Pieter Dijkstra schreef:. Voor bloemgewassen een must, voor groentes minder gewenst.

gr.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen ,Bloemen of Bestuiving 2015

Bericht door Jaap v.Popering » di 21 jul 2015, 07:50

Jelte Pieter Dijkstra schreef:. Voor bloemgewassen een must, voor groentes minder gewenst.

gr.
Ik weet natuurlijk niets over jou ervaringen , maar ik heb deze al vele jaren en schrijf wat uit ervaring . De boekjes zijn een leidraad voor imkers met wat minder ervaring , en raad je aan om wat nader onderzoek doen .
Ook over de paprika . De meeste telers plaatsen bijen om hun werknemers tegen pollenallegie te beschermen .

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijen ,Bloemen of Bestuiving 2015

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 21 jul 2015, 08:35

Jaap, je hebt überhaupt meer ervaring. Je hebt al bijen sinds 1960! Ik nog maar sinds 1998 :wink: .
Niettemin, tussen de boekjes en praktijk zit vaak een wereld van verschil in. Bestuiving moet je doen.

Wat betreft de paprika, ik heb ooit verschillende paprikatelers benaderd, maar geen teler die bijen er bij neerzet vanwege de pollenallergie (alhoewel dit de allergie zou kunnen verminderen). Ik denk dat ze eerder een allergische medewerker vervangen? Bijen op paprika is passe, zo lijkt het. De zaadzetting in de plant zou erdoor verhogen, wat minder gewenst is. Voor behaalde rassen met moeilijke zetting (en deze problemen spelen heb ik van meerdere telers gehoord) zou bestuiving wellicht de zetting verbeteren. Maar men kiest liever voor hommels. Jammer.
JP

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen ,Bloemen of Bestuiving 2015

Bericht door Jaap v.Popering » za 25 jul 2015, 21:34

De volgende bloem welke ik wil laten zien heet : Impatiens walleriana ( Vlijtig liesje )
De bestuiving verloopt bij het ene soort wat moeilijker dan bij de andere .Hij bloeit eerst manlijk en dan vrouwelijk ,duidelijk is te zien dat zij met haar kop met het stuifmeel in aanraking komt en op deze wijze de bestuiving tot stand komt .
Deze planten worden al zo,n 35 jaar hier onder glas geteeld . In de begin periode zijn er zelfs nog bestuivings-onderzoeken
door de "Ambrosius hoeve " verricht omdat deze niet naar tevredenheid van de telers was .Het bleek dat bij sommige kleuren de nectarspiegel te laag stond voor de honingbij .
vl,liesje.jpg
Een van de planten waarvan men ervaart dat de bijen een 100 % rendement geven . Geen bijenbezoek ....Geen zaad .
Zij worden zowel op nectar als stuifmeel bevlogen .
vl,liesje2 .jpg

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen ,Bloemen of Bestuiving 2015

Bericht door Hans van der Post. » za 25 jul 2015, 23:06

Jaap v.Popering schreef: [............]Deze planten worden al zo,n 35 jaar hier onder glas geteeld . In de begin periode zijn er zelfs nog bestuivings-onderzoeken door de "Ambrosius hoeve " verricht omdat deze niet naar tevredenheid van de telers was .Het bleek dat bij sommige kleuren de nectarspiegel te laag stond voor de honingbij.
Jaap hoe is die nectarspiegel verbeterd? meer watergeven?
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen ,Bloemen of Bestuiving 2015

Bericht door Jaap v.Popering » zo 26 jul 2015, 08:45

Meer water geven gaat bij dit gewas niet "Hans . Op de foto is te zien dat het gewas zo zwaar is dat het opgebonden wordt omdat het anders allemaal omvalt en de onderste lagen schimmel op komt en het gewas inclusief zaad verloren gaat .
Waarschijnlijk is men bij deze teruggegaan in de selectie . Ook nu nog zijn er bepaalde nummers ( alles heeft een nummer ) welke veel minder bevlogen worden .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten