Bijen ,Bloemen of Bestuiving 2015

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen ,Bloemen of Bestuiving 2015

Bericht door Jaap v.Popering » zo 26 jul 2015, 21:24

Wij blijven nog even in dezelfde ruimte en dan zien wij hier meerdere soorten "sla " Deze is vrijwel uitgebloeid en is een zelfbestuiver
Dit is wel de gewone sla . Wanneer je in een hotel op je bord tussen de bladeren kijkt zal je zien dat daar "rucola "doorheen is gemengd
wat eigenlijk geen sla is maar een koolsoort , die heeft weer wel bestuiving nodig .
sla .jpg
Dan zien wij andijvie deze dient weer wel bestoven te worden



Duidelijk te zien dat zij erg haar best gedaan heeft , zij zit onder het stuifmeel .
andijvie2.jpg
Bijlagen
andijvie.jpg

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen ,Bloemen of Bestuiving 2015

Bericht door Jaap v.Popering » za 01 aug 2015, 21:41

Met enige regelmaat zie je een vraag voorbij komen over welke plant bij een bepaalde kleur stuifmeel behoort .
Om dit met enige zekerheid te kunnen vertellen is het noodzakelijk om de korrel onder de microscoop bestuderen .

Vandaag zag ik op drie verschillende drachtvelden de bijen wit stuifmeel verzamelen .

Liatris.
Liatris.jpg
Dracocephalum
Dracocephalum.jpg
Heracleum.
132-Heracleum .jpg

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen ,Bloemen of Bestuiving 2015

Bericht door Jaap v.Popering » wo 05 aug 2015, 16:33

Tot besluit van deze serie heb ik vandaag enkele foto's in mijn omgeving gemaakt en zal er enkele plaatsen .
een.jpg
De paarse aan de voorzijde is ; Liatris " de gele in de verte zijn teunisbloemen .
twee.jpg
De eerste twee zijn opnames in een polder op welke mijn volken zeker zullen foerageren ,de grootste afstand is niet verder dan anderhalve kilometer .

De volgende twee is een proefveld/toonveld van een zaad firma welke hier hun bloemen aan de handel tonen wat hun zaad aan bloemen voort kan brengen , en is niet verder dan 500 meter van mijn stal verwijderd .
drie.jpg
vier.jpg
Wie nu denkt dat ik wat dracht betreft in het landje van belofte leef :think: heeft het mis .
Ik heb in de lente wat volken verkocht , en zo'n twintig overgehouden om wat Honing van te oogsten .
De grote droogte en de harde wind hebben ons parten gepeeld :think: :think: en de opbrengst van deze volken samen is totaal
minder dan 100 KG .

Bedankt voor de aandacht . :violin: Klik even op de foto's om deze wat te vergroten .

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Bijen ,Bloemen of Bestuiving 2015

Bericht door maartenkleijne » wo 05 aug 2015, 17:37

"Tot besluit van deze serie heb ik vandaag enkele foto's in mijn omgeving gemaakt en zal er enkele plaatsen ."
Dit klinkt als of het voor 2015 hiermee klaar is.
Tijd om nog eens de benadrukken hoe waardevol dit voor mij is, en de hoop uit te spreken dat er vervolg in het verschiet zit.
gr,
m

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijen ,Bloemen of Bestuiving 2015

Bericht door Hans van der Post. » wo 05 aug 2015, 21:59

Dank Jaap voor de mooie foto serie die je in dit seizoen over drachtplanten hebt gemaakt. :clap: :clap:
Je hebt de forumleden weer een inkijkje gegeven over het wel en wee van de bloemen waar "onze" bijen hun voedsel halen.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten