Propolisvraag

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Ellen
Berichten: 1
Lid geworden op: do 03 sep 2015, 22:38
Imker sinds: niet
Aantal volken: 0
Contacteer:

Propolisvraag

Bericht door Ellen » do 03 sep 2015, 22:52

Van een vriend heb ik klonten propolis gekregen. Vers uit de kast, dus met was, wat stof. Ik ben nu bezig de propolis te scheiden van de was door het te verhitten tot max 90 graden, langzaam te laten afkoelen zodat de propolis als onderste laag en de was als bovenste laag stolt. Nu wil ik een tinctuur maken van de propolis, iemand een idee hoe ik nu te werk moet gaan en hoe ik de propolis schoonzeef.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Propolisvraag

Bericht door Hans van der Post. » vr 04 sep 2015, 00:25

Ellen als je - tinctuur - bij de zoekfunctie rechts boven intikt krijg je te lezen wat je over de propolistinctuur wilt weten.
!Hans.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Propolisvraag

Bericht door Ewout » zo 20 sep 2015, 17:59

Hallo Ellen,
Als je de propolis verhit, gaan er veel werkzame stoffen verloren. Je kunt daarom beter de propolis in alcohol oplossen en daarna de oplossing door een koffiefilter gieten. Was en stuifmeel lossen niet op in alcohol, waardoor deze achterblijft als residu. Wat je overhoudt is zuivere propolis in alcohol.
Gebruik 70% alcohol (of verdun 96% naar 70%), zodat je ook de wateroplosbare stoffen in je tinctuur krijgt. Gewoon in een honingpotje gedurende een paar weken af en toe schudden.

Succes!
Ewout

jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Propolisvraag

Bericht door jaap » do 14 dec 2017, 20:31

goeden avond even een vraagje over propolis verdampen.er is in de handel een kegel achtig apparaat hoe werk het en wie heeft er ervaring mee? of andere verdampers.
gr Jaap Jager TEXEL
jager

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Propolisvraag

Bericht door crunx » vr 15 dec 2017, 00:29

Beste Jaap,

Waarschijnlijk bedoel je een verdamper zoals Propolair, Vulcano ect.

Deze verdampers kunnen tot de juiste temperatuur verhitten, waardoor bepaalde stoffen dus verdampen.
Het is vrij simpel gebeuren; Luchtaanvoer -> Verhitten -> Object -> Damp

Kan niet echt duidelijker zijn dan dat. Tuurlijk zijn er bedrijfjes die er nog wat friemeltjes aan hebben gemaakt, maar dit is toch echt even kort door de bocht wat het moet doen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten