keuringsformulier: bijen(schep)korf.

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

keuringsformulier: bijen(schep)korf.

Bericht door jjmvaningen » wo 24 feb 2016, 17:49

De NCvB heeft in haar keuringsreglement Honing inmiddels ook een hoofdstuk gewijd aan de bijen(schep)korf.
Daarbij is ook een keuringsformulier opgesteld (zie bijlage 5, Hoofdstuk bijen(schep)korf, pagina 198 en verder).
De NCvB houdt zich aanbevolen voor aanvullingen, verbeteringen, vragen e.d. om zo de kwaliteit te borgen en te verbeteren.
Zie ook: http://www.nederlandse-commissie-voor-b ... 20NCvB.pdf
Groet, Jacques

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: keuringsformulier: bijen(schep)korf.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 25 feb 2016, 17:58

Leuk.
JP

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: keuringsformulier: bijen(schep)korf.

Bericht door ErikS » do 25 feb 2016, 19:54

Ik had het document met enige verbazing al bekeken vanmorgen...... Bij Harrie Potter vergaderden de ambtenaren van het Ministerie over de dikte van de bodem van de toverdrankketels, weet niet waarom ik daaraan moest denken.... Maar goed dat ook dit stukje kennis / vakpersoonschap vastgelegd is maar ik onthoud me van inhoudelijk commentaar.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: keuringsformulier: bijen(schep)korf.

Bericht door martin b » do 25 feb 2016, 20:51

Heb ook even gekeken, -----enige verbazing ----- eriks, vind ik nog al mild uitgedruk, als diamanten ook zo´n keuring krijgen begrijp ik nu waarom ze zo duur zijn.
met een groet van martin

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: keuringsformulier: bijen(schep)korf.

Bericht door Dirk Blanken » di 01 mar 2016, 20:05

Maar we mogen ook niet goedgekeurde schepkorven blijven gebruiken, dus het is min of meer een norm voor de beste schepkorven en daar heb ik niets op tegen.
Niet gediplomeerde vlechters worden dan voor hun inferieure gevlecht gestraft??

Ik heb ook op zolder nog een paar korven twee met lossen ramen en een schepkorf al vele jaren niet gebruikt.
Ik schep alleen zwermen in m'n eigen dorp en ben daar de enige imker en sinds ik te lui ben om m'n 2 raams demonstratie kast te vullen heb ik geen zwermen meer doordat ik vele afleggers maak.
Bovendien was de koningin van de demonstratie kast ook altijd gemerkt en geknipt dus viel ze voor de kast dan in een kooitje aan een touwtje ophangen en in een drieramer er mee.
Rechtstreeks het open kooitje er direct tussen en dan gaat alles van een leien dakje.
Ik verwonder me altijd hoe die kut kleine zwermpjes zich ontwikkelen eigenlijk veel beter dan schudzwermen( nodig i.v.m. varroa) het is net of ze een topcoach hebben en er veel meer energie in stoppen.

Een zwerm bouwt beter en haalt beter, een lust om dat te zien.

Dirk.
dertiende

jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: keuringsformulier: bijen(schep)korf.

Bericht door jjmvaningen » do 03 mar 2016, 14:40

Dirk Blanken schreef:Maar we mogen ook niet goedgekeurde schepkorven blijven gebruiken, dus het is min of meer een norm voor de beste schepkorven en daar heb ik niets op tegen.
Niet gediplomeerde vlechters worden dan voor hun inferieure gevlecht gestraft?? Dirk.
Het keuringsformulier is er, zoals het woord het ook al aangeeft, voor de (wedstrijd/kwaliteit)keuring.
Het is niemand verplicht om aan een keuring mee te doen, maar als je meedoet zijn dit de toetsingscriteria.

Er bestaan geen gediplomeerde vlechters dus niet-gediplomeerde vlechters bestaan ook niet.
Je hebt wel vlechters met daarbinnen hele goede en minder goede, en van straffen is geen sprake.
Groet, Jacques

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: keuringsformulier: bijen(schep)korf.

Bericht door gijs.v » vr 04 mar 2016, 17:33

Applaus


Verzonden met Tapatalk

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: keuringsformulier: bijen(schep)korf.

Bericht door FrancA » za 12 mar 2016, 19:47

Dirk Blanken schreef:Een zwerm bouwt beter en haalt beter, een lust om dat te zien.

Dirk.
Tis natuurlijk wel hèt natuurlijke momentum voor die ***-zwermpjes en dan gaan ze er blijkbaar echt voor! :)

Roepen BD-imkers ook al niet jaren zoiets?, die werken toch zoveel mogelijk/uitsluitend? met natuurlijke zwermen?
Probleem schijnt daar wel bij te zijn, zo heb ik vandaag gehoord/begrepen, dat die natuurzwermen nogal eens op moeizaam bereikbare - hoge - plekken schijnen te gaan zitten en soms ook best wat ver weg.

Met een hoop lege kasten in de buurt gezet lukt het dus blijkbaar ook niet altijd even goed..

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: keuringsformulier: bijen(schep)korf.

Bericht door martin b » zo 13 mar 2016, 07:50

-----dat die natuurzwermen nogal eens op moeizaam bereikbare - hoge - plekken schijnen te gaan zitten ---

dat klop, Maar in de 40 jaar dat ik nu zwermen schep, ongeveer 50 stuks, gokje, waren er Maar 5 die moeilijk hingen, en 2 daar van kon ik beslist niet scheppen, Maar 1 zwerm van die 2 kwam weer terug in de kast, omdat de geknipte koningin voor de kast lag.

de andere is weg gevlogen, niet Meer gezien, hoop dat een andere imker er plezier van gehad heeft.

Als er in de buurt van de stal struiken en kleine boompjes staan, dan gaan ze daar meestal wel in hangen.
met een groet van martin

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: keuringsformulier: bijen(schep)korf.

Bericht door FrancA » zo 13 mar 2016, 07:57

Goed laag houden dus die bomen in de tuin :)
Helaas denken buren daar nog wel eens anders over.. :|

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten