Herfst of aanloop naar de winter.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Herfst of aanloop naar de winter.

Bericht door Jaap v.Popering » di 27 okt 2015, 20:51

Ik wil natuurlijk niet suggereren dat wij een vroege of strenge winter gaan krijgen . ...

Ik heb vandaag met dit mooie weer van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele volken open te maken en sta er versteld van dat in alle vier de volken welke ik open gemaakt heb geen broed meer aanwezig is .Het wil ook niet zeggen dat dit bij alle volken zo is

De mogelijkheid is er dan wel om iets aan de mijten te doen .
13 a.jpg

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Herfst of aanloop naar de winter.

Bericht door FerryB » di 27 okt 2015, 22:56

Hoi Jaap,

voor mij is het moeilijk te beoordelen of dat normaal is of juist niet. Kun je aangeven hoe dat andere jaren was bij je want ik weet dat je dit elk jaar doet.
Dus heel erg graag wat meer uitleg c.q. gegevens.

Ik heb de neiging om ook te gaan kijken maar Buckfast gaat erg lang door dus is dat volgens mij moeilijk te beoordelen tenzij er bij mij ook helemaal geen broed meer is want dat zou echt bijzonder zijn. Ik heb vandaag wel alle dekplanken gevoeld en die waren nog erg warm, dus broed.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Herfst of aanloop naar de winter.

Bericht door joselito » di 27 okt 2015, 23:34

ik heb hier plastic op de kasten liggen met isolatie en een deksel en als ik het deksel en de isolatie wegneem voelt het plastic niet meer warm aan dus hier zit ook weinig tot geen broed meer in de kasten.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Herfst of aanloop naar de winter.

Bericht door Jaap v.Popering » wo 28 okt 2015, 07:45

Ik kijk inderdaad meerdere keren per winterseizoen ( op uitgelezen dagen ) in enkele volken , en dan heb ik om deze tijd altijd nog wat broed gezien . Er zijn ook jaren warin ik in de wintermaanden vrijwel altijd broed geconstateerd heb , je moet wel beseffen dat ik maar in enkele volken kijk .Wel heb ik de ervaring dat in de buurt van de kortste dag weer beginnen met een broednestje .

Om zeker te weten dat er geen broed meer in je volk zit zal je gewoon even moeten kijken . Ook heb ik één keer van een groot imker gezien dat hij met een bepaalde thermometer direct boven de ramen de de temperatuur meet en op deze manier constateerde hoe veel ramen broed er aanwezig waren .

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Herfst of aanloop naar de winter.

Bericht door JackC » wo 28 okt 2015, 09:57

Hallo Jaap, met bijna 50 jaar minder ervaring dus voor wat het waard is: welke behandeling zou je willen doen? Nu oxaalzuur druppelen zou niet veel zin hebben, voor een goede werking moeten de bijen dan vast op een tros zitten, daarom wordt geadviseerd dat tussen + en - 5 graden te doen. Andere optie, de ramen er een voor een uithalen en met oxaalzuur besproeien lijkt me nu meer schade dan goed te doen, dat is wel een heel harde ingreep nu.

Bart DC
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 07 aug 2015, 00:02
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Leuven, België
Contacteer:

Re: Herfst of aanloop naar de winter.

Bericht door Bart DC » wo 28 okt 2015, 10:36

Ik heb een minimum/maximum thermometer liggen in 1 kast, bovenop de plexi dekplaat (1,5 mm) en onder de isolatie (met strozak gevulde en isomo afgedekte HK).

Ik krijg tegenwoordig min waarde 19°C, max waarde 25°C. In de zomer (augustus, was dat een 5°C warmer, zowel min als max).

Kan ik hier iets uit afleiden?

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Herfst of aanloop naar de winter.

Bericht door Erik Konijn » wo 28 okt 2015, 17:06

JackC schreef:Hallo Jaap, met bijna 50 jaar minder ervaring dus voor wat het waard is: welke behandeling zou je willen doen? Nu oxaalzuur druppelen zou niet veel zin hebben, voor een goede werking moeten de bijen dan vast op een tros zitten, daarom wordt geadviseerd dat tussen + en - 5 graden te doen. Andere optie, de ramen er een voor een uithalen en met oxaalzuur besproeien lijkt me nu meer schade dan goed te doen, dat is wel een heel harde ingreep nu.
Probeer oxaal te verdampen dan heb je ze te pakken. Bijen moeten niet op de tros zitten dus boven de 5 gr

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten