Korfenteelt - Een extensieve bedrijfsmethode?

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Korfenteelt - Een extensieve bedrijfsmethode?

Bericht door joselito » wo 23 mar 2016, 07:29

martin b schreef: Heb zelf 1-2 korven maar oogst er nooit van, is alleen omdat het leuk is, en voor de zwermen. Ga het Volk niet plagen voor de honing, heb genoeg van de kasten.
Inderdaad, maar dan moet je nog thuis zijn als ze zwermen. De kans dat ze in een lokkorf vliegen is niet bijster groot. Bovendien kan je ook nog een tweede zwerm krijgen, die nog moeilijker te vangen is.
Dan zit je nog met ziektebestrijding en raatvernieuwing. Het gaat wel allemaal maar een beginner zou ik het toch niet aanraden.
En bijenvriendelijker zou ik het ook niet noemen, zeker niet als je af en toe ook nog wil gaan honing oogsten.

insektenjack
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Regio Arnhem
Contacteer:

Re: Korfenteelt - Een extensieve bedrijfsmethode?

Bericht door insektenjack » wo 23 mar 2016, 07:47

Ja misschien heb im de keuze voor de korfenteelt tov werk onderschat. Ik zal nog eens goed erover nadenken en dan kiezen of ik van manier van imkeren ga veranderen.
Ken je Hive Clean, een optie voor de bestrijding van de varroa mijt
Als ik het goed begrijp is de hoofdingredient oxalzuur?! Dan kan ik ook oxaalzuur gebruiken toch?! Want van deze is het effect wetenschappelijk bewezen maar van hive clean zover ik weet nog niet.

In mijn jaren met bijen heb ik altijd mierenzuur en oxaalzuur plus uitsnijden van darrenbroed gebruikt. Deze methodes lijkes wel sterk, echter werken ze op een manier waarop de varroamijt niet kan aanpassen wat ik heelvolrdeelig vind.
Ernaast denk ik ook dat wij de bijen de ruimte moeten geven om hun schoonmaakgedrag te verhoogen en zelf tegen de mijt ten strijd te gaan.


Maar dit is eigenlijk niet het onderwerp van deze discussie :whistle:

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Korfenteelt - Een extensieve bedrijfsmethode?

Bericht door ErikS » wo 23 mar 2016, 11:39

hello,

oxaalzuur moet je aanmaken of verdampen, lastig en een mate van gevaarlijk. Hiveclean is gebruiksklaar en je hoeft geen beschermingsmiddelen te gebruiken. aan de geur te oordelen is de concentratie oxaal in hive clean niet heel hoog dus de werking kun je niet een op een zien. De werking is wetenschappelijk bewezen, zie ook https://buckfastimker.wordpress.com/201 ... hiveclean/

Naar mijn mening is de hygiëne van de honingbij en gebruik maken van het gedrag van de varroamijt de sleutel tot de oplossing van het varroa probleem. Maar hier gaan generaties overheen en de varroa kan binnen een generatie een volk ten onder richten. Dus het Drawinees principe werkt niet bij een parasiet die zijn gastheer 99% zeker vernietigd.

Naar mijn mening is een adequate bestrijding en nog belangrijker, objectief de besmettingsgraad vaststellen, onmisbaar voor bijenhouden.

grtz

erik.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Korfenteelt - Een extensieve bedrijfsmethode?

Bericht door Bart de Coo » do 31 mar 2016, 11:06

Beste 'Insectenjack',

Ik ben een groot liefhebber van de korf en ik maak er graag reclame voor, maar ik vraag me af of het 'arbeidsextensieve' karakter ervan wel zo'n geldig argument is. De korf is inderdaad arbeidsextensief. Ze zijn snel geïnspecteerd. In het voorjaar hoef je alleen maar om te zetten en te wachten tot ze zwermrijp zijn. Maar daarna moet je wel jagen en dat moet je leren. Potdomme, vertel mij wat. Daarna moet je de nazwermen zien te voorkomen, of je moet ernaast gaan zitten wachten. Het voorkomen van nazwermen, volgens welke methode dan ook, vereist veel ervaring. Daarna moet je zien dat de oude moeren niet opnieuw gaan zwermen, wat alweer veel kennis en ervaring vereist. Tot slot moet je naar de hei reizen en de volken die op oude raten zitten eruit kloppen en op de volken die ernaast staan gooien. Alweer zeer uitvoerbaar en realistisch allemaal, maar het vereist telkens veel kennis en ervaring. Tot slot heb je een pers nodig, want heidehoning uit de korf kun je eigenlijk alleen maar persen.

Het enorme nadeel van de korf is natuurlijk de vaste bouw: je kunt er geen raten uitnemen. Werken met korven vereist dus veel kennis en ervaring, zoals gezegd. Het is een echte uitdaging. Om die reden zou ik korfimkeren willen vergelijken met koninginnenteelt. Ook wie daaraan begint, treedt toe tot de hogeschool van de imkerij. Je begint aan een echt project, dat vele jaren in beslag gaat nemen. De weg zal royaal voorzien zijn van voetangels en klemmen, van obstakels, valstrikken en hinderlagen. Maar des te mooier het moment als je over de eindstreep komt, zo er al een eindstreep bestaat.

Nee, korfimkeren doe je omdat het mooi en leuk is. En het is ontzettend mooi en ontiegelijk leuk, dus begin er vooral aan! Maar rustig aan alsjeblieft. Probeer komend jaar eerst maar eens korven te bemachtigen. Probeer er vervolgens maar eens volken in te krijgen en probeer ze maar eens gezond uit te winteren. Als je dat voor mekaar hebt, dan spreken we elkaar weer!

Arbeidsextensief imkeren zei je? Het voorstel van Martin - imkeren met zeer grote ramen - lijkt mij inderdaad een aardige. Maar wat dacht je van de lattenkast? Die zet je in een achternamiddag in elkaar voor een appel en een scheet en verder biedt die kast alle voordelen waar jij naar op zoek bent: arbeidsextensief; veel inspecties laten zich uitvoeren zonder het volk noemenswaardig te storen; het gaat gepaard met zeer weinig materiaal en gereedschap.

Zie ook de bijdrage die ik net geplaatst heb: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =7&t=30805

De korf en de lattenkast hebben echter een nadeel dat voor de meesten niet te overwinnen zal zijn: je moet de honing persen en niet slingeren. En hoe kom je nou toch in 's hemelsnaam aan een goede honingpers??? Nou, je zou de pers van de afdeling Dieren kunnen gebruiken. Je woont vlakbij, zie ik.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Korfenteelt - Een extensieve bedrijfsmethode?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 31 mar 2016, 11:35

Ik ben met Bart eens! Een korf is leuk om erbij te doen.

vr. gr.
JP

insektenjack
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Regio Arnhem
Contacteer:

Re: Korfenteelt - Een extensieve bedrijfsmethode?

Bericht door insektenjack » do 31 mar 2016, 13:19

Bedankt Bart,

Voor de informaties. Je hebt gelijkt en ik zal dit jaar dus eerst verder gaan met mijn kast en mijn zwerm/veger dan in de zelfde soort kast of een laatenkast zetten.

Aan korven ga ik dan beginnen als ik een beetje meer praktische ervaring heb opgedaan en een plekje ervoor heb gevonden.

Bedankt dat ik de pers mag gebruiken. Als ik hem nodig heb zal ik jouw een bericht sturen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten