Een concreet antwoord gevraagd over varroabestrijding.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door tomer » do 10 dec 2015, 15:28

Ik controleerde vandaag de varroala op mijten en zag er géén (er valt hier ongeveer 1 mijt per week). Wel telde ik 5 eitjes op de la, dus de koningin is al terug aan de leg! Ik ben beginnend imker en er werd mij geleerd om rond kerstmis (of 3 weken na de eerste winterprik) oxaal te druppelen. De bijen zouden dan normaal gezien in tros hangen en er zou geen gesloten broed zijn. Aangezien ze door de warme winter nog steeds met stuifmeel binnenkomen en er niet onmiddellijk verandering in lijkt te komen, lijkt mij ook dat een andere behandeling nodig is. Druppelen gaat niet als ze niet in tros hangen en is ook niet effectief als er broed is. Welke behandeling dan beter is, weet ik niet...meerdere keren Hive Clean of oxaaloplossing vernevelen?
Of zou het toch nog beginnen vriezen en zal de koningin dan terug stoppen met leggen? Heeft het broed nu eigenlijk wel een kans op overleven?

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door peter-koi » za 12 dec 2015, 10:12

Of het broed kans heeft om te overleven, vind ik een goeie vraag,maar nog niemand geeft er een zinnig antwoord op,misschien komt dat nog ?

Groet Peter.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door joselito » za 12 dec 2015, 10:24

tomer schreef: er valt hier ongeveer 1 mijt per week
Dan zou ik niet meer behandelen en zeker niet druppelen

zie ander topic
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =4&t=30226

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door ErikS » zo 13 dec 2015, 14:54

tomer schreef:Ik controleerde vandaag de varroala op mijten en zag er géén (er valt hier ongeveer 1 mijt per week). Wel telde ik 5 eitjes op de la, dus de koningin is al terug aan de leg! Ik ben beginnend imker en er werd mij geleerd om rond kerstmis (of 3 weken na de eerste winterprik) oxaal te druppelen. De bijen zouden dan normaal gezien in tros hangen en er zou geen gesloten broed zijn. Aangezien ze door de warme winter nog steeds met stuifmeel binnenkomen en er niet onmiddellijk verandering in lijkt te komen, lijkt mij ook dat een andere behandeling nodig is. Druppelen gaat niet als ze niet in tros hangen en is ook niet effectief als er broed is. Welke behandeling dan beter is, weet ik niet...meerdere keren Hive Clean of oxaaloplossing vernevelen?
Of zou het toch nog beginnen vriezen en zal de koningin dan terug stoppen met leggen? Heeft het broed nu eigenlijk wel een kans op overleven?
Hoeveel volken heb je? en welke kast uitvoering?
Als je inderdaad 1 mijt ziet per week (en ik neem aan nu geen gretige horde pissebedden en duizendpoten op de varroa lade....) verdien je een compliment van je mentor en zou ik de bijen lekker hun gang laten gaan, een behandeling nu doet meer kwaad dan goed.
In een ouderwetse houten kast heeft het broed een goede kans en bij een goede kunststof kast een zeer goede kast op overleven. Uitgaand van een normale winter, geen zorgen, alles onder controle. 8-)

mvg

erik.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door tomer » zo 13 dec 2015, 16:50

Ik heb sinds deze zomer 1 carnica volk in een houten kast (Dadant-Blatt 10-raams). In de zomer varroabestrijding gedaan met Thymovar en dan vielen er ongeveer 15 mijten per dag. Met de natuurlijke sterfte van ongeveer 1 mijt per week, denk ik dat het nu inderdaad goed meevalt qua varroa. Ik zie geen pissebedden, mieren of oorwormen meer op de schuif. Ik dacht wel zowiezo nog een winterbehandeling te doen, om zeker te zijn dat het aantal mijten beperkt zou blijven tot de lente, maar nu overweeg ik om het dan zo maar te laten. Het is natuurlijk afwegen wat het meeste kwaad kan voor de bijen...
Ik heb gisteren een andere manier gehoord om ervoor te zorgen dat het volk bij deze temperaturen broedloos is en met oxaalzuur kan behandeld worden: het doorprikken van alle broedcellen op alle ramen... ?! Lijkt me toch een vreemde aanpak, of niet?

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door joselito » zo 13 dec 2015, 17:57

tomer schreef:I! Lijkt me toch een vreemde aanpak, of niet?
Lijkt me ook.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door Erik Konijn » zo 13 dec 2015, 18:01

Doorprikken van cellen lijkt me onzin wel gebruikelijk om hygiëne in het volk te controleren.
Mijn ervaring tot nu toe met mijten is, denk dat het meevalt maar valt elke keer tegen. Gisteren oxaal verdampt 1 kast 150 mijten in 24 uur de rest tussen 15 en 50 mijten. In juli met mierenzuur behandeld. :think: Ik zou dus de winter behandeling niet overslaan.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door joselito » zo 13 dec 2015, 18:15

Erik Konijn schreef: Ik zou dus de winter behandeling niet overslaan.
als er maar één mijt per week valt wel, zeker met druppelen gaat de remedie dan erger zijn dan de paar aanwezige mijten.

Bart DC
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 07 aug 2015, 00:02
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Leuven, België
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door Bart DC » za 19 dec 2015, 09:03

Hallo,

mijn bijen zijn weer begonnen met broeden. Na een paar weken een kasttemperatuur (onder isolatie) van +/- 20°C, is het nu opnieuw +/-30°C.

Het ziet er dus naar uit dat ik mijn trein voor oxaalzuur druppelen gemist heb.

Maar omdat de maximumtemperaturen nu boven 12°C zijn (zie Liebig documentatie), moet het volgens mij mogelijk zijn om nu een mierenzuurbehandeling te doen.

Wat denken jullie...?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door ErikS » za 19 dec 2015, 17:02

Ik denk: " meten is weten. " ;-)
En: Wat is de mijtenval? Hoe groot is het volk? Tenzij je een hoge besmetting hebt gewoon niets doen nu.

Als je het materiaal hebt maak van het voorjaar een vlieger. En neem na een week de eerste raam gesloten broed weer af. Die vlieger is daarna bij benadering varroa vrij.
Van het broed maak je afleggers en die zijn zodra ze een nieuwe koningin hebben door de broed-onderbreking ook bijna varroa vrij.

Als je wil met de poedersuiker methode (bij normale temperaturen) gewoon tellen en monitoren. Heb je een hoge besmetting dan behandelen.



grtz,

erik.
Laatst gewijzigd door ErikS op zo 20 dec 2015, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Teake de Jong en 49 gasten