Korfenteelt - Een extensieve bedrijfsmethode?

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
insektenjack
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Regio Arnhem
Contacteer:

Korfenteelt - Een extensieve bedrijfsmethode?

Bericht door insektenjack » di 22 mar 2016, 12:26

Dit jaar wil ik misschien een begin maken in de korfimkerij.

Ook heb al wat dingen gelezen maar het is altijd goed om nog meer te leren.

De beslissing is op de volgende beredenering gebaseerd:

Een korf lijkt me een handig, goedkoop en bijenvriendelijke behuizing voor de extensive imkerij, die ernaast ook weinig opslag in beslag neemt.

Het nest bestaat in een korf uit een ruimte waardoor ik ook tijden controles niet veel in de structuur van het nest kan en hoef in te grijpen. (Bij een kastsysteem nem je toch vaak de éne helft/broedkamer van het broednest van de andere helft/broedkamer)

Ik vind het niet handig/prettig tov tijd en algemeene aanpak om elke week in de bijen te rommelen.

Tov zwermcontroles wil ik graag jagers en de dubbele ontzetting gebruiken. http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... /3423/2926

Als er als nog zwermen afkomen hoop ik deze of te kunnen vangen door een actieve aanpak als ik het zie en een passieve aanpak in vorm van opgezetten korven in het bos in de buurt. De bos is in bezit van iemand die ik ken, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Uiteindelijk hoop ik ermee een kleinschaalige bedrijfswijze met minimaal werk te kunnen opbouwen om voor mijzelf en vrienden wat honing te hebben en de bijen te kunnen bekijken.

Graag hoor ik hierop jullie aanmerkingen en constructief kritiek.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Korfenteelt - Een extensieve bedrijfsmethode?

Bericht door ErikS » di 22 mar 2016, 13:59

Enkele algemene opmerkingen. Ik heb zelf geen enkele ervaring met de korfimkerij.

- Wat is je zwermvang strategie in het bos? Lange ladder en zwermzak?
- Hoe ga je om met de varroamijt? welke manier van monitoren en bestrijden ga je gebruiken?
- Heb je de dracht globaal bekeken, eerste bijenjaar goed volgen en ook noteren. Leer je veel van, welke dracht zwak en welke rijk is en of er onderbrekingen zijn. En momenten van overvloed, dan veel haalbijen paraat hebben staan;-)
- Heb je een collega imker die kan overnemen in geval van vakantie en/of ziekte?

mvg,

Erik.

insektenjack
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Regio Arnhem
Contacteer:

Re: Korfenteelt - Een extensieve bedrijfsmethode?

Bericht door insektenjack » di 22 mar 2016, 15:39

Allereerst bedankt voor de reactie!
ErikS schreef:Enkele algemene opmerkingen. Ik heb zelf geen enkele ervaring met de korfimkerij.

- Wat is je zwermvang strategie in het bos? Lange ladder en zwermzak?
De korven in de bos zou ik opzetten om de zwerme te vangen. Als een ik dus niet thuis ben en er komt een zwerm van een volk af ongeachte ervoor gebruikt maatregelen. Hoop ik dat deze zwerm terecht komt in een korf in de bos. Deze zal ik regelmatig controleren.
ErikS schreef: - Hoe ga je om met de varroamijt? welke manier van monitoren en bestrijden ga je gebruiken?
Dit probleem heb ik nog niet echt kunnen oplossen. Ik neig momenteel naar een combinatie van ozalzuur, natuurlijke selectie en compleete raatvernieuwing voor de inwintering (heb de bron van deze methode net niet beschikbaar). Maar ik ben ermee nog niet tevreeden en ga nog verder zoeken.
ErikS schreef: - Heb je de dracht globaal bekeken, eerste bijenjaar goed volgen en ook noteren. Leer je veel van, welke dracht zwak en welke rijk is en of er onderbrekingen zijn. En momenten van overvloed, dan veel haalbijen paraat hebben staan;-)
Heb ik nog niet gedaan. Is een goede idee! Zal ik dus dit jaar doen.
ErikS schreef: - Heb je een collega imker die kan overnemen in geval van vakantie en/of ziekte?

mvg,

Erik.
Deze heb ik ook niet. Echter wil ik alles zo beperkt hebben dat ik het alleen aan kan. In geval van nood kan mijn familie altijd nog helpen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Korfenteelt - Een extensieve bedrijfsmethode?

Bericht door Hans van der Post. » di 22 mar 2016, 17:16

insektenjack schreeft:
Uiteindelijk hoop ik ermee een kleinschaalige bedrijfswijze met minimaal werk te kunnen opbouwen om voor mijzelf en vrienden wat honing te hebben en de bijen te kunnen bekijken.
Hoe had je je gedacht om honing uit de korven te halen. :whistle:
Korfimkerij was een familie zaak. Een van de grootouders zat in de tijd van zwermen "op wacht" en schepte de zwerm(en) als opzetter voor het volgende jaar. :be2:
!Hans.

insektenjack
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Regio Arnhem
Contacteer:

Re: Korfenteelt - Een extensieve bedrijfsmethode?

Bericht door insektenjack » di 22 mar 2016, 17:33

Hoe had je je gedacht om honing uit de korven te halen.
Zeker dat is ook werk maar elke weekend, of om de week, alle kasten te doorzoeken voor zwermcellen is ook niet heel weinig werk.

Ik snap ook wel dat mijn methode ook zal werken met kasten. Maar dat lijkt me dan weer onnuttig. Waar heb ik de losse bouw voor nodig als ik hem niet wil gebruiken om in het volk te kijken?!

En warre dan?
Kan ook maar dan heb je weer zo veel onderdelen en het broednest van de bijen is onderbroken. Ook moeten de kasten met een touw vastgezed worden om bij wat wind niet om te vallen.

Maar als jullie zeggen dat korventeelt heel veel werk is, of dat mijn manier vam zwermverhindering niet zal werlen, dan zal ik een andere aanpak moeten zoeken voor mijn plannen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Korfenteelt - Een extensieve bedrijfsmethode?

Bericht door Jaap v.Popering » di 22 mar 2016, 17:58

insektenjack schreef:
Zeker dat is ook werk maar elke weekend, of om de week, alle kasten te doorzoeken voor zwermcellen is ook niet heel weinig werk.
Op welke manier denk jij dat de imkers met enkele honderden kasten dit doen ??.

Jaap v P

insektenjack
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Regio Arnhem
Contacteer:

Re: Korfenteelt - Een extensieve bedrijfsmethode?

Bericht door insektenjack » di 22 mar 2016, 20:06

Ik heb geen idee. Ik denk door standardiseering en niet heel nauwkeurig werken, wat zou betekenen dat zwarmen "verloren" gaan. Of zij werken met veel personeel.

Hoe doen imkers met veel korven het dan in de realiteit?

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Korfenteelt - Een extensieve bedrijfsmethode?

Bericht door martin b » di 22 mar 2016, 21:42

Wanneer je een raam maat meent, zoals combi-hudoka of dadant, heb je ook 1 gesloten broednest, en kun je met hoofddracht er 1 honingkamer op zetten. Als goed is hoef je dan niet of nauwelijks in de kast te kijken,( ik werk zellf zo dat op het Moment van er op zetten tot het er af halen van de honingkamer (s) ik niet in de broedkamer (s) kijk, alleen in geval van nood, wat bijna niet voor komt.) Maar wel het gemak van makelijk honingoosten, dat bij een korf niet eenvoudig is. En met Kunst zwermen werken, zodat je het zwermen dan beter in de hand heb.

Heb zelf 1-2 korven maar oost er nooit van, is alleen omdat het leuk is, en voor de zwermen. Ga het Volk niet plaagen voor de honing, heb genoeg van de kasten.

Wil je liever met stro werken, dan is type Bomax korf beter dan standaard korf, je heb dan een losse honingkamer, maar verder als gewonen korf.

Ook kun je met de bomax beter de bestrijding uit voeren, omdat je toplaten heb.

Zo maar een paar gedachten, die door anderen nog beter aangevult kan worden. wie volgt ?
met een groet van martin

insektenjack
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Regio Arnhem
Contacteer:

Re: Korfenteelt - Een extensieve bedrijfsmethode?

Bericht door insektenjack » di 22 mar 2016, 22:08

Ook een heel goede idee, heb ik als ik eerlijk ben nog helemaal niet aan gedacht omdat ik de korf als bijenbehuizing toch wel interessant vind. Maar als hoofd kasten bvb Dadant Blatt te gebruiken lijkt me ook nog een goed mogelijkheid. Bedankt!

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Korfenteelt - Een extensieve bedrijfsmethode?

Bericht door ErikS » wo 23 mar 2016, 07:10

Hallo Insektenjack,

Als ik je eerste post lees krijg ik de indruk dat je met weinig inspanning en ingrepen een redelijke opbrengst aan honing wil voor eigen gebruik. Is ook mijn eigen intentie ;-).

Van korven kun je alleen pers en raathoning oogsten. Beiden veel werk en een grote ingreep in het volk. Ik denk dat je met korven (relatief) veel werk gaat krijgen en een kleine opbrengst. Net niet wat je wil.

Ik imker zelf met broedbeperking en goede resultaten.
Collega's werken met verschillende typen kast, geven op het juiste moment ruimte aan het volk en gebruiken koninginnenroosters. Ook grote opbrengsten die goed te oogsten is en minimale ingreep in het volk.

Ken je Hive Clean, een optie voor de bestrijding van de varroa mijt.

grtz,

erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten