Stress in deze milde winter!!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Angelavanboven
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 10 jan 2016, 22:15
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Stress in deze milde winter!!

Bericht door Angelavanboven » zo 10 jan 2016, 22:23

Goedenavond imkers en lezers!

Ik ben een Toegepaste Biologie studente. Mijn groepje en ik doen een jaarproject over bijen.
Bij ons op de HAS Hogeschool in Noord-Brabant hebben we drie bijenkasten voor onderzoek.
Door het jaar heen doen we verschillende dingen:
- Varroamijten tellen (mbv stickyboards)
- Bijenkasten wegen
- Pollenanalyses
- Warmtesensoren in de kasten plaatsen

Zo willen we veel data BIJhouden over onze bijtjes.
Het doel is om patronen te ontdekken tussen de verschillende factoren waaraan bijen sterven.

We hebben helaas een onverwacht 'probleem'. De milde winter..
Onze bijen zijn nog steeds actief en buiten de kast.

Via dit forum hopen we met jullie ervaren imkers wat informatie uit te wisselen!
Onze vragen aan jullie; Hebben jullie ook last van de milde winter en wat zijn de gevolgen ervan bij jullie? Zijn jullie bijen ook nog actief? Halen ze nog stuifmeel binnen of hebben jullie nog broed?

We hopen reacties te krijgen!
Alvast bedankt voor het lezen van dit lange bericht :be5:

Groetjes,
Angela van Boven

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Stress in deze milde winter!!

Bericht door Hans van der Post. » zo 10 jan 2016, 23:13

Leuk dit bijen onderzoek! Een deel van mijn bijenvolken zijn actief.
Dit is ook te merken aan de dekplanken van de actie volken - je voelt een "warme" plek.
Maar of de volken gestrest zijn? denk dat dit wel meevalt.
Mocht je leuke bevinden vinden zet ze op het forum!
Succes met jullie onderzoek.
!Hans.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Stress in deze milde winter!!

Bericht door johan » zo 10 jan 2016, 23:44

of ik last heb van de milde winter? bwah.. ik hou niet zo van schaatsen :wink:
als het weer het toelaat vliegen de bijen. dat is hun instinct, ook in de winter. dus ja, een warme winter betekent dat de bijen blijven uitvliegen. in pakweg sicilië vliegen de bijen misschien wel alle dagen van het jaar. Daar kennen ze geen winterrust zoals hier. ik denk niet dat zij er stress van krijgen. Al moet er wel bij gezegd dat daar andere rassen leven dan hier.
dat instinct verklaart ook waarom veel volken geen broedstop zullen hebben deze winter. het licht heeft een grote invloed (meer rood licht in de winter, kortere tijd licht per dag), maar ook temperatuur, voedselaanbod, ras en ziektes spelen een rol.
daar waar winterbloeiers dichtbij de kasten staan, of daar waar er nog gele mosterd in bloei staat, zorgt stuifmeel voor een prikkel om broed aan te zetten. volgende week wordt er vorst voorspeld, dus dan eindigt de dracht van de gele mosterd.
wat de gevolgen zijn van een warme winter weten we pas binnen enkele maanden, maar ik denk dat de bijen wel meer gewoon zijn dan dit.
afwachten!

Bart DC
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 07 aug 2015, 00:02
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Leuven, België
Contacteer:

Re: Stress in deze milde winter!!

Bericht door Bart DC » ma 11 jan 2016, 09:36

Hier in Leuven vliegen de bijen deze winter elke dag als de zon schijnt. Ze brengen vooral viburnum en mosterd binnen (en ook nog oranje stuifmeel waar ik de herkomst niet onmiddellijk kan thuisbrengen). Ik heb er ook een gezien met stuifmeel van de schoenlappersplant.

Ze zijn even broedloos geweest begin december, maar sinds midden december zijn ze weer beginnen broeden (min/max thermometer). Voeding ziet er ok uit: er zijn nog spekkragen.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Stress in deze milde winter!!

Bericht door ErikS » ma 11 jan 2016, 10:06

Hallo Angela,

Voor jullie onderzoek zou ik tenminste de standplaats, type kast, leeftijd moer en ras ook opvragen, maar dat is mijn mening ;-) Heb een aantal jaren gewerkt als meettechnicus, ben gewend gegevens te ordenen en verwerken.

Hier in Weert/Nederweert Limburg 17 volken, allemaal actief. 16 Buckfast, een volk carnica. 3 koninginnen van 2014 (de Buckfast) 13 afleggers van 2015.12 spaarkast (incluis de carnica), 2 miniplus, 2 combi plus en 1 DBplus.
Ik kijk niet in volken in de winter maar aan de temperatuur van de dekplastic te oordelen is er broed. Stuifmeel wordt binnengehaald en op een volk na zijn alle volken goed op gewicht. (Dit ene volk was een zorgenkind, uiteraard die ene carnica, en vermoedelijk deels leeggeroofd.)

Een collega imker is leraar aan de HAS Venlo en bijenleraar, mogelijk moeten jullie eens babbelen ;-). Ik zal hem in elk geval informeren.


mvg,

erik.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Stress in deze milde winter!!

Bericht door bee-tree » ma 11 jan 2016, 12:16

Hallo Erik, je schrijft dat jouw Carnicavolk 'n 'zorgenkind' was.
Ik denk dat niet alleen ik, maar ook anderen, zoals Carnica-houders,
nieuwsgierig zijn, in wat voor opzicht dat ene volk 'n 'zorgenkind' was.
Ook de jonge onderzoekers zullen met die vraag zitten.
Ontwikkelde het zich onvoldoende en bleef daardoor zwak ? Enz.

Volgens Schotman zijn de gele bijenrassen inhaliger dan de donkere
Apis mellifera nigra en carnica. Hoe denkt de bijenleraar van de
Hogere Agrarische School daarover, dus over bijen met een aangeboren(?)
sterkere zoekdrift en daardoor terecht of onterecht verdacht van robbery ? Zjef :b10:

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Stress in deze milde winter!!

Bericht door joselito » ma 11 jan 2016, 13:38

ErikS schreef: Dit ene volk was een zorgenkind, uiteraard die ene carnica, en vermoedelijk deels leeggeroofd.
Je kan niet twee rassen op één stand houden, zeker niet een carnica tussen buckfast bijen.
Buckfast bijen vervliegen veel, zodat er altijd onrust in de carnica kast is door de vreemde bijen.
Een aantal jaren had ik eens 2 buckfast kasten tussen carnica staan en op een dag in de lente lag een van de buckfast koninginnen dood voor de kast.Nochtans was er broed in alle stadia in de kast en hadden ze zelfs nog geen redcellen.
Ik weet het toen aan het vervliegen van de andere kasten.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Stress in deze milde winter!!

Bericht door ErikS » ma 11 jan 2016, 14:01

Hallo Beetree,

ik ben heel terughoudend om te reageren. Ik heb 16 volken die het goed doen en voor een onderzoek interessant zijn.

Het zorgenkind is echt een uitzondering en staat grotendeel los van ras.

Korte versie.
Begin 2015 een carnica volk overgenomen in het voorjaar, deels uit nieuwsgierigheid (heb buckfast bijen) en ook deels vanwege beschikbaarheid. Volk ontwikkelde zich mooi maar na een maand is de koningin van de leg geraakt, oorzaak mogelijk het koude weer. Daarna is ze niet weer goed aan de leg gekomen. Heb wel 3x een aflegger proberen te maken maar ook deels succes vanwege het wisselvallige weer. Veel tijd gegund, broed bijgehangen, voer opengetrokken en bijgehangen, bijen naar laten afvliegen, naar een andere standplaats meegenomen maar niets hielp. Uiteindelijk heb ik deze koningin gedood.
Daarnaast had ik een carnica volk overgenomen van een collega imker die het volk asap kwijt moest ivm de buren. Dit volk had gezwermd en zat vol uitgelopen doppen. En op een segeberger duitse maat..... Uiteindelijk ben ik gaan terugrekenen, meest waarschijnlijke was de laatste zwerm al de 2e zwerm en had mijn volk een "kwaker" als koningin. De koningin is aan de leg gekomen en bouwde weer een volk op, redelijke oogst zelfs nog, al had het volk veel last van de lange broedonderbreking.
Toen was het augustus. Opeens was de koningin weg maar er was niet gezwermd, wel doppen.
Doppen gebroken en verenigd met aflegger, dus duitse maat met spaarkast bovenop. Na week geen brias en wel doppen, er was gelegd in beide bakken. Niet logisch, mogelijk leggende werksters die de koningin hebben afgestoken na enkele dagen.
Weer doppen gebroken en controle op varroa (kast heeft geen schuif en een eerdere poedersuikercontrole gaf geen alarmerende besmetting) dus alarmerende besmetting. Acuut behandeld met hyveclean, spaarkast onder gezet en grote val van mijten. Na week was de mijtenval laag en weer verenigd met aflegger carnica nadat ik de bijen had afgeslagen op enige afstand om de leggende werksters kwijt te raken.
Koningin is geaccepteerd en toen zaten we in de mini winter voor de nazomer, niet meer gekeken in het volk.
Volk heb ik een oogst honing laten houden en ruim opgevoerd. Maar bij een controle 3 weken geleden, gewoon tillen, was de kast licht en bleken de ramen boven vrijwel leeg. Ik ben zeker dat ze vol zaten omdat ik het volk van 4 bakken terug heb gebracht naar 2 en de onderste bakken hebben ze braaf leeggehaald en naar boven gebracht.
Dus onzeker of er een leggende koningin op zit (en ik heb geen carnica koningin meer en wil niet riskeren met een buckfast te gaan verenigen) en deels leeggeroofd. Maar dit "volk" is een samenraapsel van 3 volken en zit op een kast waarin 2 formaten bakken zijn gecombineerd. Geen representatief studie object.

Ik weet wel dat enkele jaren geleden een van mijn buckfasten is leeggeroofd door de carnica volk(en) van een bijenstand op 500 meter. Persoonlijk heb ik de indruk dat de carnica eerder rooft dan buckfast.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Stress in deze milde winter!!

Bericht door ErikS » ma 11 jan 2016, 14:43

joselito schreef:
ErikS schreef: Dit ene volk was een zorgenkind, uiteraard die ene carnica, en vermoedelijk deels leeggeroofd.
Je kan niet twee rassen op één stand houden, zeker niet een carnica tussen buckfast bijen.
Buckfast bijen vervliegen veel, zodat er altijd onrust in de carnica kast is door de vreemde bijen.
Een aantal jaren had ik eens 2 buckfast kasten tussen carnica staan en op een dag in de lente lag een van de buckfast koninginnen dood voor de kast.Nochtans was er broed in alle stadia in de kast en hadden ze zelfs nog geen redcellen.
Ik weet het toen aan het vervliegen van de andere kasten.
Hallo Joselito,

De eerste reeks problemen die ik beschreef was toen de carnica als enige volk op de bijstand stond.
Daarna heb ik een verzwakt volk proberen te redden dat waarschijnlijk leggende werksters had, terugdenkend.
Denk niet dat de combinatie Buckfast Carnica op een stand het hoofdprobleem is. Er zijn meerdere imkers die verschillende rassen bijen houden en dat gaat goed.

grtz

erik.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Stress in deze milde winter!!

Bericht door Dirk Blanken » ma 11 jan 2016, 20:22

Ik heb thuis de meeste kans op roverij!
Dat is een grote stand met veel volken.
Daar wordt wel eens gehannest volken samen voegen etc.

Bij m'n buitenstanden doe ik veel minder gehannes en daar ook bijna nooit roverij.

Ik pas op mijn thuis stand heel nadrukkelijk de vlieggaten aan, een volk wat er net staat en zich niet zo goed kan verdedigen door gedeeltelijk afvliegen
krijgt een vlieggat van 2 á 3 cm na een maand kan het groter etc.

Het heeft niets te maken met het ras maar wat de imker doet.

Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten